در مصاحبه با فرید زکریا در حاشیه اجلاس داووس:

امیرعبداللهیان: این که کشوری پهپاد ما را کپی کند به ما ارتباطی ندارد

کد خبر: 1269349

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به آمریکا هشدار داد سرنوشت خود را به سرنوشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو گره نزند و حمایت کامل و همه‌جانبه واشنگتن از رژیم اسرائیل را ریشه ناامنی در منطقه دانست.

امیرعبداللهیان: این که کشوری پهپاد ما را کپی کند به ما ارتباطی ندارد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که برای دومین بار از زمان حضورش در پست وزیر خارجه ایران به داووس سوییس سفر کرده تا در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند، کار سخت و پیچیده ای دارد. بحث های برجامی و مذاکرات هسته ای ماه هاست روی زمین مانده و تحرک خاصی وجود ندارد هرچند روز گذشته همزمان با داووس، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران نیز در ژنو سوییس با همتای اروپایی خود انریکه مورا ملاقاتی داشت و امیرعبداللهیان هم در دیدار با وزیر خارجه سوییس همچنان طرح عمان را یادآور شد، همچنین جنگ در غزه طولانی شده و افق روشنی برای اتمام آن وجود ندارد در حالی که کشته شده های جنگ به بیش از 25هزار نفر رسیده ضمن این که آتش این جنگ حالا به دریای سرخ نیز کشیده شده است. از سوی دیگر در همان ساعات اولیه حضور وزیرخارجه ایران در سوییس، حملات هوایی به اهدافی در سوریه، عراق و پاکستان توسط نیروهای مسلح ایران صورت گرفت که اگرچه برای تخریب اماکن مورد استفاده تروریست ها و رژیم تروریست اسرائیل بود اما اعتراض عراق و پاکستان را در پی داشت و امیرعبداللهیان در داووس مجبور شد در این خصوص نیز واکنش نشان دهد. وزیرخارجه ایران اما از فرصت ایجاد شده در حاشیه این اجلاس استفاده کرد و با تعداد زیادی از مقامات منطقه و جهان دیدار و گفت و گو داشت و موضع ایران را تشریح کرد. همچنین در مصاحبه با رسانه های مهم دنیا به سوالات چالشی آن ها در خصوص سیاست های تهران پاسخ گفت.

امیرعبداللهیان: یمن از ایران دستور نمی گیرد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به آمریکا هشدار داد سرنوشت خود را به سرنوشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو گره نزند و حمایت کامل و همه‌جانبه واشنگتن از رژیم اسرائیل را ریشه ناامنی در منطقه دانست.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، امیرعبداللهیان در این مصاحبه هم از آمریکا خواست جنگ در غزه را متوقف کند و همچنین در خصوص تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: «مردم یمن و سایر کشورهای منطقه که از مردم فلسطین دفاع می‌کنند، بر اساس تجربه و منافع خود عمل می‌کنند و هیچ دستور یا دستورالعملی از ما دریافت نمی‌کنند».

وی افزود: «امنیت دریایی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا صادرات نفت داریم. بنابراین اگر در نزدیکی ما ناامنی باشد، به نفعمان نخواهد بود.»  به نوشته وبسایت این شبکه آمریکایی، امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: «معتقدیم هر اقدامی برای بی‌ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل‌کشی آن در غزه دارد.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگویش با شبکه سی‌ان‌بی‌سی درباره حملات ضد تروریستی اخیر ایران هم اظهارنظر کرد و ضمن بیان این که «حملات نیروهای مسلح ایران در راستای مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع بوده»، تاکید کرد: «در بحث تامین منافع ملی خود با هیچ کشوری ملاحظه‌ای نداریم».

ابتکار برجامی سلطان عمان همچنان روی میز است

همچنین امیرعبداللهیان در اولین دیدار دوجانبه از دومین روز حضور خود در داووس سوییس، با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به فعالیت کمیسیون‌ مشترک دو کشور و برنامه برگزاری اجلاس آتی آن در تهران اشاره و بر لزوم هماهنگی و همکاری برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن تاکید کرد. وی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌ شرکت های بخش خصوصی دو کشور و همچنین از همکاری در سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشگری استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص برجام نیز گفت: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. وی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید و همچنین تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاست روشن و قطعی ایران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات غزه و گسترش ابعاد آن در منطقه گفت: بحران غزه راه حل نظامی ندارد و ریشه بحران‌ نیز در ۷ اکتبر نیست بلکه در ۷۵ سال اشغالگری است و جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر راه حل سیاسی و دموکراتیک خود برای حل ریشه‌ای بحران فلسطین، بر ضرورت توقف فوری حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و باز شدن کریدورهای ارسال کمک های انسان‌دوستانه تاکید کرد و نقش سوییس را در این زمینه و نیز کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه حائز اهمیت دانست.

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوییس با تشکر از حضور امیرعبداللهیان در اجلاس داووس، به گفت‌وگوهای تلفنی دو طرف در نوامبر گذشته و دیدار دوجانبه در نیویورک اشاره و مجدد با دولت و ملت ایران در خصوص اقدام‌ تروریستی کرمان همدردی کرد. وی با اشاره به تحولات فلسطین، مخالفت کشورش را با کشتار غیرنظامیان اعلام کرد.

عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند، هدف اقدام ما بودند

اما موضوع موشک باران مواضع تروریست ها و مرکز موساد در منطقه توسط ایران هم مورد توجه در داووس بود. وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با فرید زکریا با اشاره به این که با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم، گفت: به حاکمیت این دو کشور احترام می‌گذاریم.

وی تصریح کرد: ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم. با هر دو کشور در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گفت و گو کردیم. اتفاق روز گذشته در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به صراحت پذیرفتند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که ایران هر اقدامی را که از طرف رژیم اسرائیل انجام شود، با قدرت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: ما مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ماست. اطلاعات نیروهای امنیتی ما در خصوص مکان هدف قرار گرفته دقیق است. عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند، هدف اقدام ما بودند. مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال گفت و گو هستند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این موضوع که در عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان هیچ یک از اتباع پاکستانی هدف ایران نبوده‌اند، افزود: گروهی موسوم به جیش العدل که گروه ایرانی است و در پاکستان پناه گرفتند و ما بارها با مقامات پاکستان گفت و گو کردیم، عملیاتی را در ایران انجام دادند از جمله در راسک. پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی است. قبلا با وزیر خارجه پاکستان گفت و گو کردم. ما به حاکمیت پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدام ما در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان و عراق و منطقه است.رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این که در منطقه غرب آسیا امروز شاهد توسعه بحران و تنش هستیم، گفت: ریشه بحران به 7اکتبر بر نمی‌گردد. حماس یک گروه فلسطینی آزادی بخش است که در مقابل اشغالگر، عملیات انجام داده است. کشتار زنان و کودکان را در هیچ کجا نمی‌پذیریم. ریشه بحران در 75 سال پیش و اشغال فلسطین است. ما از آغاز نسل کشی اسرائیل در غزه هشدار دادیم که اگر جنگ در غزه و جنایات جنگی متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: این به دلیل نقش ایران نبود به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود. آمریکا دو خطا مرتکب شد. اول رژیم اسرائیل را همراهی کرد. دوم درگیری را به دریای سرخ و یمن کشید. امنیت کشتیرانی مورد توجه ایران است. یمن بر همین موضوع باور دارد. امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده و همه ما ضرر می‌کنیم اگر جنایت در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بمانند. وی گریزی هم به موضوع مداخله ایران در جنگ اوکراین زد و تاکید کرد:« این که کشوری پهپاد ما را کپی کند به ما ارتباطی ندارد.هم در اوکراین هم فلسطین و افغانستان، راهکار را در جنگ نمی‌دانیم و باید مذاکره کرد.»

عملیات ایران علیه مواضع موساد و تروریست ها ارتباطی با غزه ندارد

امیرعبداللهیان با اشاره به این که عملیات ایران علیه مواضع موساد و گروه‌های تروریستی ارتباطی با وضعیت غزه ندارد، گفت: عملیاتی که در 24 ساعت گذشته روی پایگاه موساد در اقلیم کردستان و جیش العدل در داخل پاکستان انجام شد ارتباطی با وضعیت غزه ندارد. ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم. حماس جریان آزادی بخش فلسطینی در مقابل اشغال فلسطین است. 75 سال اشغال فلسطین یک واقعیت است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها