فهرست خبرسازصلاحیت ها /کدام چهره ها از رد یا تایید صلاحیت خود خبردادند؟

کد خبر: 1266584

سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت53 درصد داوطلبان با هر گرایشی خبرداد. همه‌ نمایندگان تهران در مجلس یازدهم نیز تایید صلاحیت شدند.کدام چهره های شاخص از رد یا تایید صلاحیت خود خبردادند؟

فهرست خبرسازصلاحیت ها /کدام چهره ها از رد یا تایید صلاحیت خود خبردادند؟

پس از  ارزیابی اولیه هیئت های اجرایی درباره تایید یا احراز نشدن صلاحیت داوطلبان که البته با جنجال و حواشی زیادی نیز همراه شده بود؛ در مرحله دوم و طبق زمان بندی انجام شده، این بار نوبت به شورای نگهبان رسید که طبق جدول زمان بندی تعیین شده، فهرست اسامی تایید صلاحیت شدگان را اعلام کند. فهرستی که البته نهایی نبوده و نامزد هایی که صلاحیتشان احراز نشده است، این فرصت به آن ها داده شده که یک بار دیگر  به نتیجه بررسی صلاحیت ها از 17 دی ماه به مدت سه روز اعتراض کنند تا بار دیگر صلاحیتشان در شورای نگهبان بررسی شود.

به ازای هر کرسی مجلس ۳۸ نفر داوطلب هستند

در همین راستا و همزمان با ارسال فهرست کامل نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس به وزارت کشور؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  در یک  برنامه تلویزیونی حاضر شد تا گزارشی از بررسی صلاحیت‌ها ارائه کند. طحان نظیف  با بیان این که یک میلیون و 750 هزار سند توسط کارشناسان و اعضای هیئت‌های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی شده است؛ از رشد تایید صلاحیت ها خبر داد و گفت: «بیش از 21 هزار پرونده از واجدین شرایط در هیئت‌های نظارت استانی بررسی شده است که بیش از 52 درصد واجدان شرایط تایید صلاحیت شدند. بر همین اساس بیش از 11 هزار نفر تایید صلاحیت شدند که این رقم نسبت به دوره قبل (تعداد افرادی که در هیئت‌های نظارت استانی تایید صلاحیت شدند) دو برابر است.» سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که 38 درصد متقاضیان تایید صلاحیت نشده اند و تنها کمتر از 2 هزار نفر صلاحیت‌شان احراز نشد (عدم احراز شده‌ها) که کمتر از 10 درصد داوطلبان است. این یعنی به ازای هر کرسی مجلس 38 نفر تایید صلاحیت شدند که در حوزه‌های انتخابیه به رقابت خواهند پرداخت.

‌احرازنشدن صلاحیت ها کاهش قابل توجهی پیدا کرد

طحان نظیف در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به احراز نشدن صلاحیت ها زد و در این باره خاطرنشان کرد: «کمتر از 10 درصد متقاضیان احراز صلاحیت نشدند. در این دوره باتوجه به این که زمان بیشتری در اختیار هیئت‌های نظارت قرار داده شده بود، بررسی‌های بیشتری صورت گرفت. بیش از 4 هزار نفر دعوت شدند و اگر ابهام و نکته‌ای بود با افراد مطرح و دفاعیه آن‌ها دریافت شد. براساس قانون جدید انتخابات این بار شاهد تاییدهای بیشتر و احراز نشدن های کمتری بودیم.»

جزئیات آماری تایید صلاحیت شدگان

سخنگوی شورای نگهبان، جزئیات بیشتری هم از تایید صلاحیت شده ها اعلام کرد و در این باره  با بیان این که تایید صلاحیت‌های این دوره، از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند، افزود: در بین تایید شده‌ها از اقشار مختلف بیش از 800 نفر استاد دانشگاه، بیش از 150 نفر پزشک و از کادر درمان، بیش از هزار و 300 نفر از فرهنگیان و بیش از 250 نفر از وکلا و قضات و سایر اقشار مثل روحانیون و کارمندان و بسیاری از اقشار دیگر حضور دارند.وی افزود: همچنین در بین تایید صلاحیت‌شده‌ها بیش از 400 نفر دهه هفتادی و 3 هزار و 700 نفر دهه شصتی هستند. بانوان تایید صلاحیت‌شده نیز بیش از 4 برابر تعداد کرسی‌های مجلس هستند. همچنین در رده‌های سنی دیگر سایر افراد باتجربه و مجرب در بین تاییدصلاحیت‌شده‌ها هستند.

 تایید صلاحیت همه نمایندگان تهران و ردصلاحیت 9 درصد از اهالی خانه ملت

اما پس از اعلام خبر ارسال فهرست تایید صلاحیت شدگان به وزارت کشور؛ خبرها و گمانه هایی درخصوص کسانی که تایید صلاحیت شده و کسانی که تایید صلاحیت نشده اند در فضای مجازی منتشر شد.  طبق برخی شنیده‌ها تمام‌ نمایندگان فعلی تهران توانستند تاییدیه صلاحیت خود را از شورای نگهبان‌کسب کنند و علاوه بر آن تعداد زیادی از داوطلبانی که در هیئت اجرایی عدم صلاحیت یا عدم احراز شده بودند پس از بررسی اعتراض ها، صلاحیت آن ها به تایید رسیده است. در این میان اما 26 تن از نمایندگان مجلس که 9 درصد از جمعیت خانه ملت را تشکیل می دهند، صلاحیتشان احراز نشده است. در این باره می توان به مهدی عیسی‌زاده  نماینده مردم میاندوآب، جلال محمودزاده  نماینده مردم مهاباد، سیدعلی موسوی  نماینده مردم ملکان، احمد علیرضابیگی  نماینده مردم تبریز، سیدکاظم موسوی  نماینده مردم اردبیل، سیدغنی نظری  نماینده مردم خلخال و کوثر، جلیل رحیمی  نماینده مردم تربت‌جام و تایباد، احسان ارکانی  نماینده مردم نیشابور، علی جدی  نماینده مردم شیروان، مجتبی محفوظی  نماینده مردم آبادان، لفته احمدنژاد  نماینده مردم خرمشهر، قاسم ساعدی  نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه، کمال علیپور  نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، احمددنیامالی  نماینده مردم بندرانزلی، رضا حاجی‌پور  نماینده مردم آمل، شهریار حیدری  نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، محسن فتحی  نماینده مردم سنندج و دیواندره، سیدمهدی فرشادان  نماینده مردم سنندج و دیواندره، معین‌الدین سعیدی  نماینده مردم چابهار، کنارک و قصرقند، اسماعیل حسین‌زهی  نماینده مردم خاش و میرجاوه، مجید انصاری  نماینده مردم نورآباد ممسنی و رستم، رجب رحمانی  نماینده مردم تاکستان، محمد خدابخشی  نماینده مردم الیگودرز، محمود احمدی‌بیغش  نماینده مردم شازند و اسفندیار اختیاری  نماینده اقلیت زرتشتیان اشاره کرد.

تایید صلاحیت پزشکیان و مطهری و ردصلاحیت فلاحت پیشه

از دیگر کسانی که صلاحیتشان در هیئت های اجرایی احراز نشده ولی شورای نگهبان بر آن ها مهر تایید صلاحیت زده می توان به علی مطهری، محمدباقرنوبخت،  مسعود پزشکیان و حمید رسایی اشاره کرد. در مقابل اما از جمله  کسانی که عدم احراز صلاحیتشان یا تایید صلاحیتشان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت می توان به حشمت ا... فلاحت پیشه نماینده ادوار از حوزه تهران و یکی از منتقدان دولت فعلی اشاره کرد که رد صلاحیت شده است.

بازگشت تاجگردون؟

در میان تایید صلاحیت شدگان نام غلامرضا تاجگردون نیز به چشم می خورد. نماینده چند دوره گچساران که اعتبار نامه نمایندگی وی با حواشی و جنجال زیاد در ابتدای دوره فعلی مجلس و توسط نمایندگان رد شده بود؛ وی با انتشار تصویری از پیامک ستاد انتخابات کشور در صفحه مجازی اش خبر از تایید صلاحیت خود داد.  خبری که البته با واکنش مالک شریعتی، نماینده نزدیک به زاکانی همراه شد و این نماینده  با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «کاش این خبر بد درست نباشد؛ در صورت صحت، شورای محترم نگهبان در فرصت قانونی، تصمیم هیئت مرکزی نظارت را تغییر دهد. تاجگردون چهره سیاسی نیست و با مصوبه مجلس انقلابی چهره فاسد اقتصادی شناخته و رد اعتبارنامه شد. تایید فساد، موجب بی اعتمادی، کاهش مشارکت و رونق تاجگردونیسم خواهد.»

منتقدان دولت رد صلاحیت شده اند؟

علاوه بر تاجگردون یکی از پر سروصدا ترین رد صلاحیت ها، ردصلاحیت رشیدی کوچی بود. او که از منتقدان جدی دولت شناخته شده و  صلاحیتش توسط هیئت اجرایی تایید شده بود، این بار اما از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد و صلاحیتش احراز نشد. او البته تاکید کرد که از فرصت قانونی استفاده و به این موضوع اعتراض خواهد کرد.  در کنار رشیدی کوچی، نام جلال محمودزاده نماینده مهاباد، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، جلال رشیدی  و جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد در بین ردصلاحیت‌شدگان دیده می شود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. برخی سایت ها مدعی شدند که  آن ها در مجلس یازدهم از جمله چهره‌های منتقد دولت ابراهیم رئیسی بودند و مشخصا از مخالفان طرح ها و لوایح مرتبط با فیلترینگ، حجاب و عفاف و ...محسوب می شوند. در این میان اما محمد مهاجری از چهره های نزدیک به علی لاریجانی، در توئیتی مدعی شد: «با اطلاع عرض می کنم، تعدادی از چهره های شاخص و نزدیک و رای آور به علی لاریجانی توسط هیئت های نظارت شورای نگهبان، رد صلاحیت شده اند. لابد برای رفع اتهام از خود عده کمی را هم تایید صلاحیت کرده اند.»

تایید صلاحیت های جنجالی

در کنار احراز نشدن صلاحیت رشیدی کوچی،نماینده ای که منتقد جدی به خودروساز های داخلی بود تایید صلاحیت موسوی لارگانی نیز در نوع خود قابل تامل بود. این نماینده  که با انتشار خبر غیرواقعی فساد 92 هزار میلیاردی فولاد، اذهان عمومی رو مشوش کرده، مورد انتقاد رئیس دستگاه قضا نیز قرار گرفته و توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده بود؛ این بار اما توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده است. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار  نیز که به سرباز راهور سیلی زده  و حتی در این باره به رئیس قوه مقننه گزارش خلاف واقع داده بود، صلاحیتش تایید شد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها