با ۵ مدرک هویتی مختلف می توانید رای بدهید

کد خبر: 1267836

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی گفت: در این دوره از انتخابات شهروندان علاوه بر کارت ملی با شناسنامه، گواهی‎نامه رانندگی، کارت پایان خدمت و گذرنامه می توانند رای دهند و فرایند احراز هویت با این مدارک هم انجام خواهد شد.

 با ۵ مدرک هویتی مختلف می توانید رای بدهید

امیر فریدنیا در نشست خبری ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به این که یک ضابط قضایی در هر شعبه اخذ رای مستقر خواهد بود، گفت: برای نخستین بار در قالب فعالیت بازرسان یک ناظر در هر شعبه اخذ رای مستقر می شود و تخلفات روی داده در روز انتخابات که با حضور قاضی ویژه ای از دادگستری خراسان رضوی تعیین خواهد شد، رسیدگی می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: تاکنون ۹ دوره آموزشی انتخابات برای عوامل اجرایی برگزار شده است و در بسیاری از فرمانداری ها نیز نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای تعیین شده اند و برای آموزش آن ها نیز اقدام خواهد شد؛ همچنین از ابتدای اسفند ماه نیز برای عوامل فراجا که قرار است در شعب اخذ رای حضور یابند، دوره آموزشی دو تا سه روزه برگزار خواهیم کرد.فریدنیا افزود: احراز هویت رای دهندگان در انتخابات ۱۱ اسفندماه به صورت تمام الکترونیکی خواهد بود اما برگزاری تمام الکترونیک انتخابات به تصمیم و تایید شورای نگهبان بستگی دارد.وی ادامه داد: در صورت تصویب و ابلاغ برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شامل احراز هویت، رای گیری و شمارش آرا با صندوق های اخذ رای الکترونیکی، این شیوه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات یا حوزه های انتخابیه «نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه» و«سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد» انجام می شود.

رای گیری مجدد از یک فرد و کدملی ممکن نیست

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات خراسان رضوی هم نیز در این نشست گفت: با توجه به اتصال لحظه ای و برخط شعب اخذ رای و سامانه های احراز هویت به سامانه های وزارت کشور، امکان رای گیری مجدد از یک فرد و کدملی ممکن نیست و اگر فردی بخواهد دو بار با یک کد ملی رای دهد امکان ندارد.حسن امیری بیان کرد: در دوره قبلی انتخابات در استان از رای گیری بیش از ۸۰۰ نفر با یک کد ملی جلوگیری شد و همچنین از رای دادن ۱۸ نفر با شناسنامه فرد فوت شده نیز ممانعت به عمل آمد.

امیری اظهار کرد: هم اکنون چهار هزار و ۵۴۵ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی برای انتخابات ۱۱ اسفندماه تعیین و جانمایی شده است که از این تعداد سه هزار و ۵۶۴ شعبه اخذ رای ثابت و بقیه سیار است.

وی ادامه داد: ۹۸۱ شعبه اخذ رای سیار در استان تعیین شده که دارای بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نقطه نیازمند به شبکه های مخابراتی است به عنوان نمونه در مسیر تردد یک شعبه اخذ رای سیار چند روستا قرار دارد که هر روستا یک نقطه اتصال به شبکه مخابراتی محسوب می شود.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: تاکنون ۴۵ درصد از این نقاط برای شعب سیار، از نظر داشتن اتصال به اینترنت یا شبکه های مخابراتی نظیر سامانه های «یو. اس. اس. دی» بررسی شده است که در مجموع نقاط بررسی شده معادل ۳۳ درصد شعب اخذ سیار استان هستند.امیری افزود: از مجموع نقاط اتصال در ۷۶ درصد از شعب اخذ رای ثابت و ۳۳ درصد از شعب اخذ رای سیار در مناطق شهری و روستایی استان که مورد بررسی قرار گرفته، تنها ۱۳ نقطه فاقد شبکه های مخابراتی شامل اینترنت یا دیگر سامانه های مخابراتی شناسایی شده است و مقرر شد مجموعه های مخابراتی برای نصب دستگاه های «بی. تی. اس» تلفن همراه در برخی نقاط اقدام کنند.

وی ادامه داد: بررسی و آزمایش باقی مانده شعب اخذ رای سیار و ثابت خراسان رضوی از نظر اتصال به شبکه های مخابراتی تا هفته های آینده به سرانجام خواهد رسید و از پوشش مخابراتی همه شعب اخذ رای استان اطمینان حاصل خواهد شد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها