تجمع اعتراضی خودجوش مقابل سفارت سوئد در تهران

کد خبر: 1262119

جمعی از مردم و گروه‌های دانشجویی به همراه برخی اعضای خانواده حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد در پنجاهمین ماه انفرادی غیر قانونی وی، در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

تجمع اعتراضی خودجوش مقابل سفارت سوئد در تهران

جمعی از مردم و گروه‌های دانشجویی به همراه برخی اعضای خانواده حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد در پنجاهمین ماه انفرادی غیر قانونی وی، در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تجمع جمعی از مردم و گروه‌های دانشجویی به همراه برخی از اعضای خانواده و دوستان حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد بعدازظهر امروز پنجشنبه ۲۳ آذر مقابل سفارت سوئد در تهران برگزار شد.

حاضران در این تجمع با شعارهایی چون «سوئد جنایت می‌کند آمریکا حمایت می‌کند»، «سوئد حامی قرآن سوزان» و «سوئد - منافق پیوندتان مبارک» نسبت به اقدام سوئد در خصوص ۵۰ ماه انفرادی حمید نوری اعتراض کردند.

در این تجمع که در هوای سرد و بارانی امروز برگزار شد، مادر پیر و از کارفتاده حمید نوری نیز با ویلچر حاضر شد؛ همچنین مجید نوری فرزند ارشد این دیپلمات ایرانی زندانی در سوئد که به اتهام واهی و با همدستی دولت سوئد و منافقین در زندان این کشور در بازداشت است، دقایقی برای حاضران سخنرانی و شرایط نامساعد پدرش در انفرادی را تشریح کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره تجمع امروز اظهار کرد: ما امروز در مقابل سفارت سوئد جمع شده ایم تا نسبت به شرایط پدرم که تحت ظلم و و شکنجه قرار دارد، اعتراض کنیم؛ سوئد کشوری است که مشهور به رعایت قانون است اما در این ۵۰ ماه انفرادی پدرم، هر بلایی که خواستند سر وی آوردند؛ وی را از ابتدایی ترین حق یک زندانی که ارتباط با خانواده است، محروم کرده اند و اجازه دیدار و تماس نمی دهند؛ ۵۰ ماه تمام است که در سلول انفرادی قرار دارد و روند دادرسی وی کاملا یک طرفه است.

فرزند حمید نوری ادامه داد: در اتفاقی نادر از نظر حقوقی، ابتدا وی را مجرم فرض کردند و سپس گفتند اثبات کن که مجرم نیستی؛ این اتفاقات برای دولت سوئد موجب شرمساری است؛ به گونه ای که وکیل ما که زمانی که خودش وزیر دادگستری سوئد بوده، می گوید روند دادگاه وی آبروی سیستم قضایی کشورش را برده است؛ امیدواریم این روند به زودی تمام شود؛ آن هم بابت شکایتی که یک گروهک تروریستی کرده است؛ سوئد بداند بازی کسانی را خورده اند که آبرویی برای دولت این کشور نگذاشته است.

وی با اشاره به موضع گیری های نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در دنیا که بابت کوچکترین اتفاقاتی موضع گیری می کنند، گفت: ای کاش حتی یکی از این نهادهای بین المللی درباره پدر من گزارشی تهیه کند و اعلام کند که شرایط فردی که ۵۰ ماه در انفرادی باشد و مادر سالمندش و فرزندانش نتوانند او را ببینند، به چه شکل خواهد بود.

نوری تصریح کرد: سوئد یکی از بزرگترین کشورهایی است که ظلم و اجحاف گسترده ای در خصوص مهاجران دارد و بیشترین بدرفتاری را با آنها دارد اما اخبار جنایات این کشور به بیرون درز نمی کند و حتی بایکوت رسانه ای می کند اما یک تبعه ایرانی را به بهانه شکایت یک گروهک تروریستی محاکمه می کند.

خانم نوری خواهر حمید نوری دیپلمات ارشد ایرانی زندانی در سوئد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره تجمع امروز اظهار کرد: ۴ سال و ۲ ماه است که برادر من در سلول انفرادی در سوئد به سر می برد؛ آن هم بدون حکم قطعی دادگاهی که شاکی آن گروهک تروریستی منافقین است؛ در این دادگاه ها اجازه دفاع و اظهار نظر به برادر من داده نمی شد.

وی ادامه داد: ما حتی از ایران می خواستیم شاهد برای دفاع از برادرم به دادگاه ببریم ولی دولت سوئد اجازه حضور شاهدان ما را در دادگاه نداد؛ حتی درخواست دادیم تا شاهدان به صورت ویدیو کنفرانسی شهادت دهند اما کارهای مربوط به آن را آنقدر دیر انجام دادند که عملا به روز برگزاری دادگاه نرسید و دادگاه بدوی برای برادرم حکم حبس ابد را صادر کرد.

خانم نوری گفت: ما مجددا درخواست تجدیدنظر و تغییر وکلا را تغییر دادیم اما باز هم سیستم قضایی سوئد وکیل تسخیری را رأسا انتخاب کرد؛ سه شنبه هفته آینده قرار است حکم دادگاه تجدید نظر صادر شود؛ اما در حال حاضر فشارهای زیادی بر برادرم وارد می شود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها