مجلس در این هفته چه کرد؟

کد خبر: 1268126

نمایندگان مجلس این هفته ۳ روز جلسه علنی داشتند که در این نشست‌ها موضوعات مختلفی را با حضور مسئولان دولتی بررسیس کردند که در این گزارش خلاصه موضوعات مطروحه را می‌خوانیم.

مجلس در این هفته چه کرد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که در این نشست‌ها موضوعات مختلفی را با حضور مسئولان دولتی بررسی کرده و مصوباتی داشتند که خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در جلسات این هفته بهارستان را در ادامه می‌خوانیم:

جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که در ابتدای این جلسه،رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: ملت ایران یکپارچه با اعلام همدردی خود با خانواده‌های شهدای کرمان و اعلام انزجار از عاملان و آمران تروریسم، بازوهای عملیات روانی ترور را ناکام گذاشتند.

وی همچنین با اشاره به سالروز اجرای طرح ننگین کشف حجاب افزود: مجلس شورای اسلامی جهت قانونمند کردن فعالیت تمامی دستگاه‌ها در جهت تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، تصویب لایحه حجاب و عفاف را در دستور کار قرار داد؛ این لایحه در مراحل پایانی اصلاحات در کمیسیون مربوطه قرار دارد و به زودی پس از تایید نهایی شورای نگهبان به دولت ابلاغ خواهد شد.

در ادامه جلسه علنی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکراتی ضمن محکومیت حادثه تروریستی در کرمان تاکید کردند: عاملان و بانیان این جنایت منتظر پاسخ کوبنده باشند.

همچنین  نمایندگان در این نشست وزارت اقتصاد را موظف کردند برای تامین مالی جهت تسویه بخشی از بدهی خود به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده با قیمت تکلیفی فروش برق، 30 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

نمایندگان پس از بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری، کلیات و جزئیات این لایحه را به تصویب رساندند.

بر این اساس به بانک مرکزی اجازه دادند تا نسبت به پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات خود از بانک‌های کشور بحرین و مطالبه خسارات ناشی از آن به عنوان سرمایه گذار اقدام کند.

همچنین در این جلسه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بررسی و وکلای ملت با اکثریت آرا با کلیات این طرح موافقت کردند.

در پایان جلسه علنی امروز نیز محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس سوال جلیل مختار نماینده آبادان از خاندوزی وزیر اقتصاد درباره علت عدم فعال شدن گیت‌های ورود و خروج در منطقه آزاد اروند و اداره کل گمرکات کشور را اعلام وصول کرد.

جلسه علنی روز دوشنبه به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس آغاز شد که در این نشست گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد بررسی قرار گرفت و بهارستان‌نشینان با اکثریت آرا با کلیات و جزئیات طرح مذکور موافقت کردند.

بر این اساس کلیه مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی از ابتدای دی ماه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شدند.

بنابراین گزارش، در ادامه وکلای ملت همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور را بررسی و کلیات این طرح را نیز تصویب کردند.

درپایان جلسه این روز نیز احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه چرا افراد بیمه شده باید بیمه تکمیلی شوند؟ را اعلام وصول کرد.

بنابراین گزارش، جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف تشکیل شد و بررسی سوال رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در دسورکار قرار داشت.

در ابتدای این جلسه،‌ رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالروز قیام خونین مردم قم در 19 دی‌ماه سال 56 گفت: این حادثه منشاء حوادث سلسله‌واری بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و ثابت کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده ملت مومن ایران اسلامی شود. سلام و درود بر تمام شهدای انقلاب شکوهمند اسلامی و امام شهدا.

در ابتدای این جلسه سوال رمضانعلی سنگدوینی نماینده  گرگان از وزیر بهداشت مطرح شد که برنامه وزارتخانه شما برای نیروهای پرستاران طرحی و نیروهای روزمزد چیست؟ و گفت: چرا علی رغم تمام زحمات پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمی کرونا و وعده‌های داده شده، وزارت بهداشت اقدام به تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران کرده است؟

عین‌اللهی ضمن پاسخ به این سوال گفت: کادر درمان به ویژه در زمان کرونا کارهای بسیار مهمی انجام دادند و وظیفه ماست که بتوانیم این نیروهای مورد نظر را در حوزه‌های مختلف به کار بگیریم و بتوانیم از خدمات آنها استفاده کنیم.

وی به ارائه گزارشی درباره وضعیت تامین نیروی انسانی در وزارت بهداشت پرداخت و گفت: موضوع حضور عزیزان کارکنان حوزه سلامت در کرونا برای وزارت بهداشت اهمیت داشته در همین راستا نیز در همه آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت متناسب با سابقه خدمتی که کادر درمان در کرونا داشتند امتیازاتی کسب کردند. در دو سال گذشته در نخستین آزمون استخدامی حدود 28 هزار و 961 نفر استخدام شدند که از این تعداد 22 هزار و 97 نفر آنها امتیاز کرونا را داشتند. اخیرا هم که آزمون استخدامی جدید را برگزار کردیم و حدود 25 هزار نفر در آن پذیرفته می‌شود، از 988 هزار نفر شرکت کننده، 60 هزار نفر از امتیاز کرونا استفاده کردند؛ این آزمون در مرحله مصاحبه و گزینش است و نتایج نهایی آن به زودی اعلام می‌شود.

سنگدوینی نماینده گرگان پس از استماع توضیحات وزیر بهداشت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کادر درمانی به صورت مشروط قانع شد و گفت: لازم است که در خصوص فوق‌العاده خاص کادر درمان به صورت متفق‌القول در بودجه سال 1403 گام برداریم. اگر وزیر بهداشت قول دهند که مسائل کادر درمان و پرستاران طرحی و نیروهای روزمزد و تبدیل وضعیت نیروهای بیمارستانی را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی دنبال کنند بنده از توضیحات ایشان قانع می‌شوم و سوال را به رای نمی‌گذارم. از وزیر تقاضا دارم که در بازه زمانی دو ماهه به این موضوع رسیدگی کنند.

در ادامه جلسه نیز سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش این کمیسیون درباره ارزیابی اثر بخشی سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی را قرائت کرد.

همچنین وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل قرارگاه تدابیر ویژه دارویی گفت: مساله تامین دارو و تجهیزات پزشکی مساله‌ بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که از ابتدا تا انتهای آن به همکاری نیاز دارد. ارگان‌هایی همچون بانک مرکزی با تامین به موقع ارز، گمرک برای ترخیص به موقع دارو، استاندارد برای ترخیص و سازمان برنامه برای تامین منابع بودجه در این تامین دارو و تجهیزات پزشکی دخیل هستند که هر زنجیره کارش را به خوبی انجام دهد و یک حلقه خوب بچرخد بقیه هم تا انتها خواهند چرخید.

در پایان این جلسه، نمایندگان گزارش نهایی کمیسیون انرژی در خصوص تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در خصوص توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور از سال 1392 تا 1400 را بررسی کرده و در نهایت با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها