اصولگرایان ائتلاف می‌کنند؟

کد خبر: 1261848

ترسیم تحرکات و موضع گیری‌های بازیگران سیاسی در اردوگاه اصولگرایان نشان می‌دهد این جریان سیاسی ظرف ماه‌های آتی روزهای حساسی را پشت سر خواهد گذاشت، چرا که هنوز ائتلاف و یا عدم ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۴۰۲ مشخص نشده است.

اصولگرایان ائتلاف می‌کنند؟

هر چه تقویم سیاسی به ۱۱ اسفندماه نزدیک می‌شود، تحرکات احزاب و تشکل‌های سیاسی جهت حضور و نقش آفرینی در سپهر انتخابات رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد. ۴ ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود و در این بین اصولگرایان یا همان نیروهای انقلاب از مدت‌ها پیش سامانه‌های انتخاباتی خود را فعال کردند تا حضوری پررنگ در آوردگاه انتخابات داشته باشند.

براین اساس برآن شدیم در گزارشی به تبیین و معرفی احزاب و بازیگران فعال اصولگرا در انتخابات پیش رو بپردازیم و در ضمن به پرسش مطرح شده مبنی براینکه «آیا این بار، وحدت و همگرایی در میان اصولگرایان شکل خواهد گرفت؟» پاسخ دهیم.

نگاه گذرا به کنش و واکنش‌های اصولگرایان نشان می‌دهد سه ضلع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، شورای وحدت اصولگرایان و جبهه پایداری از بازیگران اصلی اصولگرایان در انتخابات شناخته می‌شوند و ذیل دو شورای نام برده شده احزاب و شخصیت‌های سیاسی هم عضویت دارند.

از شورای ائتلاف تا«مبنا» به دنبال وحدت هستند

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ برگ برنده‌ای برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود، چرا که اکثر نامزدهای آن وارد بهارستان و خیابان بهشت(مجلس یازدهم و شورای ششم) شدند. ریاست شورا از زمان تشکیل تا کنون برعهده غلامعلی حدادعادل است.

شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هم در شورای مذکور حضور دارند. از میان احزاب تاثیر گذار می‌توان به حلقه «تحول خواهان انقلابی» با حضور جمعتین ایثارگران، رهپویان و جانبازان انقلاب اسلامی اشاره کرد. علاوه برآنها سایر احزاب همچون جمعیت پیشرفت و عدالت ـ نزدیک به محمد باقر قالیباف ـ جبهه ایستادگی و حزب توسعه و عدالت ـ تشکل‌های نزدیک به محسن رضایی و جمعیت وفاداران انقلاب نام برد. شخص محسن رضایی هم با «ائتلافی‌ها» همکاری می‌کند و دست یاری به این تشکل سیاسی داده است.

از سوی دیگر عبدالحسین روح الامینی که ارتباط تشکیلاتی با جبهه ایستادگی و حزب عدالت و توسعه دارد، معاون احزاب و تشکل‌های سیاسی شورای ائتلاف است و اخیرا هم طی حکمی از سوی «حداد عادل» با حفظ سمت به عنوان معاون امور استانهای شورا منصوب شد.

شورای ائتلاف که احزاب و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آن عضویت دارند و به تازگی «مبنا» هم به صف آنها پیوسته به دنبال وحدت و ایجاد «مجلس انقلابی» است.

البته در این بین احزابی مانند جبهه ایستادگی،حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین در دو شورای وحدت و ائتلاف حضور دارند؛ جهت هم گرایی بیشتر احزاب عضو در «شانا» ۳۱ خرداد ماه مجمع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با ۵۰ حزب و تشکل عضو این جبهه با حضور بیش از ۲۰۰ تن از فعالان سیاسی کشور برگزار شده بود.

شورای ائتلاف قبلا دو اقدام را آغاز کرده بود. نخست اعلام کرد که برای نمایندگان مجلس یازدهم کارنامه تهیه و براساس کارنامه مذکور عملکرد آنان را بررسی می کند و ثانیا: کمیته تدوین سند انتخاباتی را با حضور ۵ عضو حقوقی و ۵ عضو حقیقی تشکیل داد.

کار به اینجا ختم نشد و ۴ آبان اولین همایش ۴ هزار نفری «مبنا» مخفف مجمع بیداری نیروهای انقلاب به دبیر کلی محمد سعید احدیان که همزمان هدایت جمعیت پیشرفت و عدالت را برعهده دارد، با سخنرانی محمد باقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد. این تشکل در ریل شورای ائتلاف حرکت می‌کند و بنای فعالیت مستقل ندارد.

احدیان که در مجمع «مبنا» سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب تاکید کرده بود: این همایش به معنی ایجاد تشکیلات جدیدی نیست، بلکه ما در این مکان(حرم امام) برای جلب مشارکت در انتخابات و ایجاد وحدت برای ایجاد مجلسی انقلابی جمع شده‌ایم.

اولین اقدام عملیاتی ستاد انتخابات شورای وحدت کلید خورد

شورای وحدت: انتخابات ۱۴۰۰ بود که برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی در قالب شورای وحدت و با محوریت جامعه روحانیت مبارز خواهان کاندیداتوری آیت الله سید ابراهیم رئیسی شدند. نامزد آنها در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری رئیسی بود و حتی فهرست انتخاباتی خود را برای انتخابات شورای شهر تهران با سرلیستی«مرتضی طلایی» ارائه کردند اما پیروز رقابت نشدند و صحنه را به «ائتلافی‌ها» واگذار کردند.

ریاست شورای وحدت برعهده حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیرکل عالی جامعه روحانیت مبارز و مخبر آن هم منوچهر متکی است.

اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری به ریاست محمد رضا باهنر، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دبیرکلی شهاب الدین صدر، حزب ایران زمین و جمعیت آیادگران جوان از جمله تشکل‌های شاخص در شورای وحدت هستند. هیئت مرکزی انتخابات از ارکان دیگر این شورا است که اعضای آن را حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، اسدالله بادامچیان، محمدرضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، لاله افتخاری، نیره قوی، حجت‌الاسلام محمدجواد جلالی، متین منتظمی و منوچهر متکی تشکیل می‌دهند.

خبری که از شورای وحدت در رسانه‌ها مخابره شد، انتصاب رئیس ستاد انتخابات تهران بود. پس از انتخاب«حسن بیادی» به عنوان رئیس ستاد انتخابات، اولین اقدام عملیاتی ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران کلید خورد

او ۲۷ آبان طی نامه ای خطاب به دبیران کل احزاب و تشکل‌های عضو شورای وحدت، تشکیل ستاد انتخابات را رسما اعلام و تاکید کرد: پس از معرفی مسئولان ستاد و تنظیم برنامه ای جامع و هدفمند و قابل اجرا در هیئت عالی شورای وحدت تصمیم گرفته شد تا به جهت هم افزایی در جهت مشارکت همه احزاب عضو شورا و تقویت کار ستاد انتخابات بویژه در حوزه انتخابیه تهران ، ری ، شمیرانات و پردیس از فرصت همراهی همه فعالان تشکل‌ها در ساختار مرکزی به نحو مطلوب استفاده کنیم.

استقلال «شریان» همراه با همگرایی با جریان اصول‌گرا

شریان: ۱۱ اسفند سال گذشته تشکل جدیدی به نام شبکه راهبردی نیروهای انقلاب در سالن همایش‌های مسجدالنبی(ص) واقع در منطقه ولنجک تهران با حضور امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و ایثارگران، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی و جمعی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

«حمید رسایی» نماینده سابق مجلس، «ابوالقاسم جراره» نماینده سابق مجلس، «صالح اسکندری» و «سید مهدی هاشمی» که او هم نماینده ادوار مجلس است، چهره‌های شاخص «شریان» هستند.

ابوالقاسم جراره دبیر کل و سید مهدی هاشمی رئیس شورای مرکزی شریان است؛ این تشکل تازه نفس عزم خود را بر حضور فعال در انتخابات جزم کرد.

فاطمه سادات حمیدیان سخنگوی این تشکل درباره فعالیت تشکل متبوعش در انتخابات از استقلال «شریان» همراه با همگرایی با اصولگرایان سخن گفت و تاکید کرد: یکی از عرصه‌های فعالیت شریان، حضور و فعالیت موثر در عرصه سیاسی است و بدین منظور کمیته انتخابات شریان (به ریاست حمید رسایی) برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در حال سیاست گذاری جامع و کاملی است تا بتواند با نقش آفرینی واقعی جوانان، گام های اساسی و موثری در راستای پیشرفت و اعتلای کشور بردارد و راهبرد این کمیته همگرایی بین جریان های اصول گرا است.

«پایداری» در انتخابات به دنبال چیست؟

جبهه پایداری انقلاب اسلامی: مراد ماه سال ۹۰ بود که یک تشکل جدید پا به عرصه سیاست نهاد. یاران و نیروهای نزدیک به مرحوم علامه مصباح یزدی که در حسینه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی دورهم جمع شده بودند، رسما فعالیت خود را با نام و تابلوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی آغاز کردند.

دو دبیرکل از زمان تشکیل تا به امروز هدایت این تشکیل سیاسی را برعهده داشتند. ابتدا مرتضی آقا تهرانی از شاگردان علامه مصباح دبیر کل پایداری‌ها شد و پس از او صادق محصولی که سابقه حضور در کابینه نهم و دهم را داشت بر کرسی دبیرکلی این تشکل تکیه زد.

«پایداری‌ها» در انتخابات سال ۹۸ در دقیقه ۹۰ و پس از رایزنی‌های مکرر که با حضور آقا تهرانی و حدادعادل برگزار شد، زیر «تفاهم نامه‌ای ائتلاف نیروهای انقلاب» را امضا کرد و سرانجام فهرست واحد با شعار«ایران سربلند» و با سرلیستی محمد باقر قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم نهایی شد.

اکنون جبهه پایداری نیز از نیروهای فعال در صحنه انتخابات ۱۴۰۲ شناخته می‌شود؛ ۲۵ آبان مجمع عمومی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و حدود ۱۰۰۰ نفر از اعضای این جبهه در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نصرالله پژمانفر، صادق محصولی و علی خضریان از جمله شرکت‌کنندگان و سخنرانان این نشست بودند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا جبهه پایداری حاضر به ائتلاف و همگرایی با سایر اصولگرایان در انتخابات است؟

«پایداری‌ها» در انتخابات به دنبال عدم تخریب درون‌گفتمانی، تبیین شاخص‌های نماینده اصلح، سعی در هرچه بالا بردن اشتراکات نامزدها در فهرست‌های جریان انقلابی و در صورت امکان توافق بر ارائه فهرست واحد جریان انقلابی هستند

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در مجمع عمومی تشکل متبوعش به این پرسش پاسخ داد و گفت: ما به‌جای وحدت شخص‌محور معتقد به وحدت شاخص‌محور با مدل دوایر متحدالمرکز هستیم. مراحل چهارگانه ما برای وحدت عبارت است از عدم تخریب درون‌گفتمانی، تبیین شاخص‌های نماینده اصلح، سعی در هرچه بالا بردن اشتراکات نامزدها در فهرست‌های جریان انقلابی و در صورت امکان توافق بر ارائه فهرست واحد جریان انقلابی.

وی این پیام را به اصولگرایان منتقل کرد که جبهه پایداری براین باور است که اشتراک نسبی فهرست‌های درون گفتمانی بهتر از اشتراک صفری است که هیچ دلیل منطقی و دینی بر آن مترتب نیست.

پس از ابلاغ پیام انتخاباتی«پایداری‌ها» به اصولگرایان، برخی کنشگران سیاسی این جریان پیام آنها را نشانه شرط و شروط جهت رسیدن به ائتلاف می دانند.

اصولگرایان به وحدت می‌رسند؟

پیش از این نیز محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه توصیه من به دوستان هر دو مجموعه‌ای شورای وحدت و ائتلاف این است که باید با همدیگر وحدت کنند، گفته بود: همه تلاش ما این است که مجموعه نیروهای اصولگرا به وحدت برسند. در شرایط کنونی، چشم‌انداز و امید ما این است که به وحدت صد در صدی برسیم اما مشخص نیست که برسیم. در نهایت ممکن است که چهار تا لیست ضعیف هم در کنار لیست اصلی اصولگرایان بیرون بیایند که البته چنین اتفاقی همیشه مسبوق به سابقه بوده است.(اینجا بخوانید)

نتیجه گیری

به هرحال، ترسیم تحرکات و موضع گیری‌های بازیگران سیاسی در اردوگاه اصولگرایان نشان می‌دهد این جریان سیاسی ظرف ماه‌های آتی روزهای حساسی را پشت سر خواهد گذاشت، چرا که هنوز ائتلاف و یا عدم ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۴۰۲ مشخص نشده است و هرچه به ماراتن انتخابات نزدیک تر می‌شویم پازل آرایش انتخاباتی جریان اصولگرا تکمیل‌تر می‌شود. نحوه حضور و نقش آفرینی رقیب هم در تکمیل پازل «وحدت» نیروهای انقلاب موثر خواهد بود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها