آصفی: با تلاش سردار سلیمانی فلسطین از خطر نابودی حفظ شده است

کد خبر: 1265898

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر تلاش و اعتماد به نفس کسانی مثل سردار سلیمانی نبود، فلسطین از خطر نابودی و محو شدن این چنین حفظ نمی‌شد.


آصفی: با تلاش سردار سلیمانی فلسطین از خطر نابودی حفظ شده است

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر تلاش و اعتماد به نفس کسانی مثل سردار سلیمانی نبود، فلسطین از خطر نابودی و محو شدن این چنین حفظ نمی‌شد.

«حمیدرضا آصفی» روز سه‌شنبه و در نشستی با عنوان «مقاومت در آینه ادبیات و دیپلماسی» که در «خانه شعر و ادبیات» برگزار شد، اظهار کرد: مسئله فلسطین فراتر از یک مسئله عربی و اسلامی است و موضوعی انسانی، اخلاقی و بشری است.

وی با اشاره به جنگ غزه و وضعیت فعلی غزه به خاطراتی از ۳۲ سال پیش و تصور مقامات کشورهای عربی از پایان کشور فلسطین و مقاومت مردمش گفت: در سال ۱۳۷۰ آقای ولایتی در فرانکفورت ناچار به توقف شد و در آن سفر مرحوم محتشمی‌پور نماینده وقت مجلس که از سفر به تونس و الجزایر و لیبی برمی‌گشتند، با اقای ولایتی رو در رو می شوند و می‌گویند با یاسر عرفات دیدار کرده و مایوس بوده چراکه آمریکا و شوروی توافق کردند بیت‌المقدس در دست اسرائیل باقی بماند و در کرانه باختری به آن‌ها خودمختاری دهند.

وی ادامه داد: ۱۴ مرداد ۱۳۷۰ و ۲ ماه بعد از آن دیدار، فارق قدومی (رئیس بخش سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین) به ایران می‌آید و می‌گوید اسرائیل بیت‌المقدس را می خواهد و در شهریور ۱۳۷۰ آقای ولایتی به الجزایر می‌روند و اخضر ابراهیمی (وزیر خارجه پیشین الجزایر) می‌گوید طبیعت فلسطین مرده است و شهرها کاملا یهودی شده‌اند و اگر یک روز صبح چشم باز کردیم و دیگر فلسطینی نبود، زیاد تعجب نکنید. این وضعیت و تصور مقامات کشورها در بیش از ۳۰ سال گذشته بود که همه روحیه‌شان را از دست داده بودند اما الان که فلسطین را می‌بینیم هنوز در اوج است.

وی ادامه داد: ۳۰ سال پیش فکر می‌کردند چیزی از فلسطین باقی نمانده است اما الان حماس در کمتر از ۴۰۰ کیلومتر بیش از سه ماه است دارد مقاومت می‌کند و امروز می‌فهمید که جبهه مقاومت چه اثری داشته است. در این اتفاقات اگر تلاش و اعتماد به نفس کسانی مثل سردار سلیمانی نبود این هدف به دست نمی‌آمد و باید گفت که فلسطین از خطر نابودی و محو شدن این چنین حفظ شده است.

آصفی گفت: روند تحولات در فلسطین غرب را شگفت‌زده کرده است. همان‌طور که آقای عراقچی مطرح کردند، دیپلماسی وقتی کارکرد دارد که قدرت پشت آن است و قدرت وقتی خواهی داشت که اعتماد به نفس دارید، از این رو گروه و کشوری که اعتماد به نفس ندارد، قدرت ندارد و شهید سلیمانی کاری که انجام داد این بود که در عراق، لبنان، یمن، سوریه و فلسطین اعتماد به نفس ایجاد کرد که توانست مردم فلسطین را طوری آماده کند که هم توان ایستادگی داشته باشند و هم توانایی هزینه‌دادن.

وی در پایان گفت: طولانی‌شدن جنگ فعلی در غزه برای این است که رژیم صهیونیستی نمی‌داند بعد از غزه چه باید کند و از آینده هیچ تصوری ندارد.

همچنین در این نشست «موسی اسوار» از کارشناسان حوزه شعر و ادب و مقاومت در فلسطین به بررسی و سیر تحول ادبیات مقومت در میان شعرای فلسطینی و منطقه پرداخت./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها