بهادری‌جهرمی: شناسایی فساد چای در سال اول دولت یکی از نتایج گشت ارشاد مدیران بود

کد خبر: 1261462

سخنگوی دولت درباره کشف فساد در واردات چای، گفت: یکی از نتایج گشت ارشاد مدیران، شناسایی فساد چای در سال اول دولت بوده است.

بهادری‌جهرمی: شناسایی فساد چای در سال اول دولت یکی از نتایج گشت ارشاد مدیران بود

سخنگوی دولت درباره کشف فساد در واردات چای، گفت: یکی از نتایج گشت ارشاد مدیران، شناسایی فساد چای در سال اول دولت بوده است.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت عصر امروز در نشست دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی، طی سخنانی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان با یادآوری روی‌کار آمدن دولت هم‌زمان با همه‌گیری کرونا در سال 1400، اظهار داشت: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی آن‌زمان، دولت مجبور بود تمرکز اصلی‌اش را برای حل بحران‌ها بگذارد.

وی افزود: دولت علیرغم اینکه همت اصلی خود را بر مباحث بحرانی گذاشت، حوزه‌های فرهنگ، سیاست خارجه، اجتماعی و آموزش را مغفول نگذاشت. در کنار مدیریت بیماری کرونا و واکسیناسیون عمومی در ایام همه‌گیری کرونا، دولت در دو سال گذشته سعی کرد در زمینه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری مضاعف داشته باشد و حدود 15 هزار تخت بیمارستانی با نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در راستای محرومیت‌زدایی عنوان کرد: حدود 500 طرح و پروژه درمانی در این‌مدت از ابعاد مختلف به بهره‌برداری رسیده و یک‌پنجمِ این طرح‌ها ناظر به مناطق محروم بوده است. 53 مرکز دندانپزشکی در مناطق کمتر توسعه‌یافته افتتاح شده تا بتوانیم مقداری این عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرده باشیم.

بهادری‌جهرمی با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ناباروی و پنج دهک جامعه، عنوان کرد: هم‌چنین از حدود 400 قلم دارویی تحت پوشش بیمه امروزه به بیش از 1000 قلم دارو رسیده‌ایم. هم‌چنین نسخه‌نویسی الکترونیکی هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده ولی به اجرای 95 درصدی رسیده است.

وی گفت: دولت سیزدهم در عین حالی که ناچار بوده به حوزه‌های اولویت‌دار اساسی کشور از جمله مباحث اقتصادی، تورم و ارز بپردازد هم‌زمان به سایر حوزه‌ها هم پرداخته است.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای تولید خودرو، بیان کرد: دولت در این زمینه دو جهت‌گیری داشت؛ یکی ارتقای کیفیت و افزایش تولید. فاصله‌ی زیادی بین عرضه و تقاضای خودرو وجود داشته است و این دو عرصه باید به برابری برسد. با هدف‌گذاری دولت در سال گذشته تولید خودرو به 1.3 میلیون خودرو رسیده و امسال در برنامه داریم به تولید 1.5 میلیون خودرو برسیم. عامل بخشی از ثبات نسبی در بازار خودرو نیز همین افزایش تولید است. هم‌چنین ایجاد 100 ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران و تحویل 80 تاکسی برقی برای پایتخت انجام گرفته و این روند ادامه خواهد داشت.

وی درباره اقدامات دولت در ساخت مسکن خاطرنشان کرد: امروزه به‌خاطر عدم ساخت مسکن در سال‌های گذشته برخی افزایش‌ها در قیمت مسکن را شاهد هستیم. دولت میدان‌دار حل این مشکل شد تا با کمک همه نهادها با ساخت و عرضه‌ی مسکن، این بازار به ثبات و آرامش برسد. هم‌اکنون یک میلیون و هشت‌صدهزار مسکن در مراحل تکمیل و ساخت قرار دارد.

سخنگوی دولت درباره کشف فساد در واردات چای، گفت: یکی از نتایج گشت ارشاد مدیران، شناسایی فساد چای در سال اول دولت بوده است. به‌یاد داریم در برخی برهه‌ها مقامات و دولت‌هایی بودند که اگر فسادی در آن دولت رخ می‌داده نهادهای نظارتی بیرونی برخورد می‌کردند و حتی از مفسد دفاع می‌شده اما رویه این دولت برخورد با فساد بوده است. بیش از 60 مدیر متخلف دولتی در دو سال دولت برکنار یا جابجا شده‌اند؛ تمامی این مدیران مرتکب جرم نشده بلکه تخلف کرده بودند که به‌همین خاطر برکنار و جابجا شده‌اند.

بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: این دولت اعلام کرده اصلی‌ترین دشمنِ فاسد و مفسد خواهد بود و در ماجرای واردات چای در شهریور سال گذشته اولین مکاتبات آن آغاز شد؛ بخشی از کار این گروه واردات چای و بخشی دیگر تولید چای بوده است. تخلف اصلی صورت گرفته عدم رفع تعهد ارزی بوده و مهلت رفع تعهد 18 ماه بوده است و بعد از گذر این زمان، می‌توان وقوع فساد را شناسایی کرد. بعد از شناسایی فساد، اموال توقیف شد و برخی اشخاص ممنوع‌الخروج شده و برخی افراد از خارج کشور به داخل آورده شدند. این اقدامات در گذشته رخ داده و حالا اخبار آن منتشر شده است. البته دستگاه قضایی نیز در برخورد با فساد با دولت همراهی داشته است.

وی ادامه داد: اگر یک فساد رخ می‌دهد و گشت ارشاد مدیران آن را شناسایی می‌کند، نباید بگوییم چرا گشت ارشاد فعال نبوده؟ بلکه زمانی که یک فساد رخ می‌داده و شناسایی هم نمی‌شده باید موضوع مورد سوال قرار می‌گرفت. بعد از صدور رأی نهایی باید گزارش نهایی به مردم اطلاع‌رسانی شود و ما هم خوشحال می‌شویم مردم هرچه زودتر نتیجه برخورد با مفسدین را ببینند.

سخنگوی دولت هم‌چنین در ادامه‌ی سخنان خود به اقدامات دولت سیزدهم برای رفع ناترازی بودجه در سال گذشته، اصلاح ناترازی بانک‌ها در سال جاری و کاهش نرخ رشد نقدینگی اشاره کرد.

بهادری‌جهرمی در ادامه‌ این نشست در پاسخ به سوالی با انتقاد از برخی تلاش‌ها در گذشته برای دوقطبی‌سازی جامعه، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم این بوده که از دو قطبی‌ شدن جامعه که این کار در گذشته انجام شده بود، جلوگیری کند. مثلاً وقتی دولت بین خود و مردم دیوار می‌کشد، مشخص است که مردم بین خودشان دیوار می‌کشند و البته وقتی دولت با مردم در حوزه‌های مختلف ارتباط دارد، مردم هم دیوارهای بین خودشان را بر می‌دارند.

وی در ادامه درخصوص ویژگی‌های جامعه دانشگاهی با بیان اینکه دانشجویان ایرانی نگاه بلندی به مسائل داخلی و خارجی داشته و بزرگ فکر می‌کنند، اظهار داشت: جامعه‌ فرهیخته ایرانی چون جامعه‌ بزرگی است، درخصوص مسائل مهم جهانی از جمله مسائل غزه توجه و دغدغه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سهام عدالت گفت: دولت برای ارتقای عدالت تخصیص سهام عدالت به دهک‌های پایین را در نظر گرفت و آیین‌نامه‌ی آن نیز در حال نهایی شدن است. تحت پوششان نهادهای حمایتی و دهک‌های پایین جامعه از این سهام برخوردار خواهند شد.

بهادری‌جهرمی در پایان گفت: رئیس‌جمهور به تمامی اعضای دولت دستور داده هر مقامی که در هر جلسه‌ای حاضر می‌شود باید پیگیر موضوعات مطروحه باشد؛ ما هم تلاش می‌کنیم امانت‌دار باشیم و گزارش موضوعات مطرح‌ شده را به مسئولان مربوطه منتقل کنیم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها