آزمون انتخاباتی دولتمردان

کد خبر: 1271498

برخلاف مواضع صریح رئیس جمهور درباره عدم دخالت دولت در انتخابات،حضور برخی دولتمردان در جلسات و نشست های انتخاباتی خبرساز شده است

آزمون انتخاباتی دولتمردان

برگزاری هر نشست خبری، همایش یا مناظره این روز‌ها با دقت تمام از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای رصد می‌شود تا در فاصله 32 روز تا انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و خبرگان رهبری، آن‎چه   در اندیشه جریان‌های سیاسی می‌گذرد، دریابند. فضا در حال حرکت به سوی نام‌هاست و این خود نشان‎دهنده آغاز گرمایش انتخاباتی در کشور است. در این بین،به تازگی برخی شنیده ها از منابع مستقل و موثق حکایت از برگزاری نشست انتخاباتی شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی) در موسسه سرچشمه، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی دارد؛ نشستی که بعضی دولتمردان ابراهیم رئیسی مانند وزیر ارشاد،وزیر راه و معاون اجرایی رئیس جمهور هم در آن حضور داشته اند. این در حالی است که رئیس جمهور بارها به دولتی های شائبه دار برای عدم دخالت در انتخابات تذکر داده است. برای نمونه «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۲ در نشست مشترک استانداران صراحتاً گفت: «مجموعه دولت در انتخابات پیش‌رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی هم حمایت نخواهد کرد».شنیده‌ها حاکی است که رئیس‌جمهور  حتی به برخی عناصر دولت که شائبه اتصال‌شان با شریان وجود دارد، برای عدم دخالت در کار سیاسی و انتخاباتی، بارها تذکر داده است. براساس ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز، انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص حقوقی وابسته به آن‎ها در ساعات اداری و همچنین هرگونه استفاده از امکانات، جایگاه، نام، مقام یا موقعیت اداری و سازمانی توسط کارکنان نهادهای مذکور برای فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی هم ممنوع است. با این حال،عبدالرضا داوری  چندی پیش خطاب به رئیسی در توئیتی نوشته بود : آقای رئیسی! آیا از حضور مهرداد بذرپاش، محمدمهدی اسماعیلی و محسن منصوری، وزرای راه، ارشاد و معاون‎تان در جلسات سرچشمه، برای لیست انتخاباتی همسو با دولت بر مدار شریان، در کنار افرادی چون علی نیکزاد، نصرا... پژمانفر و سیدنظام موسوی خبر دارید؟ آیا با مداخله دولت در انتخابات مواجهیم؟

نسبت شریان با دولت سیزهم

اما این نخستین بار نیست که دولتمردان رئیسی در برنامه های انتخاباتی حضور دارند؛ آبان ماه امسال همایش ۴ هزار نفری برگزار شد و تصویر معاون پارلمانی دولت سیزدهم در گزارش های آن به ثبت رسید. همچنین حدادعادل حامل پیام ابراهیم رئیسی بود و گفت: «آقای رئیسی نیز تمایل داشتند که در این مجلس شرکت کنند که فرمودند از جانب من به حاضران در مجلس سلام من را برسانید و گفتند که بنده علاقه‌مند بودم که در این اجتماع انقلابیون شرکت کنم.» پیشتر صبح نو نیز نوشته بود: ورود شریان به انتخابات که از حمایت یک وزیر برخوردار است و این حمایت در جلسه اعلام موجودیت به روشنی مشخص شده حتما با سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر عدم دخالت دولت در انتخابات مغایرت دارد. هر چه باشد، بذرپاش، وزیر راه است و شریان نیز نزدیکی غیرقابل انکاری با او دارد. لذا این رویه قبل از هر چیز به خود دولت آسیب خواهد زد و ادامه این روند از سوی برخی جریان‌ها که ردای حمایت از دولت پوشیده‌اند موجب فاصله افتادن بین دولت و سایر طیف‌های جریان اصولگرایی می‌شود. شاید بزرگ‌ترین صدمه به وجهه دولت آن هم در آستانه انتخابات این باشد که افکارعمومی به این نتیجه برسند که دولت می‌خواهد کار انتخاباتی کند و درحالی‌که باید تنها مجری فرایند انتخابات باشد، تلاش می‌کند نماینده به مجلس بفرستد یا شورای شهر را دچار تغییر کند. به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم چند ماه مانده به انتخابات، آب پاکی را روی دست همه ریخت که قرار نیست مانند دو دولت گذشته که خواسته یا ناخواسته وارد نقش‌آفرینی در انتخابات شدند، این دولت نیز کار انتخاباتی کند. مهرداد بذرپاش که اصلی‌ترین شخصیت حامی شریان است، اکنون وزیر راه و شهرسازی و یکی از اعضای هیئت دولت سیزدهم است و بی‌شک نقش‌آفرینی‌اش در فرایند تهیه لیست انتخاباتی و رقابت برای اخذ کرسی در مجلس دوازدهم، دولت را دچار شائبه سیاسی‌کاری خواهد کرد.

موضع دولت چیست؟

رشیدی‌کوچی نماینده مجلس نیز در پاسخ به این که نظر شما درباره دخالت دولت در انتخابات و دادن لیست انتخاباتی درحالی‌که خودش برگزارکننده انتخابات است، چیست؟ گفته بود:وقتی می‌گویم دولت، منظورم شخص آقای رئیسی یا وزیر کشور نیست‌ بلکه هر کسی است که در بدنه دولت مسئولیتی دارد. بنابراین شفاف بگویم بشخصه فعالیت انتخاباتی بدنه دولت برای دخالت در انتخابات را به‌وضوح می‌بینم. شاید اقداماتشان برای مردم ملموس نباشد و شخصا و صراحتا نگویند دولت از فلان شخص یا فلان لیست در انتخابات حمایت می‌کند، اما چینش مهره‌ها و مسئولیت‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها و جابه‌جایی نیروها به نحوی است که این ذهنیت کاملا القا می‌شود که مجموعه‌ای در دولت به دنبال مهندسی انتخابات است. نمونه آن نیز بخشنامه‌ معاون سیاسی معزول وزیر کشور، آن هم یک سال مانده تا انتخابات است که کاملا خلاف قانون بود. ناصر ایمانی فعال سیاسی نیز می گوید:به‌طور طبیعی اولین چیزی که در ذهن مردم می‌آید، این است که اگر این افراد فرصتی دارند که بخواهند به کارهای سیاسی بپردازند، چرا در حالی‌که مسئولیت بالا دارند (معاون رئیس‌جمهور و وزیر) باید وقت خودشان را به کارهای سیاسی اختصاص بدهند؟ اگر این افراد دولتی دوست دارند در انتخابات شرکت کنند، بهتر این بود که مسئولیتی نداشتند و می‌توانستند آزادانه به فعالیت سیاسی بپردازند و به نظر من دولت انقلابی که تاکید دارد می‌خواهد به مردم و محرومین خدمت کند، می‌توانست مانعی برای حضور آن‎ها شود.اکنون دولت اگر جلوی این افراد را بگیرد، ممکن است عده‌ای بگویند افراد برای تشکیل حزب قبلا درخواست داده بودند اما باز هم این سوال را برای افکار عمومی ایجاد می‌کند که چطور افرادی که مسئولیت دارند، به تشکیل حزب و کار سیاسی می‌پردازند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها