وال‌استریت ژورنال: ایران از همه طرف اسرائیل را محاصره کرده و ضربه می‌زند

کد خبر: 1265005

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دیروز، مسئولیت ترور دو سال قبل شهید صیاد خدایی (از فرماندهان سپاه قدس) را بر عهده گرفت اما با اعتراضاتی مواجه شد مبنی بر این که با زیاده‌گویی، امنیت اسرائیل را در مقابل ایران به خطر انداخته است. نفتالی بنت در واکنش به این اعتراض‌ها گفت: ایران هوشمندانه اسرائیل را محاصره کرده و در حال ضربه زدن است.

وال‌استریت ژورنال: ایران از همه طرف اسرائیل را محاصره کرده و ضربه می‌زند

روزنامه وال‌استریت ژورنال دیروز یادداشتی از «بنت منتشر کرد که در آن آمده بود: «به عنوان نخست‌وزیر تصمیم دیگری در مورد ایران گرفتم و به نیروهای امنیتی دستور دادم که تهران را مجبور به پرداخت هزینه تصمیم خود برای حمایت از ترور کنند. مصونیت از مجازات بس است. پس از اینکه ایران در فوریه ۲۰۲۲ دو حمله نافرجام پهپادی انجام داد، اسرائیل یک پایگاه پهپاد در خاک ایران را منهدم کرد. همچنین در مارس ۲۰۲۲، فرمانده یک واحد تروریستی ایران در تهران ترور شد».

به گزارش رادیو فردا، «پس از آن که نخست‌وزیر سابق اسرائیل انجام دو عملیات در خاک ایران را تأیید کرد؛ واکنش‌های منفی در اسرائیل علیه این افشاگری صورت گرفت. بنت در این مقاله نوشت که در عملیات اسرائیل در داخل خاک ایران، یک پایگاه پهپادی منهدم شد. اشاره او به حمله به پادگانی در ماهی‌دشت در استان کرمانشاه در فوریه ۲۰۲۲ بود. بنت همچنین نوشته که در مارس سال ۲۰۲۲، یگان ترور ایران در صدد کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه بود و ناکام ماند، و زمانی کوتاه پس از آن، فرمانده آن یگان در مرکز تهران کشته شد. به نوشته‌ هاآرتص، ارزیابی شده بود که حسن صیاد خدایی افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، عامل برنامه‌ریزی حملات ناکام به اسرائیلی‌ها در ترکیه بود. به گفته رسانه‌های اسرائیل، واحد ۸۴۰ نیروی قدس، مأمور برنامه‌ریزی و اجرای حملات ضد اسرائیل و غرب در خارج است».

مقاله بنت در وال استریت ژورنال، با انتقادهایی در اسرائیل روبه‌رو شده. برخی از منتقدین گفتند که این دولتمرد ارشد پیشین، محرمانه‌ترین امور اطلاعاتی اسرائیل را بدون موافقت اداره سانسور نظامی برملا کرد.

یعکوو کاتس، سردبیر پیشین روزنامه جروزالم پست در این باره نوشت: من امروز از اداره سانسور نظامی پرسیدم که آیا نفتالی بنت، مقاله خود را به تأیید این نهاد رسانده بود یا نه. پاسخ این بود: خیر!

کاتس افزود: افشاگری نفتالی بنت نقض قوانین سانسور و اقدامی غیرمسئولانه است، آن‌هم در یک مقطع مشکل‌آفرین، جنگ اسرائیل با حماس و در اوج تنش با ایران. انجام چنین کاری در یک روز عادی مشکل‌ساز است و انجام آن در بحبوحه جنگ و زمانی که تنش‌ها با ایران به اوج خود می‌رسد، نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی است.

در پی این قبیل اعتراضات، بنت مجبور به ادای توضیحاتی شد و ضمن آن اذعان کرد که اسرائیل از سوی ایران و متحدانش به محاصره درآمده است. او اعلام کرد: «۳۰ سال است که اسرائیل درست در دام اختاپوس ایرانی افتاده است. استراتژی ایران، هوشمندانه و ساده است: تسلیحاتی را که اسرائیل را از همه طرف محاصره می‌کند، مستقر کند. خون فرزندان مان را بریزد، ما را خسته کند، در حالی که، تقریبا هیچ بهائی نمی‌پردازد».

بنت افزود: «مسئله و مشکل، انتشار اقداماتی نیست که ما علیه ایران انجام داده‌‌ایم و قبلا هم شناخته شده بود، بلکه این است که ایران از طریق حماس و حزب‌الله و حتی دریای حوثی‌ها (تحرکات حوثی یمنی در دریای سرخ) ما را آزار می‌دهد و اسیر خود کرده است. سال‌هاست که ما مبارزان خود را برای جنگ در شجاعیه علیه حماس، در جبالیا علیه جهاد اسلامی، در مارون الرأس علیه حزب‌الله می‌فرستیم. حتی حوثی‌های یمن به خود اجازه حمله به اسرائیل را می‌دهند. من در جنگ دوم لبنان (2006) با بازوهای ایران، جنگیدم و دوستانم را در آنجا از دست دادم. ایرانی‌ها برای چندین دهه مصون بودند. دولت‌های ما در دهه گذشته فقط حرف زده‌اند، اما کاری انجام نمی‌دهند. بهای دردناکی از ایران گرفته نمی‌شود. سر اختاپوس را باید قطع کرد و موجب سقوط حکومت ایران شد.»

او همچنین نوشت: «بیایید واضح بگوییم: ایران، در حال جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است. ایران از همه جهت به اسرائیل ضربه می‌زند. ایران، هم خود علیه اسرائیل می‌جنگد و هم از هر طرف، به اسرائیل ضربه می‌زند و اسرائیل ضربه‌ می‌خورد. علاوه‌بر این، چون احساس مصونیت می‌کند، بدون ترمز در حال پیشرفت است و ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و اکنون به یک وضعیت آستانه بمب اتمی تبدیل شده است. من به عنوان نخست‌وزیر برای تغییر آن تلاش کردم. من سران ارتش، موساد و شاباک را دعوت کردم و به آنها توضیح دادم که می‌خواهم تمرکز را به خود ایران معطوف کنم، که شروع به پرداخت تاوان کند. این کاری است که ما انجام دادیم. این باید ابراستراتژی ما باشد.».

لاف زنی بنت در حالی است که او با راهبرد ضدایرانی «مرگ با هزار ضربه خنجر» روی کار آمد اما ناکامی وی موجب شد ظرف یک سال، دولتش سقوط کند و نتانیاهو نخست‌وزیر شود.

اقدامات خرابکارانه و تروریستی و خرابکارانه دولت بنت، نه تنها به آرزوی وی نزدیک هم نشد، بلکه بحرانی‌ترین سال در تاریخ تاسیس رژیم صهیونیستی را در عمق سرزمین‌های اشغالی رقم زد.

«بحران موجودیت» اسرائیل، محدود به دولت افراطی بنت نیست؛ چنان که در دولت نتانیاهو، به عملیات خیره‌کننده «طوفان الاقصی» انجامید. دوستان و دشمنان اسرائیل یقین دارند که آن عملیات پیچیده، شکست راهبردی برای اسرائیل بود.

«بنت» در یادداشت وال استریت ژورنال، سعی دارد توانمندی اطلاعاتی موساد را به رخ بکشد، همان کاری که نتانیاهو خواسته با ترور شهید سید رضی موسوی در دمشق، درباره ارتش اسرائیل انجام دهد. اما ناتوانی چشمگیر ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، با عملیات پیچیده حماس (طوفان الاقصی) در باریکه غزه آشکار شد. اسرائیل در طوفان الاقصی، بزرگ‌ترین و غیرقابل ترمیم‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شد. بنابراین صهیونیست‌ها تقلا می‌کنند با انجام ترور یا افشای ترور‌های قبلی، تصویر در هم شکسته بازدارندگی خود را احیا کنند؛ چرا که جبهه داخلی اسرائیل، با عمیق‌ترین حس شکست روحی- روانی دست به‌گریبان است. ۸۴روز پس از عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل با وجود دو ماه جنایت کور نتوانسته، به هیچ هدف اعلامی در ضد حمله دست یابد. بنابراین مجبور است فرافکنی کند و با برجسته‌سازی نقش ایران، از بار سنگین شکست در مقابل حماس بکاهد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها