جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

حمله سپاه بسیار ضروری بود/ ما قدرت بازدارندگی خود را نشان دادیم

کد خبر: 1269005

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: عملیات اخیر سپاه پاسخگویی به انتظارات مردم ایران بود که خواهان انتقام سخت هستند و بر اساس مواضع سپاه این، شروع انتقام است.

حمله سپاه بسیار ضروری بود/ ما قدرت بازدارندگی خود را نشان دادیم

گروه سیاست سایت فردا: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد سه‌شنبه با  با صدور سه اطلاعیه، از موشک‌باران و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در اقلیم کردستان عراق، انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ابعاد و نتایج بسیار مهم، متعدد و راهبردی دارد. عملیات اخیر سپاه از یک طرف پاسخگویی به انتظارات مردم ایران بود که خواهان انتقام سخت هستند و بر اساس مواضع سپاه این شروع انتقام است و پاسخگویی به خانواده شهدا بوده است. از سوی دیگر تروریست‌ها در اقلیم کردستان دو اقدام انجام می‌دادند؛ نخست جاسوسی و دوم عملیات برای تضعیف ایران. اکنون بخش‌های مرکزی جاسوسی و عملیاتی از بین برده شد و این یعنی رفع خطری مهم در آینده و اکنون از مجموعه‌ای از خطرات مصون شدیم».

او ادامه داد: «مسئله بعدی ایجاد نوعی بازدارندگی است. ما توان بازدارندگی خود را ثابت کردیم و آنها چشمه‌ای از این توان را مشاهده کردند تا در آینده جرئت هیچ اقدامی را نداشته باشد. مسئله بعدی آن است که به گروه‌های مخالف، آمریکا، اسرائیل و غربی‌ها پیام دادیم که ما در برابر اقدامات خرابکارانه هیچ صبر و تحملی نداریم و به سرعت واکنش قاطع نشان می‌دهیم. پیام ایستادگی ایران در تمام جهان مخابره شد. حمله سپاه بسیار ضروری بود و همچنین قدرت موشکی ما هم به همه ثابت شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما هشدارهای لازم را هم داده بودیم و برای کشورهای منطقه اقدامی غیرمنتظره نبود زیرا از سال پیش می‌گفتیم که تروریست‌ها در اقلیم کردستان باید خلع سلاح شوند. بنابراین از هر طرف که نگاه می‌کنیم، اقدام ایران درست، مشروع و قانونی بوده و جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه خودش دفاع کرده است».

قنادباشی در پایان گفت: «به نظر من مناقشه به دو دلیل گسترش نمی‌یابد. همه طرف‌های درگیر به جز اسرائیلی‌ها خواهان گسترش تنش نیستند. ما در عرصه عمل هم دیده‌ایم که همه طرف‌ها محدود عمل می‌کنند؛ حزب‌الله لبنان با درایت، محدود و استراتژیک اقدام می‌کند، توان یمنی‌ها بسیار زیاد است اما آنها هم حساب‌شده رفتار می‌کند و خود آمریکایی‌ها در عملیاتی که انجام دادند بسیار محدود عمل کردند و گفتند تمام شد. درباره ما هم همین‌طور است؛ ما هم حساب‌شده عمل می‌کنیم. با این اوصاف می‌شود دریافت همه طرف‌ها به جز اسرائیل نمی‌خواهند تنش بالا برود».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها