نبوی: صحنه انتخابات جای تسویه‌حساب سیاسی نیست

کد خبر: 1264079

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه صحنه انتخابات جای تسویه حساب رقبای سیاسی و ضربه زدن به مشارکت مردم به عنوان پشتوانه نظام نیست، گفت: همه کسانی که دل در گرو ایران و منافع ملی دارند باید به طور جدی وارد این عرصه شوند.

نبوی: صحنه انتخابات جای تسویه‌حساب سیاسی نیست

سید مرتضی نبوی از چهره‌های شاخص انقلاب است که دارای مسئولیت‌های مهمی همچون وزیری پست، تلگراف و تلفن و عضو شورای‌ عالی حل‌ اختلاف قوا، اکنون در کسوت عضو حقیقی مجمع تشخیص‌ مصلحت‌ نظام و مدرس دانشگاه مشغول فعالیت است که با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ماهیت و فلسفه انتخابات و مشارکت مردم در سرنوشت کشور به گفت‌وگو نشسته است.

این سیاستمدار ۷۶ ساله در بیان ماهیت انتخابات معتقد است که سرنوشت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با انتخابات گِره خورده است و حضور ملت در انتخابات یعنی اینکه مردم در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت کنند و در این تردیدی نیست زمانی که ما در هر انتخاباتی از جمله مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنیم، یعنی نمایندگانی را بر می‌گزینیم که بتوانند به منویات و اولویت‌های مردم در مجلس، لباس قانون بپوشانند.

نبوی ادامه داد: البته در راستای پیگیری و تحقق مطالبات مردم، اگر نیازی به اصلاح یا تغییر یا تصویب قوانین جدیدی به منظور راهگشای پیشرفت کشور توام با عدالت باشد، باید در خانه ملت این اتفاق شکل بگیرد. همچنین نظارت بر مجریان در کشور توسط نمایندگان مردم انجام می‌گیرد. پس، مشارکت مردم یعنی شکل دادن مجلسی که بازتاب دهنده خواست مردم و اولویت‌های مطالبات آنها باشد.

این مبارز عرصه انقلاب در ادامه به اهمیت انتخابات خبرگان رهبری هم پرداخت و گفت: همچنین در سایر انتخابات مانند مجلس خبرگان رهبری، این نکته بسیار مهم تلقی می شود، از این منظر که جایگاه رهبری هم در قانون ما بسیار برجسته است و هم وظیفه مجلس خبرگان این است در مواقعی که ضرورت می‌یابد، رهبر را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: این مجلس هم که با رای مردم شکل می‌گیرد، نقش بسیار مهمی در سرنوشت کشور ایفا می‌کند. همانطور که بعد از رحلت امام راحل مشاهده کردیم مجلس خبرگان رهبری با تشکیل جلسه به موقع، ادامه سرنوشت کشور را مشخص کرد و همه آرزوها و آمال دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ملت ایران برباد رفت.

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بیانگر مردمسالاری اسلامی و دینی است

عضو شورای‌ عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری هم گریزی زد و گفت: رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه با عمده مسائلی در کشور از پیشرفت ها گرفته تا رفع مشکلات که توسط دولت باید انجام شود، سرو کار دارد. پس این مشارکت مردم و انتخاب رئیس‌جمهور که به خواست مردم نزدیک است، می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. البته انتخابات شوراهای اسلامی هر شهر و روستا هم چنین نقشی ایفا می کند. بنابراین هر انتخاباتی که از ابتدای جمهوری‌ اسلامی ایران برگزار شده بیانگر مردم سالاری اسلامی و دینی بوده است و در حقیقت حضور مردم از طریق انتخابات، به تاثیر آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور که بسیار سرنوشت ساز است، رسمیت می‌بخشد.

رئیس مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه معتقد است که در آستانه یک انتخابات بسیار مهم برای شکل دادن به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم. همه ما وظیفه داریم زمینه را به گونه ای فراهم کنیم تا بیشترین انگیزه در مردم ایجاد شود و برای مشارکت حداکثری مردم و شکل دادن به یک رقابت جدی که در ابتدای امسال هم رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند که «مشارکت مردم بالاباشد و رقابت جدی»، زمینه سازی شود.

رسانه ها اقدامات مثبت را تبدیل به سیاه نمایی نکنند

نبوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چگونگی افزایش مشارکت و رقابت و عوامل دخیل در آن اشاره کرد و گفت: در امر انتخابات کسانی که مجری انتخابات هستند و بر آن نظارت دارند، به طور یقین نقش اساسی را در اینکه مردم نسبت به انتخابات دلسرد یا امیدوار باشند و یا اینکه احساس کنند انتخابات توام با رقابت جدی است که از دل آن نمایندگانی برگزیده می‌شوند که مورد توجه مردم و پاسخگوی سلیقه‌ها و خواست مردم‌ هستند، ایفا می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه به اقدامات موثر دولت در افزایش مشارکت هم اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم شبانه روز تلاش کرده تا با شناسایی مسائل و مشکلات ، گره گشایی کند و در این زمینه رسانه‌ها به طور یقین می‌توانند با انعکاس اقدامات مثبتی که دولت انجام داده امیدواری را در مردم ایجاد کنند.

نبوی با بیان اینکه اما بر عکس آن نیز این است که رسانه‌های ما بویژه فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مسائل را به گونه‌ای منعکس کنند که جنبه سیاه نمایی داشته باشد و مردم مایوس و سرخورده از شرکت در انتخابات شوند، یادآورشد: به عنوان نمونه در موضوع مبارزه با فساد، نباید رسانه ها مطالب را به گونه ای منعکس کنند که به ضد آن تبدیل شود.

وی اضافه کرد: پس وقتی با فساد برخورد می‌شود باید خبر آن در رسانه‌ها طوری منعکس شود که امیدواری مردم را به همراه داشته باشد و مردم بدانند که مبازره با فساد جدی است و دولت در صدد ریشه‌کن کردن آن است.

رئیس پژوهشکده غرب‌شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی تصریح کرد: «رسانه ها» و «صحنه انتخابات» جای تسویه حساب رقبای سیاسی نیست به این معنا که بخواهند به اصل انتخابات و وحدت مردم و به اینکه مردم پشتوانه نظام هستند و آن را با مشارکت جدی خود در انتخابات نشان دهند، ضربه وارد کنند.

نبوی با تاکید بر اینکه برای امنیت ملی، مشارکت جدی مردم و رقابت و سطح مشارکت بسیار تاثیرگذار است، افزود: با توجه به ناآرامی‌های سال گذشته، برخی فکر می‌کردند اگر سطح مشارکت در انتخابات قبل پایین بوده دلیلی بر کم شدن پشتوانه مردمی نظام است.

وی خاطرنشان کرد: پس همه کسانی که دل در گروِ ایران و منافع و مصالح ملی دارند، باید کمک کنند که انتخابات جدی، پرشور و با مشارکت بالا برگزار شود تا در نهایت طمع دشمنان از کشورمان قطع شود.

این سیاستمدار ۷۶ ساله در پایان توصیه کرد که همه دستگاه های مسئول به هر ترتیبی که می توانند سیاه نمایی نکنند، بلکه امیدبخشی کرده و فضا را در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رقابت جدی مهیا کنند و باید همه کمک کنیم که انتخابات در فضای امن و سالم برگزار شود که در این میان به طور قطع نقش رسانه ها و بویژه فضای مجازی بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب دوم دی ماه در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین اهمیت اصل و منطق انتخابات در جمهوری اسلامی، گفتند: جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد و با انتخابات است که ولی فقیه از طریق منتخبان ملت در مجلس خبرگان تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات و معارف اسلامی، قوانین را مصوب کنند.

ایشان «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان در ۱۱ اسفند امسال برگزار می‌شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها