«فردا» گزارش می‌دهد:

ادامه مسیر اصلاح‌طلبان با ائتلافی‌ها حتی بدون روحانی؟

کد خبر: 1270801

بعید است اصلاح‌طلبان میانه‌رو حتی در شرایطی که روحانی در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شده است ظرفیت خود را کاهش دهند و از خیر ائتلاف با طیف روحانی بگذرند.

ادامه مسیر اصلاح‌طلبان با ائتلافی‌ها حتی بدون روحانی؟

گروه سیاست سایت فردا: ردصلاحیت حسن روحانی شوک بزرگی به اصلاح‌طلبان بود زیرا طیف‌های میانه‌روی آنها بر روی روحانی و حزب نزدیکش یعنی اعتدال و توسعه حساب باز کرده بودند. گرچه ائتلاف با طیف روحانی در میان اصلاح‌طلبان مخافان مهمی داشت اما به هر روی احزابی مانند کارگزاران و ندای ایرانیان بدشان نمی‌آمد که همگرایی‌هایی با حزب اعتدال و توسعه داشته باشند و از طرفی با حمایت از روحانی در انتخابات خبرگان موج انتخاباتی به نفع خود در انتخابات مجلس راه بیندازند. به ویژه آنکه طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان هم همراه میانه‌روها نیستند و گفته می‌شود تمام توانشان را وارد انتخابات نخواهند کرد؛ هرچند طیف‌های محدودی این مشی را در پیش دارند و غالب اصلاح‌طلبان این‌طور به عرصه انتخابات نگاه نمی‌کنند. البته که گفتنی است تا اینجای کار سید محمد خاتمی هم موضعی درباره انتخابات نگرفته است. با همه این اوصاف طیف‌های مشارکت‌خواه اصلاح‌طلبان بسیار سعی داشتند چهره‌ای شبیه به خاتمی از روحانی بسازند؛ شاید نه در گفتمان بلکه دستِ‌کم در این دوره از انتخابات تا او بتواند در غیاب خاتمی به نوعی نقش لیدری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها را در دست بگیرد. حالا روحانی در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شده است.

یک فرضیه آن است که گفته شود با ردصلاحیت روحانی پایگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان تضعیف می‌شود زیرا امکان ائتلاف با اعتدالی‌ها برایشان سخت می‌شود و شاید دست بالا را آنهایی به دست خواهند گرفت که با سیاست ائتلافی مخالف بودند زیرا آنها خواهند گفت حالا که روحانی در عرصه نیست چه ضرورتی برای ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و طیف او وجود دارد؟

فرضیه دوم اما آن است کبه اصلاح‌طلبان سیاست انتخاباتی‌شان در مجلس را جدای از انتخابات خبرگان تصور کنند و اگرچه روحانی دیگر انتخابات خبرگان حضور ندارد اما آنها با اعتدالی‌ها به ائتلاف برسند زیرا به هر حال نفرات شاخص طیف اعتدال تأییدصلاحیت شده‌اند و می‌توانند بر ظرفیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان بیفزایند.

به نظر می‌رسد فرضیه دوم محتمل‌تر باشد. به این معنی که اصلاح‌طلبانی که خواهان مشارکت در انتخابات‌اند، بیشتر گرایش به استفاده از تمام ظرفیت‌های اصلاح‌طلبانه دارند و مانند طرفداران فرضیه اول اصلاحات را محدود به نفرات تشکیلاتی اصلاحات نمی‌کنند و می‌خواهند با هم‌نظرشان ولو اصلاح‌طلب تشکیلاتی نباشند به لیست واحد برسند. البته که آنها حمایت روحانی را هم خواهند داشت زیرا روحانی گرچه شخصا نمی‌تواند در انتخابات خبرگان رقابت کند اما می‌تواند از طیفش و ائتلافی که احتمالا طیفش در آن قرار دارد حمایت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها