در نخستین نشست کمیته فلسطین APA

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی: آتش بس فوری، دائمی مورد تأکید اعضای اجلاس APA است

کد خبر: 1267770

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: امیدوارم نشست امروز و سایر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به پایان بخشیدن به جنایات رژیم آپارتاید برای همیشه و استیفای حقوق تاریخی مردم فلسطین به عنوان مقدمه‌ای بر عادلانه‌تر شدن نظم بین‌الملل یاری رساند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی: آتش بس فوری، دائمی مورد تأکید اعضای اجلاس APA است

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: امیدوارم نشست امروز و سایر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به پایان بخشیدن به جنایات رژیم آپارتاید برای همیشه و استیفای حقوق تاریخی مردم فلسطین به عنوان مقدمه‌ای بر عادلانه‌تر شدن نظم بین‌الملل یاری رساند.

محمدرضا مجیدی دبیر کل مجمع مجالس آسیایی (APA) امروز (چهارشنبه، 20 دی ماه) در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس

اعضای محترم پارلمان عربی

نایب رئیس محترم مجمع مجالس آسیایی

خانم ها ، آقایان

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در آغاز سخن از جناب آقای عادل العسومی رئیس محترم  پارلمان عربی برای دعوت از هیآت مجمع مجالس آسیایی برای شرکت در این نشست مهم سپاسگزارم و امیدوارم مقدمه ای بر همکاری نزدیکتر دو مجموعه پارلمانی مهم باشد.

 همانگونه که مستحضرید قریب نیمی از پارلمان های کشورهای عربی ( بیش از ده پارلمان عربی)  عضو مجمع مجالس آسیایی هستند و این خود فرصتی برای نزدیکتر کردن مواضع دو سازمان پارلمانی و همکاری در مجامع بین‌المللی از جمله IPU است و خوشبختانه با توجه و اهتمام جناب آقای العسومی این همکاری‌ها رشد خوبی داشته است.

 متاسفانه قریب سه ماه است، غزه زیر آتش سنگین صهیونیست‌های کودک کش و موجودیت آپارتاید با حمایت بی سابقه حامیان غربی اش قرار دارد و جامعه جهانی که اکثریت ملت های جهان هستند شاهد گروگان گیری نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل با حق غیر دمکراتیک وتو هستند و به رغم خیزش جهانی در حمایت از زنان و کودکان فلسطینی، هیچ تلاشی برای توقف جنایات ضد انسانی رژیم آپارتاید اسرائیل صورت نگرفت و بلکه ده‌ها تن بمب در اختیارش قرار دادند تا روزانه صدها نفر را به خاک و خون بکشد.

 در این مدت، مجمع مجالس آسیایی تلاش کرد تا از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین بهره گیرد و دولت ها و پارلمان ها و ملت ها را در این زمینه به ایفای نقش موثر دعوت کند. علاوه بر حضور فعال در اجلاس IPU، در کمیته سیاسی و شورای اجرایی مصوبات قاطعی داشت که به اجمال به آنها اشاره می‌شود:

- محکومیت و انزجار از ادامه  اعمال جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در بمباران مناطق مسکونی ، محاصره و کوچ اجباری مردم مظلوم غزه، به عنوان نقض فاحش و آشکار اصول و قوانین بشردوستانه و کنوانسیون‌های بین‌المللی و پاکسازی قومی مردم فلسطین.

- درخواست توقف فوری تجاوزات وحشیاته  به مردم غیرنظامی و بمباران‌های بی وقفه بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، خانه‌ها و دفاتر سازمان ملل و کارکنان وابسته به سازمان ملل در غزه.

- حمایت قاطع از حقوق مردم فلسطین در مبارزه و دفاع مشروع و قانونی با استفاده از تمامی امکانات در دسترسی به منظور ایجاد و تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس.

- درخواست آتش بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط و برداشتن کلیه تحریمهای ظالمانه علیه مردم غزه و ارسال فوری کمک های انساندوستانه .

- درخواست تاسیس صندوق برای بازسازی شهرهای ویران شده فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و درخواست از جامعه بین‌المللی برای تحت فشار قراردادن این رژیم غیر انسانی برای خاتمه دادن به جنگ به هدف جلوگیری از تخریب و کشتار بیشتر شهروندان غیر نظامی بویژه زنان و کودکان.

 از تصمیمات مهم  اخیر سازمان ما، تشکیل کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی است که نشست مقدماتی خود را در حاشیه شورای اجرایی برگزار کرد و به زودی  دومین نشست خود را برگزار خواهد کرد. البته از زمان تاسیس مجمع، موضوع فلسطین در دستور کار بوده و در قالب قطعنامه ای مستقل، حمایت قاطع از آرمان فلسطین و حقوق مردم این سرزمین به ویژه تشکیل دولت و بازگشت آوارگان به سرزمین مادری در دستور کار بوده است.

 جناب آقای رئیس

اعضای محترم پارلمان عربی

علیرغم درخواست های مکرر دبیرکل سازمان ملل برای برقراری یک آتش بس دائمی و پایدار از آغاز تهاجم رزیم صهیونیستی به غزه، قطعنامه های این سازمان در چارچوب شورای امنیت با وتوی امریکا و بی تفاوتی آشکار کشورهای غربی مواجه بوده است. حمایت بی قید و شرط امریکا از استمرار نسل کشی و پاکسازی قومی در غزه موجب گستاخی و جری تر شدن رژیم صهیونیستی در نقض تمامی اصول و قوانین بین‌المللی مخاصمات شده و راه را برای ادامه جنایات این رزیم باز گذاشته است. غرب و در راس آن امریکا بایستی به این استاندارد دوگانه و ریاکاری آشکار در حمایت از حقوق بشر خاتمه داده و رژیم صهیونیستی را در جهت خاتمه دادن به تجاوزات خود تحت فشار قرار دهند.

 اجازه می‌خواهم در پایان سخن، در این اجتماع مهم چند پرسش را مطرح کنم:

آیا زمان آن نرسیده است که نظم ملل متحدی که در آستانه هشتاد سالگی است قبل از آنکه دیر شود مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد تا به سان جامعه ملل که در دهه سوم قرن بیستم در جلوگیری از جنگ دوم جهانی ناکام بود، در جلوگیری از بحران فراگیر جهانی ناکام شود و جان صدها میلیون انسان به خطر افتد؟

آیا زمان آن نرسیده است که نظم و نظام نوین بر پایه عدالت و دمکراسی به عنوان آلترناتیو در دستور کار جهانی قرار گیرد و بلوک‌های نوظهوری چون بریکس پیشگام شود؟

 در این میان نقش پارلمان‌ها و دیپلماسی پارلمانی چیست؟

 دیپلماسی پارلمانی چند جانبه سی سال پیش از جامعه ملل و پنجاه سال پیش از سازمان ملل در عرصه روابط بین‌الملل فعال شد. امروز هم دیپلماسی پارلمانی به عنوان دیپلماسی مکمل می تواند نواقص دیپلماسی دولتی را جبران کند و در دمکراتیک کردن و عادلانه تر نظم بین‌الملل نقش مهمی ایفا کند. نقش شما در پارلمان عربی در کنار دو مجموعه پارلمانی اسلامی و آسیایی کلیدی است و شرق جهان باید در این حرکت تاریخی برای نسل حاضر و نسل‌های آینده پیشگام شود.

امیدوارم نشست امروز و سایر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به پایان بخشیدن به جنایات رژیم آپارتاید برای همیشه و استیفای حقوق تاریخی مردم فلسطین به عنوان مقدمه ای بر عادلانه‌تر شدن نظم بین‌الملل یاری رساند.

مجددا از دعوت به این نشست و فرصت صحبت در این مجلس عالیقدر سپاسگزارم./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها