تسویه حساب با دزدان دریایی

کد خبر: 1268190

جمهوری اسلامی، اقدام غیرقانونی ایالات متحده امریکا در دزدی دریایی از نفت ایران را با واکنش قانونی و توقیف همان نفتکشی تلافی کرد که ۸ ماه قبل محموله نفت ایران را به سرقت برده بود.

تسویه حساب با دزدان دریایی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دنبال تخلف کشتی «سوئز راجان» در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و سرقت نفت ایران توسط امریکا، نفتکش یاد شده به نام جدید «سنت نیکولاس» را در دریای عمان توقیف و به ساحل هدایت کرده است. 

این نفتکش در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، «به تلافی سرقت نفت» توسط امریکا توقیف شد.

 عاقبت سرقت نفت ایران

ماجرای توقیف «سوئز راجان» در آب‌های خلیج فارس پس از آن آغاز شد که مقامات یونان اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری این نفتکش را که حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود و به دلیل شرایط اضطراری آب و هوا و مشکلات فنی ناچار به پهلو گرفتن در یکی از بنادر این کشور شده بود، با ادعای نقض تحریم‌های روسیه توقیف کردند و پس از آن بواسطه حکم یک دادگاه امریکایی، محموله نفتی آن را که متعلق به ایران بود، در اختیار امریکایی‌ها قرار دادند. دادستان‌های امریکایی ابتدا مالک یونانی نفتکش «سوئز راجان» را به نقض تحریم‌ها متهم و سپس دستور تخلیه این نفتکش حامل نفت ایران را صادر کردند. بر اساس رأی صادر شده، این نفتکش از خردادماه به سواحل تگزاس انتقال یافت و محموله نفتی آن تا مدتی از ترس واکنش ایران، خریدار نداشت. روزنامه امریکایی وال‌‌استریت‌ژورنال تیرماه سال‌جاری به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشت که شرکت‌های امریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله نفت سرقتی از ایران ندارند. در همان زمان، مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: «شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج فارس حضور دارند به معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری انجام دهند.» او گفت نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها واقع شوند.

منابع مطلع به وال‌استریت‌ژورنال گفته بودند که نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضدایرانی در امریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت امریکا قرار گرفت و با آنکه دادستان‌ها نمی‌توانند تا قبل از تخلیه نفت از سوئز راجان آن را توقیف کنند اما مالک این نفتکش با تبانی آن را به سمت یک مرکز تصفیه محصولات نفتی در تگزاس هدایت کرده است.

هشدار ایران به تلافی

در پی این اقدام، مقام‌های ایرانی هشدار داده بودند که در صورت تخلیه نفت این کشتی، اقدامی تلافی‌جویانه خواهند کرد. پس از چند ماه از سرقت محموله نفتی ایران توسط امریکا، نیروی دریایی ارتش این نفتکش را که با نفت خام عراق به مقصد ترکیه در حال حرکت بود به تلافی توقیف همان کشتی توسط ایالات متحده، توقیف و به سمت بنادر ایران هدایت کرد. پالایشگاه نفت ترکیه «توپراس» در این ارتباط اعلام کرد: این کشتی حدود 145000 متریک تن نفت را در بندر بصره عراق بارگیری کرده بود و از طریق کانال سوئز به سمت آلیاگا در غرب ترکیه حرکت می‌کرد. به گفته «امپایر نویگیشن»، این کشتی توسط یک خدمه 19 نفره شامل 18 تبعه فیلیپینی و یک تبعه یونانی هدایت می‌شود.

مواضع ادعایی امریکا

همزمان با توقیف کشتی «نیکولاس» وزارت خارجه امریکا در مواضعی ادعایی توقیف این نفتکش توسط ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شد. «جان کربی» سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی در جمع خبرنگاران هم مدعی شد که دولت ایران باید این کشتی و خدمه آن را فوراً آزاد کرده و این اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند، «کربی» در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفت توقیف این کشتی در واکنش به توقیف یک نفتکش ایران در سال گذشته است، مدعی شد: این نفتکش در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بود و هیچ توجیهی برای توقیف آن وجود ندارد و ایران باید آن را آزاد کند. وزارت دفاع امریکا هم در موضع دیگری توقیف نفتکش توسط ایران را نقض قوانین بین‌المللی خواند. «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل هم درباره توقیف نفتکش امریکایی در دریای عمان از سوی ایران گفت: امیدواریم این مسأله هرچه زودتر حل شود. در حال حاضر چالش‌های کافی در مورد کشتیرانی در منطقه وجود دارد.

 با این حال، این اتفاق نشان داد که نگرانی شرکت‌های امریکایی از خرید نفت دزدیده‌شده از ایران بی‌دلیل نبوده است و حتی با گذشت 8 ماه از حادثه، ایران در بهترین فرصت، اقدام تلافی‌جویانه خود را برمبنای حق مقابله به مثل علیه سیاست‌های تحریمی دولت امریکا عملیاتی کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها