فرصت‌جویی تازه غرب از گزارش جدید آژانس

کد خبر: 1265264

گزارش جدید آژانس باز هم بهانه را برای کشورهای غربی فراهم کرد تا در بیانیه‌ای سمت وسوی مواضع خود در ضدیت با ایران را تنظیم کنند.

فرصت‌جویی تازه غرب از گزارش جدید آژانس

نگه داشتن نام ایران در خبرها از طریق موضعگیری‌های جنجالی، حاشیه‌سازی و طرح ادعاهایی که کمترین ارتباطی با واقعیت ندارد اما به واسطه محیرالعقول بودن بازتاب گسترده پیدا می‌کنند از جمله شگردهایی است که محافل صهیونیستی با بهره‌گیری از نهادهایی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند ضدیت با ایران به کار گرفته‌اند؛ رویه‌ای که در میان مقام‌های بلندپایه آژانس بویژه شخص «رافائل گروسی»، مدیر کل این نهاد بین‌المللی طرفدار دارد و حالا در بحبوحه جنگ فرسایشی صهیونیست ها علیه غزه شدت گرفته است. آژانس هفته گذشته در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی افزایش میزان تولید اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ایران و شتاب گرفتن روند غنی‌سازی در سطوح بالا شده بود؛ خبری که اطلاعات چندان تازه‌ای نداشت اما می‌توانست بار دیگر اذهان جهانی را متوجه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کند که به تلافی کارشکنی غرب در چهارچوب برجام، فعالیت هسته‌ای خود را در مدار پیشرفت تا سطح غنی‌سازی 60درصد در تأسیسات هسته ای‌اش از جمله «فردو» به جریان انداخته بود.

فرصت‌جویی تازه

گزارش جدید آژانس باز هم بهانه را برای کشورهای غربی فراهم کرد تا در بیانیه‌ای سمت وسوی مواضع خود در ضدیت با ایران را تنظیم کنند.

در همین راستا سخنگویان وزارت خارجه امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه مشترکی به گزارش اخیر آژانس درباره تشدید سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران در سطح ۶۰درصدی اشاره کرده و ادعا کرده‌اند که این اقدام جمهوری اسلامی به تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش می‌افزاید. این در حالی بود که «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم گزارش آژانس را بهانه‌ای برای تکرار مواضع کشورش پیرامون نقش منطقه‌ای ایران قرار داد و اقداماتی همچون حملات پهپادی در عراق و سوریه و هدف قراردادن کشتی‌های تجاری در دریای سیاه به وسیله انصارالله یمن را به ایران مرتبط دانست.

اطلاع‌رسانی اقدام تلافی‌جویانه

اقدام ایران به غنی‌سازی 60 درصد پس از آن صورت گرفت که شورای حکام آژانس، 26 آبان‌ماه سال گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند و با لحنی دستوری از ایران خواست فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در شماری از تأسیسات اعلام‌ نشده خود همکاری کند. منظور از تأسیسات اعلام نشده ادعای یافتن آثار مواد رادیواکتیو در «شیان»، «ورامین» (تورقوزآباد) و «مریوان» بود که گرچه ایران در ماه‌های پیش از آن، بالاترین سطح همکاری خود را برای ابهام‌زدایی درباره آنها نشان داده بود اما مقام‌های آژانس در روند همسویی با فضاسازی کشورهای غربی بر ادعاهای مجعول خود اصرار ورزیدند تا در نهایت شورای حکام قطعنامه خود را علیه ایران به تصویب برساند. مقام‌های کشور نیز به تلافی این اقدام، روند غنی‌سازی 60 درصد در سایت فردو را از سر گرفتند تا نشان دهند اقدامات ضد ایرانی جبهه غربی برای این کشورها بی‌هزینه نخواهد بود. این چنین بود که ایران سطح غنی‌سازی خود در سایت «فردو» را به 60 درصد رساند و در گزارشی جزئیات این فعالیت‌ جدید را به اطلاع مقام‌های آژانس رساند.

چنین اقداماتی باعث شد تا از اسفند سال گذشته تاکنون و با وجود برگزاری سه نشست فصلی، شورای حکام آژانس از تصویب قطعنامه ضدایرانی خودداری کند. اما این امر مانع از آن نشده که اعضای غربی آژانس همچنان بی‌توجه به همکاری تعاملی ایران در چهارچوب تعهدات پادمانی‌اش از قرائت بیانیه‌های سیاسی و تکراری دست بکشند.

این در حالی بود که تهران حتی نسبت به بیانیه‌های صادره هم سکوت نکرد و در واکنش به انتشار بیانیه شهریورماه گذشته تروئیکای اروپایی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران، مجوز حضور شماری از باتجربه‌ترین گروه بازرسان فرانسوی و آلمانی آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، صادر نکرد تا این بازرسان که دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند و هر لحظه می‌توانستند برای انجام بازرسی‌های معمول آژانس به ایران بیایند، از حضور در ایران منع شوند.

سیاسی کاری رسانه‌ای

تکرار مکرراتی که به رویه ثابت بیانیه‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده است با واکنش محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روبه‌رو شد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که کار رسانه‌ای سیاسی که مجدداً در خصوص غنی‌سازی ایران مطرح شده است، حرف جدیدی نیست و در گزارش مدیرکل شورای حکام نیز مطرح شده بود. اسلامی این اقدامات را یک هیاهوی رسانه‌ای خواند که اهداف دنبال کنندگانش کاملاً مشخص است. به گفته او در این شرایط سیاسی و به ‌دنبال وضعیتی که جنگ غزه برای آنان ایجاد کرده است، در تلاش هستند فضای دیگری ایجاد کنند تا تمرکز و افکار عمومی را از روی غزه به ایران بازگردانند و مشخص است چه اهدافی دارند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: ما هیچ کار جدیدی انجام نداده‌ایم و همان فعالیت جاری خود را دنبال می‌کنیم که طبق چهارچوب و طبق ضوابط انجام می‌شود.

اعتراض روسیه به غرب

در همین راستا، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم به گزارش آژانس و بیانیه ادعایی غرب معترض شد و بر خلاف آنچه از سوی محافل فضاساز گفته می‌شود، در پیامی نوشت: «طبق گزارش آژانس، ایران کاهش سرعت چند ماهه در غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را متوقف کرده و به حالت قبل بازگردانده است». اولیانوف با اشاره به وقفه در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای که اجرای همه‌جانبه و کامل آن در پی خروج امریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ مختل شد، یادآور شد که اگر امریکا و تروئیکای اروپا مانع احیای برجام در سال گذشته نشده بودند، سطح غنی‌سازی در ایران، در حال حاضر، از ۳.۶۷ درصد فراتر نبود.

رویکرد هدفمند

 گزارش هدفمند آژانس و بیانیه ادعایی امریکا و تروئیکای اروپایی را نمی‌توان فارغ از بحران‌هایی دید که از یک سو جبهه غربی را در جنگ اوکراین و از سوی دیگر در بحران غزه زمینگیر کرده است. بویژه که رژیم صهیونیستی طرف اصلی جنگی است که در پی غافلگیری این رژیم در حمله 7 اکتبر حماس آغاز شد و با وجود حملات دامنه دار اسرائیل علیه مردم غیر نظامی غزه و حمایت تسلیحاتی کم سابقه امریکا از آن، نتوانسته حداقل خواسته‌های میدانی خود را محقق سازد. این ناکامی در برابرجبهه مقاومت که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، مقام‌های اسرائیلی را که با آژانس در یک روند همگرایانه قرار دارند، به روی آوردن به سیاست تشدید فشار بر ایران سوق داده است.

در چنین فضایی آژانس می‌کوشد با بزرگنمایی اطلاعات فاقد ارزش، غیرمستند و تبدیل پرسش‌های متعارف به سؤال‌های غریب از ایران، فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز آن را با یک بازی تکراری به صدر اخبار بکشاند و حساسیت جهانی را نسبت به آن برانگیزد؛ امری که بی‌تردید با هدف برداشتن تمرکز از جنایاتی صورت می‌گیرد که این روزها از سوی مقامات صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه صورت می‌گیرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها