شاهچراغی: شاید افرادی که تایید صلاحیت نشدند در هیئت نظارت تایید شوند

کد خبر: 1265919

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: کسانی که در هیئت اجرایی عدم صلاحیت یا عدم احراز شدند دوباره در هیئت نظارت اعتراض آن ها بررسی می شود و شاید نظر صلاحیت آن ها در هیئت نظارت تغییر کند.

شاهچراغی: شاید افرادی که تایید صلاحیت نشدند در هیئت نظارت تایید شوند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: کسانی که در هیئت اجرایی عدم صلاحیت یا عدم احراز شدند دوباره در هیئت نظارت اعتراض آن ها بررسی می شود و شاید نظر صلاحیت آن ها در هیئت نظارت تغییر کند.

محمد تقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات شامگاه سه شنبه (12 دی) در یک برنامه تلویزیونی، در تشریح  روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، اظهار داشت: به واسطه همه مجموعه دست‌اندرکار و همکاران ما به لحاظ اجرا، در واقع جلوتر از زمان هستیم و امیدواریم بقیه امور هم به همین صورت پیگیری شود.در بخش پیش‌ثبت‌نام‌ها و ثبت‌نام و بررسی توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت، کارها انجام و قرار شده در روز پنجشنبه نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام شود و فرمانداری‌ها این موضوع را به کاندیداها در شهرستان‌ها اعلام خواهند کرد.

وی افزود: دو روز فرصت هست تا داوطلبانی که از موضع هیأت نظارت، عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت اخذ کرده‌اند، نسبت به این رأی هیأت‌های نظارت شکایت کنند. پیش‌ثبت‌نام‌ها الکترونیکی و ثبت‌نام‌ها هم الکترونیکی بود و در شعب نیز کارهای الکترونیکی شدن آن‌ها انجام شده است. همچنین بعضی از شعبه‌های ما که بیش از یک دهه ثابت بوده و تمام شعبی که تا الآن قریب به 59 هزار شعبه در سامانه وزارت کشور ثبت شده، قرار است شرایط را برایشان تسهیل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: بعضی جاها مثل بیمارستان و پالایشگاه و سربازخانه‌ها که محل تجمع هستند، برنامه‌ریزی‌های آن‌ها انجام شده و هیأت‌های اجرایی موظفند وضعیت‌ها را در شهرستان‌ها بررسی و به ستاد انتخابات استان گزارش داده و بعد آن را به تهران منتقل کنند.

شاهچراغی با بیان اینکه نیروهای مسلح هم قرار است مباحث امنیتی انتخابات را پیگیری کنند و بحث معرفی ناظرها از نهادهای مختلف در حال انجام است، تصریح کرد: برای انتخابات 71 میلیون تعرفه چاپ کردیم و تمام کدهای امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده و کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگزاری شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه  اگر الان 48 ساعت قبل بگویند انتخابات را برگزار کنید، ما آمادگی برگزاری را داریم، گفت: در قانون جدید عدم احراز نیز اضافه شدند در قانون جدید فارغ از 5 نهاد تحقیقات محلی نیز اضافه شده است. هیئت اجرایی در قانون مستقل دیده شده است ما اساسا نمی توانیم در تایید صلاحیت ها دخل و تصرف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده کسانی که عدم احراز شده اند نتوانستند مدارک را بارگزاری کنند و در هیچ کجا ادعای این نبوده که در تایید صلاحیت ها کسی اعمال نظر کرد، ادامه داد: کسانی که در هیئت اجرایی عدم صلاحیت یا عدم احراز شدند دوباره در هیئت نظارت اعتراض آن ها بررسی می شود و شاید نظر صلاحیت آن ها در هیئت نظارت تغییر کند. یعنی هیئت نظارت داوطلبان را فرا می خواند مستندات را به آنها ارائه می کنند.

شاهچراغی بیان داشت: عمده تغییرات درقانون جدید بحث ثبت نام ها بود که مجازی شد. همچنین پیش ثبت نام اضافه شد که فرصت خوبی بود برای بررسی صلاحیت ها؛ در قانون جدید هیئت مرکزی اضافه شد.

وی گفت: اقدام بعدی که در قانون جدید آورده شد این بود که  رای دهندگان می توانند با 5 سند هویتی مثل گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه، کارت پایان خدمت و کارت ملی با هر کدام از این مدرک هویتی رای بدهند.

رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه قانون انتخابات در کشور ما بی نظیر است، افزود: در همه جا به حقوق مردم توجه شده است . همچنین با پیام رسان های داخلی توافقی شده تا پا به کار انتخابات بیایند و داوطلبان از این فرصت استفاده جهت تبلیغات کنند. همچنین هیئت بررسی تبلیغات تشکیل شده در هر استان تا تمام مراحل تبلیغات را بررسی کنند و اجازه نمی دهند بیش از حد پولی در انتخابات استفاده شود و داوطلب باید تمام هزینه های مادی و غیر مادی خود را اعلام کند.

شاهچراغی بیان داشت: هر فضای عمومی در استان ها برای تبلیغات در اختیار داوطلبان قرار داده خواهد شد و به فرمانداران اعلام شده و تمام فضا ها احصا  و در اختیار داوطلبان قرار خواهد داده شد؛ از این رو برای اینکه مجلس خوب و کارآمد داشته باشیم باید فضایی ایجاد شود تا داوطلبان بتوانند تبلیغات و برنامه های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: برای نمایندگان فعلی وظایفی که ناشی از نمایندگی باشد اشکالی ندارد اما اگر از این وظایف سواستفاده شود و جهت تبلیغات استفاده شود قطعا هیئت نطارت ورود پیدا خواهد کرد و مانع آن خواهد شد؛ از این رو همه مجموع نظارتی موظف هستند تمام منابع مالی نامزدها را بررسی کنند و اگر کسی متخلف باشد حتی بعد از انتخابات، یعنی  قانون این فرصت را داده که بعد انتخابات این موارد به شورای نگهبان اعلام  شود و شورای نگهبان می تواند انتخابات را تایید یا عدم تایید کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان داشت: به لحاظ شرعی قانونی مجری انتخابات باید بی طرف باشد و این جزء خطوط قرمز است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها