ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فردا»:

کاهش مشارکت به معنی گسست بین مردم و حاکمیت نیست

کد خبر: 1269474

فعال سیاسی با بیان اینکه کاهش مشارکت را نمی‌توان به گسست بین مردم و حاکمیت تفسیر کرد، گفت: عامل این مسئله می تواند ضعف سرمایه اجتماعی به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی باشد.

کاهش مشارکت به معنی گسست بین مردم و حاکمیت نیست

گروه سیاست سایت فردا: زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی نمانده و کم کم آرایش صحنه رقابت در حال تکمیل شدن است. در این میان میزان مشارکت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما جریان برانداز و حامی تحریم انتخابات می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و با القا شبهاتی سعی در هرچه کم رونق تر کردن فضای رقابت ها دارند. از جمله اهدافی که دشمن می کوشد به آن دست یابد، این است که القا کند کاهش مشارکت به معنای گسست بین جامعه و حکومت است؛ حال آنکه این تصویری فیک و جعلی از واقعیتی است که در جامعه ایران می گذرد.

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره تلاش دشمن برای ایجاد ذهنیت گسست بین جامعه و حکومت گفت: در 44سال گذشته، همواره زمان انتخابات به یک باور اشتباه دامن زده شد به این معنا که «رأی دادن در انتخابات به معنی رأی دادن به اساس نظام جمهوری اسلامی و رأی ندادن در انتخابات به معنی رأی ندادن به اساس جمهوری اسلامی است». در واقع ما خودمان نیز در این زمینه بی تقصیر نیستیم.

وی افزود: هر چقدر مشارکت بالا برود به تقویت نظام و تقویت رابطه مردم با نظام می انجامد اما اینجا یک تفاوت وجود دارد که آیا رأی دادن یا رأی ندادن مساوی با رأی رفراندوم 12 فروردین 58 است؟ قطعا این طور نیست چون فاصله این دو با هم بسیار زیاد است. معتقدم نباید هر رأی دادن یا رأی ندادنی در انتخابات را نسبت به اساس نظام تعبیر و تفسیر کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: از اول انقلاب تاکنون برخی از ادوار مردم پرشور و حداکثری در انتخابات شرکت کردند برخی ادوار نیز انتخابات شور و هیجان بالایی نداشت که این نوع رأی دادن مردم به مولفه ها و عوامل مختلفی بستگی دارد که در گذر زمان تغییر می کنند. به عنوان مثال میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس تفاوت می کند چرا که ماهیت آنها فرق دارد.

ایمانی با بیان اینکه کاهش مشارکت را نمی‌توان به گسست بین مردم و حاکمیت تفسیر کرد، افزود: عامل این مسئله می تواند ضعف سرمایه اجتماعی به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی باشد. به عبارت دیگر جامعه انتقادهای زیادی به وضعیت موجود دارد و می خواهد به نوعی اعتراض خود را با رأی ندادن نشان دهند که اگر اوضاع بهتر شود و مردم این تغییر را احساس کنند دوباره به مشارکت تمایل پیدا خواهند کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها