مشاور سابق پنتاگون: آمریکا در حال سقوط به جهنمی است که خود ساخته است

کد خبر: 1272691

مشاور سابق پنتاگون درباره تجاوز آمریکا نیمه‌شب جمعه به مواضعی در عراق و سوریه گفت که بمباران دیپلماسی نیست، استراتژی نیست و عظمت و بازدارندگی نیز به همراه نمی‌آورد. سقوط یک قدرت بزرگ به جهنمی که خودش ساخته است، همیشه به تدریج رخ می‌دهد.

مشاور سابق پنتاگون: آمریکا در حال سقوط به جهنمی است که خود ساخته است

حملات مکرر مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه- در حمایت از مردم غزه و علیه حمایت‌های آمریکا از رژیم آپارتاید اسرائیل- که نزدیک به 170 حمله شده بود، به ویژه حمله چندی پیش به پایگاه آمریکایی در خاک اردن که به گفته آمریکایی‌ها 3 سرباز آمریکایی را هلاک و بیش از 40 تَن را مجروح کرد، واشنگتن را مستأصل و عصبانی کرده بود. آمریکایی‌ها از جمله «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، وعده برخورد دادند که بالاخره پس از یک هفته محقق شد. اما چه واکنش و چه حمله‌ای؟

«داگلاس مک‌گریگور»، مشاور سابق پنتاگون، درباره این حمله آمریکا گفت که «بمباران دیپلماسی نیست، استراتژی نیست و عظمت و بازدارندگی نیز به همراه نمی‌آورد. سقوط یک قدرت بزرگ به جهنمی که خودش ساخته است، همیشه به تدریج رخ می‌دهد. تا این‌که ناگهان قدرت بزرگی مانند ایالات‌متحده متوجه می‌شود که چطور حریف خود را دست‌کم گرفته بود و استراتژی‌های اشتباه انتخاب کرده بود. قلدری، رشوه، بمب‌گذاری و تحریم مخالفان نتیجه خوبی نداشته است. به خاطر این استراتژی‌های نادرست، ما با شکست‌های پشت‌سر هم و راهبردی در افغانستان، لیبی، عراق و اوکراین مواجه شدیم و اکنون واشنگتن به سرعت در حال رسیدن به جهنم خودساخته در روابط خود با بقیه جهان است. ما باید هم‌اکنون رویه‌مان را تغییر دهیم.»

روایت ان‌بی‌سی از حملات: تشریفاتی بود!

ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده است که این حملات جنبه تشریفاتی داشته و آمریکایی‌ها نتوانستند به اهداف واقعی خود دست یابند. ان‌بی‌سی‌نیوز به‌ نقل از کارشناسان نوشت که نیروهای آمریکایی اهداف چندگانه‌ای را برای واکنش قوی، به‌ کشته شدن نیروهای خود در اردن تعیین کرده بودند اما تأخیر چند روزه این حملات باعث شد، گروه‌های فعال در خاورمیانه به اندازه کافی زمان برای کسب آمادگی در برابر این حملات داشته باشند. این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد عراقی نوشت: «نیروهای تحت حمایت ایران آمادگی حملات مورد انتظار از سوی آمریکا را داشتند و تعلل واشنگتن باعث شد که آنها خود را آماده کنند.»

سی‌ان‌ان: پاسخ بایدن پرهیاهو ‌اما توخالی بود!

سی‌ان‌ان در مقاله‌ای حملات آمریکا به مواضع مختلف در عراق و سوریه را پاسخی محدود به بدترین تلفات نظامی آمریکا در منطقه در نزدیک به سه سال گذشته توصیف کرد و نوشت: «اگرچه آمریکا کوشید تا این حملات را کوبنده و سخت نشان دهد اما به‌رغم پرسروصدا بودن، یک طبل توخالی بود و احتمالاً چنین حملاتی تا مدت‌ها تکرار نخواهد شد.» آن‌طور که ایرنا نوشته است، سی‌ان‌ان افزود: «ممکن است هدف از این وقفه در امان ماندن از خطری باشد که ممکن است با اشتباه گرفتن حملات ایالات‌متحده با حملات (رژیم) اسرائیل رخ دهد، چرا که در غیر این صورت، جرقه انتقام‌جویی علیه اسرائیلی‌ها و تحریک چرخه‌ای دیگر از تشدید تنش‌ها در منطقه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و آمریکا در این

شرایط مایل به پذیرفتن عواقب رویارویی با آن نیست.»

اسکات ریتر: حملات آمریکا نمایشی پرسروصداست

درپی حملات آمریکا به عراق و سوریه، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا تاکید کرد که نقاط مهمی هدف گرفته نشدند. اسکات ریترز، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا به این حملات که پنتاگون اعلام کرده، پاسخ حمله به نیروهای آمریکایی پایگاه «برج ۲۲» در اردن است که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر منجر شد، واکنش نشان داد. او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «۸۵ هدف مورد حمله قرار گرفتند. پنج روز پس از آن واقعه. اگر کسی فکر می‌کند که این چیزی غیر از یک نمایش بزرگ صدا و نور است، شما دیوانه هستید! هیچ‌چیز مهمی دیده نشد. هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد. ما سالانه نزدیک به یک‌تریلیون دلار برای این کار هزینه می‌کنیم.»

انتقاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا، از دولت بایدن به دلیل واکنش دیرهنگام به حمله به یک پایگاه آمریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، انتقاد کرد. «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «متأسفانه دولت یک هفته منتظر ماند و ماهیت پاسخ ما را به جهان از جمله ایران ارسال کرد.»

مقامات کاخ‌سفید چه می‌گویند؟

رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات صورت‌گرفته در بیانیه‌ای گفت که واکنش نظامی آمریکا «در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد یافت.» رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: «ایالات‌متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما اجازه دهید همه کسانی که ممکن است به دنبال آسیب رساندن به ما باشند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.» لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم بیانیه‌ای درباره عملیات نظامی آمریکا صادر کرد. او گفت که درپی کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن، ارتش آمریکا «حملاتی هوائی به هفت تأسیسات، شامل بیش از ۸۵ هدف، در عراق و سوریه انجام داد.» آستین مدعی شد، سایت‌های هدف گرفته‌شده آنهائی بود که از آنها برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می‌شد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شامگاه جمعه اعلام کرد: «در سطوح مختلف» به حمله به پایگاه این کشور در اردن پاسخ خواهد داد. هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز در سخنانی از احتمال تداوم تجاوزات واشنگتن به عراق و سوریه خبر داد. البته دولت انگلیس در واکنش به حملات آمریکا به اهدافی در عراق و سوریه، با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، از اقدام بی‌ثبات‌کننده واشنگتن در منطقه حمایت کرد. انگلیس درپی حملات ارتش آمریکا علیه اهدافی در عراق و سوریه که ادعا شده است متعلق به گروه‌های مقاومت منطقه و مرتبط با ایران بوده، روز شنبه، آمریکا را متحد «ثابت‌قدم» خود نامیده و گفت که از «حق واشنگتن برای پاسخ به حملات» حمایت می‌کند.

بیانیه الحشد‌الشعبی درباره حملات

الحشد‌الشعبی عراق در بیانیه‌ای از شهادت و مجروح شدن بیش از ۴۰ تن در تجاوزات نظامی بامداد روز شنبه آمریکا به خاک عراق خبر داد. در بیانیه الحشد‌الشعبی در این‌باره آمده است که درپی تجاوز ناجوانمردانه آمریکا ۱۶ تن از نیروهای این سازمان به شهادت رسیده و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند. این بیانیه پس از آن صادر شد که ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) ساعات اولیه صبح امروز اعلام کرد: در پاسخ به کشته شدن سه نظامی خود در حمله هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک اردن، مواضعی را در سوریه و عراق هدف قرار داده است. همچنین شبکه روداو روز شنبه گزارش داد که اجساد ۲ غیرنظامی که در اثر بمباران آمریکایی‌ها در منطقه القائم در استان الانبار عراق جان باختند، پیدا شد.

تا اخراج آمریکا، متوقف نخواهیم شد

«حسین الموسوی»، سخنگوی رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء، گفت: «تجاوز و تعدی، جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست آمریکا در پوشش شکست و از دست دادن قدرتش در منطقه است. آمریکا با انداختن توپ به زمین دولت عراق، به‌دنبال تحریف افکار عمومی است. مقاومت عراق تا زمان اخراج اشغالگران آمریکایی از پای نخواهد نشست.»

بغداد: اظهارات واشنگتن درباره حملات کذب است

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: اظهارات آمریکا درباره هماهنگی قبلی با بغداد درخصوص حملات بامداد امروز دروغ است. «باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق، اعلام کرد: «ادعای آمریکا درباره هماهنگی قبلی با بغداد درخصوص حملات بامداد شنبه کذب محض است. طرف آمریکایی با اعلام اینکه از قبل درباره این حمله با ما هماهنگ کرده است، عمدا حقایق را جعل کرده است. این ادعائی نادرست با هدف گمراه کردن افکار عمومی بین‌المللی و فرار از زیر بار مسئولیت قانونی این جنایت است که طبق تمامی قوانین بین‌المللی مردود است.» همچنین رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به حملات آمریکا به مناطقی در سوریه و عراق گفت: «حملات آمریکا امنیت و ثبات منطقه را متزلزل می‌کند.»

واکنش سوریه

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به تجاوزات بامداد روز شنبه آمریکا به مناطقی در شرق این کشور این حملات را محکوم و آنها را نشانه‌ای دیگر بر همدستی واشنگتن با گروه تروریستی داعش و تلاش برای احیای دوباره آن دانست. وزارت خارجه سوریه نیز تأکید کرد: آمریکا با حملات خود مجددا ثابت کرد که منشأ اصلی بی‌ثباتی در جهان است.

خط بطلان واضح مقاومت بر بازدارندگی حملات آمریکا

حملات اخیر مقاومت اسلامی عراق نشان داد که تجاوز آمریکا به مواضع مقاومت هیچ بازدارندگی نداشته است. رسانه‌ها گزارش کردند، پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی کونیکو در سوریه هدف حمله قرار گرفت. خبرنگار المیادین گزارش کرد، پایگاه نظامی آمریکا در میدان گازی کونیکو هدف قرار گرفت و پس از آن صداهای انفجار شنیده شد. مقاومت اسلامی عراق صبح روز شنبه اعلام کرد: با پهپاد و موشک ۲ پایگاه التنف و روستای الخضراء محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه را هدف قرار داد. مقاومت عراق همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: پایگاه عین‌الاسد واقع در غرب عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، با شلیک‌های موشکی هدف قرار داد. منابع رسانه‌ای ظهر روز شنبه از حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه اشغالگران آمریکا در اربیل خبر دادند. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که رزمندگان آن با چند پهپاد پایگاه «حریر» آمریکا در استان اربیل را هدف قرار دادند. همچنین منابع رسانه‌ای از حمله عناصر داعش به نیروهای ارتش و الحشد‌الشعبی عراق همزمان با حملات تجاوزکارانه آمریکا به مواضعی در سوریه و عراق خبر دادند.

نشنال‌اینترست: خروج آمریکا پیروزی برای ایران است

در این میان رسانه آمریکایی نشنال‌اینترست در گزارشی درباره احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق خاطرنشان کرد که این، یک پیروزی بزرگ برای ایران تلقی خواهد شد که در ماه‌های گذشته تلاش‌های خود را روی این هدف متمرکز کرده است اما رئیس‌جمهور بایدن نمی‌خواهد با عقب‌نشینی از منطقه به سرنوشت جیمی کارتر دچار شود.

مقاومت لبنان یگان‌های خود را برای جنگ با دشمن آماده کرده‌

خبر دیگر از مقاومت عراق است. در حالی که غربی‌ها همچنان به لبنان هشدار می‌دهند که درگیری‌های مرزی میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله می‌تواند به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، حزب‌الله لبنان تأکید کرده که از احتمال متوسل شدن دشمن به جنگ غافل نیست و نیروهایش را در آماده‌باش کامل قرار داده است. علی‌رغم اینکه رهبری حزب‌الله معتقد نیست که دشمن صهیونیستی با توجه به شکست بزرگ خود در برابر مقاومت فلسطین در نوار غزه، آماده آغاز جنگ دوم باشد، اما در ۲ روز گذشته در مناسبت‌های گرامیداشت مقام شهدا از سخنگویان خود خواست تأکید کنند که مقاومت از احتمال متوسل شدن دشمن به جنگ غافل نیست و اقدامات خود را بر همین اساس استوار می‌کند و به همین دلیل تصمیم گرفته که همه واحدهای مقاومت در آماده‌باش و آمادگی کامل برای مقابله با هر جنگی باشند.

رسانه‌های عبری‌: با نتانیاهو، به شمال نمی‌رسیم

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حاکم بودن وضعیت سردرگمی و ترس در میان شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن در نزدیکی مرزهای لبنان و نارضایتی آنها از عملکرد کابینه رژیم اشغالگر پرده برداشتند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از «یسرائیل زیو»، رئیس سابق بخش عملیات در ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که مهم‌ترین مسئله جبهه شمال واقع در مرز با لبنان است. این نظامی رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر نادرست بودن موضع اتخاذشده توسط کابینه این رژیم، تصریح کرد: اینکه کابینه رژیم صهیونیستی رسیدگی به جبهه شمالی را تا پایان جنگ در نوار غزه به تعویق انداخته، امری اشتباه است. وی در ادامه افزود: «ما به شمال نمی‌رسیم و نمی‌توانیم تلاش خود را در آنجا متمرکز کنیم. نمی‌توانیم مشکل را در آنجا حل کنیم.»

وزیر خارجه انگلیس چه می‌گوید؟

در این میان، وزیر خارجه انگلیس همسو با اهداف رژیم صهیونیستی، خواستار عقب‌نشینی رزمندگان حزب‌الله لبنان از مناطق مرزی با شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد. «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس، در گفت‌وگو با شبکه لبنانی LBCI در این‌باره اظهار کرد: حزب‌الله باید به شمال رودخانه لیطانی عقب‌نشینی کند. همچنین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه تاکید کرد: هیچ آتش‌بسی با حزب‌الله برقرار نمی‌شود مگر اینکه ساکنان شمال (سرزمین‌های اشغالی) به خانه‌های خود بازگردند.

مقاومت یمن از پا ننشسته

اما خبر از مقاومت یمن آن‌که سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای حمله این نیروها به یک هدف رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی را تایید کرد. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این بیانیه گفت: ارتش یمن اهداف دشمن صهیونیستی را در منطقه «ام‌الرشراش» (واقع در ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی با موشک بالستیک هدف قرار داد. همچنین شرکت امنیت دریانوردی انگلیس (امبری) بامداد شنبه از وقوع ۲ انفجار در نزدیکی جزیره «الزبیر» یمن خبر داد. شرکت امنیت دریانوردی انگلیس گزارش کرد: این کشتی باری پس از دو انفجار، پخش سیگنال‌های ردیابی خودکار را متوقف کرد. از طرف دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس از حمله مجدد آمریکا علیه اهدافی در یمن خبر داد. آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی‌ نوشت: این کشور حملات دیگری علیه اهدافی در داخل یمن انجام داده است. پیش از این هم رسانه‌های وابسته به انصارالله گزارش کردند، آمریکا و انگلیس چندین مرتبه به‌صورت پیاپی منطقه «الجر» در استان «حجه» یمن را هدف قرار دادند.

خبر دیگر از یمن آن‌که نیروهای مسلح یمن با انجام  رزمایش نظامی در قالب آمادگی برای نبرد « فتح موعود و جهاد مقدس» علیه مواضع  و شهرکهای صهیونیستی را تمرین کردند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها