پیشنهادهای سه‌گانه رئیسی در نشست بین‌المللی تهران

کد خبر: 1263823

جمهوری اسلامی روز گذشته میزبان «نشست بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» بود؛ نشستی که با هدف تقویت حمایت بین‌المللی از مردم بی‌دفاع غزه و کرانه باختری، تقویت فشارها بر رژیم صهیونیستی برای توقف کامل حملات نظامی، رفع کامل محاصره از باریکه غزه و نیز تحرک بخشیدن به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی برای مردم فلسطین برگزار شد.

پیشنهادهای سه‌گانه رئیسی در نشست بین‌المللی تهران

مقامات عالیرتبه دولتی، شخصیت‌های برجسته سیاسی، دینی و رسانه‌ای از ۵۰ کشور جهان در این نشست هم‌اندیشی حضور یافتند و از نزدیک به تبادل نظر درباره جنایاتی پرداختند که در هفته‌های اخیر از سوی تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی جریان دارد. «فیصل مقداد» و «دنیس مونکادا»، وزرای خارجه سوریه و نیکاراگوئه از جمله وزرای خارجه حاضر در این نشست بودند.

دیپلماسی فعال تهران در منطقه

نشست تهران در ادامه دیپلماسی فعالی برگزار شد که جمهوری اسلامی در پی آغاز جنگ 7 اکتبر ابتدا با هدف توقف فوری جنگ و کمک‌رسانی به مردم محصور در جنگ ویرانگر غزه در پیش گرفت و در ادامه رویکردهای دیپلماتیک برای کمک به فرایند حل و فصل نهایی این مناقشه تاریخی را مورد پیگیری قرار داد. یک روز پیش از این نشست و در حالی که شمار قربانیان جنگ به بیش از 20 هزار نفر رسیده بود، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که تنها موضوع کمک‌رسانی به مردم غزه را مورد توجه قرار داده و این در حالی بود که تلاش‌های امریکا از طرح درخواست «توقف جنگ» در این قطعنامه ممانعت به عمل آورده بود؛ موضوعی که رئیس‌جمهور در سخنان روز گذشته خود در نشست تهران به آن اشاره کرد و امریکا را بواسطه مخالفت با قطعنامه‌های حامی «آتش‌بس» شریک مسلم جنایت و نسل‌کشی در سرزمین‌های اشغالی خواند. آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت پیگیری 3 راهکار عاجل برای حل بحران فعلی منطقه یعنی «توقف فوری حملات»، «رفع محاصره غزه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» تأکید کرد.

استیصال سازمان ملل

رئیس‌جمهور در سخنان خود در نشست روز گذشته پیرامون فلسطین، مخالفت امریکا با قطعنامه‌های توقف جنگ غزه را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: امروز بزرگ‌ترین جنایات به نام امریکایی‌ها ثبت شده و دست دولت امریکا به واسطه وتوی همه قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حمایت کامل و بی‌وقفه تسلیحاتی از رژیم جنایتکار صهیونیستی، به خون زنان و کودکان مظلوم غزه آغشته است. ازاین رو به گفته رئیس‌جمهور به هیچ عنوان طرفی که خود عامل و شریک جنایت است نمی‌تواند طرف صلح باشد و امریکا و رژیم صهیونیستی باید به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در محاکم بین‌المللی محاکمه و مؤاخذه شوند تا عدالت حکمفرما شود. رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: شورای امنیت سازمان ملل که موظف به برقراری صلح و امنیت در جهان است، در وقایع اخیر رسماً استیصال، ناتوانی و ناکارآمدی خود را اعلام کرد و به همه مردم دنیا ثابت شد که نباید به این سازمان‌های مدعی متکی باشند، بلکه باید سازکار دیگری را دنبال کنند تا صلح و امنیت در جهان برقرار شود.

سیاست قطعی ایران

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حمایت از آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم فلسطین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره با صدای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، گفت: امریکایی‌ها بارها تلاش کردند مسأله فلسطین را پشت میزهای مذاکره حل و فصل کنند، اما رژیم صهیونیستی قراردادهایی چون اسلو، کمپ‌دیوید و شرم‌الشیخ را هم که به آنها متعهد شده بود، نقض کرد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ قرارداد، پیمان و میثاقی وفادار نبوده و بیش از 400 بیانیه و قطعنامه‌ای را نیز که علیه این رژیم صادر شده، نادیده گرفته است.

پیشنهادهای سه‌گانه

آیت‌الله رئیسی راهکارهایی همچون«توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه برشمرد و در ادامه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حل مسأله فلسطین با راه‌حل دموکراتیک و مراجعه به آرای فلسطینیان اشاره و تصریح کرد: معتقدیم راه‌حل عادلانه حل مسأله فلسطین مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است. وزیر امور خارجه نیز با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر فلسطین که با کشتار و نسل‌کشی بیش از ۲۰ هزار نفر از غیرنظامیان غزه و کرانه باختری و تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی و آوارگی گسترده ساکنان غزه همراه بوده است، هدف این کنفرانس را توقف حملات بی‌رحمانه رژیم جعلی اسرائیل؛ مقابله با جنایات جنگی و یافتن راه‌هایی برای حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها دانست.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها