نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست ها

کد خبر: 1267070

مقام‌های بلندپایه دیپلماتیک اروپا در روزهای اخیر محور اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای خود با هدف کاهش تنش در خاورمیانه را در مسیر دیپلماسی با تهران به جریان انداخته‌اند و خواهان کمک به کنترل تنش‌هایی هستند که تل‌آویو در نتیجه گرفتار شدن در مخمصه جنگ غزه هر روز بر ابعاد آن می‌افزاید.

نگرانی اروپا از پاسخ سخت تهران به تروریست ها

مقام‌های بلندپایه دیپلماتیک اروپا در روزهای اخیر محور اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای خود با هدف کاهش تنش در خاورمیانه را در مسیر دیپلماسی با تهران به جریان انداخته‌اند و خواهان کمک به کنترل تنش‌هایی هستند که تل‌آویو در نتیجه گرفتار شدن در مخمصه جنگ غزه هر روز بر ابعاد آن می‌افزاید.

چند روز پس از گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس با همتای ایرانی خود نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد.  رایزنی‌ها با ایران در بحبوحه تحولاتی صورت می‌گیرد که «آنتونی بلینکن»،

وزیر امور خارجه امریکا را برای چهارمین بار از آغاز جنگ غزه به منطقه کشانده است و منابع خبری یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار او را ارسال پیام غیرمستقیم به ایران پیرامون تحولات جاری می‌دانند.

افزایش نگرانی غرب از تسری دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه که در هفته‌های اخیر به آب‌های دریای سرخ کشیده شد، تحولات دیپلماتیک مقام‌های اروپایی و امریکایی را به بالاترین سطح رسانده است. زمانی که انصارالله یمن از طریق عملیات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های درحال عبور به مقصد تل‌آویو در دریای سرخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در باریکه غزه پاسخ گفت، مقام‌های این رژیم کوشیدند نوک پیکان اتهامات واهی خود پیرامون این حملات را متوجه ایران کنند تا بلکه با ترغیب کشورهای غربی که امنیت کشتی‌های باری‌شان در دریای سرخ در معرض تهدید قرار گرفته بود، جنگ میان تل‌آویو با حماس را به جنگ غرب و ایران تبدیل کنند. این در حالی بود که تأکید مقام‌های ایرانی مبنی بر استقلال عمل مقاومت یمن در حمله به کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای سرخ متناسب با شواهد میدانی بود و بر درستی موضع جمهوری اسلامی صحه می‌گذاشت. بنابراین اسرائیل با ناکامی از اجرای این پروسه به سراغ اجرای عملیات ترور فرماندهان نظامی ارشد ایران و جبهه مقاومت و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه رفت؛ سناریویی که با حمله موشکی به مقر سردار سیدرضی موسوی، از فرماندهان نیروی سپاه قدس ایران در سوریه و «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین فعال کردن شاخه‌های گروه تروریستی داعش خراسان در حمله تروریستی به مردم کرمان ادامه پیدا کرد. بی‌تردید این اقدامات با هدف گشودن جبهه سومی  شتاب گرفته است تا رهبران اسرائیل تبعات بحران داخلی و خارجی را که درنتیجه جنگ غزه گرفتار آن شده‌اند، به حداقل برسانند.

این چنین است که مقام‌های اروپایی از نگرانی پاسخگویی جمهوری اسلامی به اقدامات جنون آمیز  تل آویو، رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقام‌های ایرانی را به جریان انداخته‌اند و «بلینکن» هم سراسیمه خود را به خاورمیانه رسانده است تا بلکه بتواند از تعمیق ابعاد بحران از طریق ارسال پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به ایران جلوگیری کند.

کلید بقای سیاسی «نتانیاهو»

اما تحقق اهدافی که مقام‌های غربی با هدف مدیریت بحران جنگ غزه دنبال می‌کنند، دست کم تا زمان تداوم حمایت میدانی و دیپلماتیک ایالات متحده از اسرائیل ممکن نمی‌شود.

این در حالی است که تل آویو از زمان آغاز جنگ در اجرای راهبرد میدانی خود که با حملات ممتد علیه باریکه غزه انجام داد و به قربانی شدن بیش از 22 هزار نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین انجامید، نتوانست اهداف اولیه خود مبنی بر احیای توازن قوا و اشغال کامل سرزمینی غزه را محقق سازد. افزون بر این، از منظر سیاسی هم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تداوم جنگ را راهی برای رهایی از فشارهای داخلی و ممانعت از وقوع مرگ سیاسی خود می‌بیند. این در حالی است که همزمان با تداوم جنگ، اختلافات درون کابینه جنگی تل‌آویو میان «بنی گانتز»، وزیر دفاع با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بالاترین سطح رسیده است. در چنین شرایطی با گسترش ابعاد اقدامات تهاجمی اسرائیل از جمله ادامه حملات نظامی در غزه و اقدام به ترور فرماندهان صاحبنام مقاومت، خبر رسیده است که مقام‌های دولت امریکا نسبت به پیامدهای این اقدامات که می‌تواند به ورود همه ارکان مقاومت در صحنه میدانی بینجامد، هشدار داده‌اند.

در همین راستا روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» با استناد به ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی امریکا گزارش داد که مقامات دولت «بایدن» به‌ طور خصوصی به رهبران اسرائیل درباره ورود به درگیری مستقیم با حزب‌الله هشدار داده‌اند. بر همین اساس، مقامات امریکا نگران هستند که نخست‌وزیر اسرائیل، ممکن است در میانه بالا گرفتن انتقادات داخلی از خود، گسترش جنگ به لبنان را به عنوان کلید بقای سیاسی خود ببیند.

در همین حال روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشت اسرائیل در سفر روز‌های اخیر «آموس هوکشتاین»، نماینده ویژه دولت امریکا پیامی را به واشنگتن منتقل کرد که بر اساس آن، تل‌آویو تمایل دارد بحران مرزهایش با لبنان و عقب راندن نیرو‌های حزب‌الله از نزدیکی این مرزها، از راه‌های دیپلماتیک فیصله یابد اما در صورت شکست این راهکار، به اقدام در لبنان دست خواهد زد.

فارغ از نتایجی که رایزنی‌های پنهان واشنگتن و تل‌آویو به دنبال دارد، به نظر می‌رسد وزیر خارجه امریکا در سفر اخیر خود به منطقه از جمله سرزمین‌های اشغالی بیش از آنکه خواسته مقام‌های تل‌آویو را در تحولات جاری در نظر گیرد، باید به نگرانی‌های دولت «جو بایدن» بپردازد؛ چه ادامه وضعیت موجود

نه تنها به بزرگ‌ترین شکست راهبردی محور امریکایی- اسرائیلی می‌انجامد که می‌تواند شکست سیاسی سختی را هم برای «بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به دنبال داشته باشد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها