ندیمی در گفت‌وگو با «فردا»:

مبارزه با تورم؛ از پنهان‌نمایی‌تا درمان

کد خبر: 1265188

نماینده ادوار مجلس گفت: روش‌های کنونی مبارزه با تورم اساسا هیچ ربطی به موضوع تورم ندارد چون مسئولان بیش از آنکه بخواهند تورم را مدیریت کنند، در حال جا به جایی یا پنهان نمایی هستند.

مبارزه با تورم؛ از پنهان‌نمایی‌تا درمان

گروه سیاست سایت فردا: سال گذشته دولت سیزدهم با هدف تحقق اهداف و وعده های اقتصادی اش دست به یک جراحی اساسی زد؛ هم ارز ترجیحی را به بایگانی تاریخ سپرد و بودجه نویسی کشور را بر مبنای مالیات استوار کرد تا شعار بی نیازی به درآمد نفت به واقعیت بدل شود. دولت همان زمان به مردم اطلاع رسانی کرد که اقداماتش شاید تورم های مقطعی را باعث شود اما این تورم ها موج های کوتاه مدتی خواهد بود که پس از آن تورم تک رقمی و رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور و جامعه به ارمغان خواهد ماند. از وعده ها قریب به دو سال گذشت اما موج های تورمی یکی پس از دیگری می آیند بدون آنکه ساحل امنی در اقتصاد مشاهده شود.

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره میزان تداوم وضعیت تورمی گفت: مسئله اصلی گرانی است، معنی گرانی هم آن است که سود منطقی برای ارائه خدمات یا فروش کالا تعریف نشود و با بی انصافی و فرار از قوانین دنبال سودهای نامتعارف باشیم. متأسفانه در چنین فضایی معمولا گران سازی با گران نمایی نیز همراه می شود حال آنکه به عواقب این اتفاق نمی اندیشیم.

وی با اشاره به تبعات تورم افسارگسیخته افزود: وقتی قیمت کالای وارداتی صعودی باشد، قاچاق توجیه پیدا می کند چون کالای قاچاق مشمول مالیات، عوارض گمرکی و غیره نمی شود و ارزان تر به دست خریدار می رسد. پس عامل اجرایی و عامل تقنینی برای حل موضوع تورم باید به همه عوامل و ریشه های موضوع بنگرند، اگر به مسئله درست ورود نکنند خودشان و دیگران را دچار یک مصیبت جدید می کنند.

نماینده ادوار مجلس یادآور شد: عواملی همچون افزایش حجم نقدینگی در جامعه و کسری بودجه دولت شروع کننده موج تورم هستند و در مرحله دوم وقتی دولت در حال جا به جایی وجوه است عملا فرصت های تولید و رشد اقتصادی از جامعه سلب می شود. در مجموع دولت تا وقتی نخواهد انضباط مالی ایجاد کند، به بخش خصوصی و تعاونی اعتماد نکند و بخواهد همه فرض های اقتصادی را خودش تعریف کند، مشکل تورم پابرجا خواهد ماند.

وی افزود: روش های کنونی مبارزه با تورم اساسا هیچ ربطی به موضوع تورم ندارد چون مسئولان بیش از آنکه بخواهند تورم را مدیریت کنند، در حال جا به جایی یا پنهان نمایی هستند. نمونه واضحش هم آن است که درآمد دولت از محل فروش نفت و میعانات کاهش پیدا می کند اما اعلام می شود که میزان فروش افزایش پیدا کرده است یا اتمام پروژه های نیمه تمام همچنان در حال طولانی تر شدن هستند اما ادعا می شود که 10 پروژه خُرد به پایان رسیدند. همه اینها به ما این پالس را می دهد که با سودای سیاست مواجه هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها