هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

پر شدن فاصله بایدها و واقعیات اقتصادی با مهار دو شاخص تورم و بیکاری

کد خبر: 1273273

یک اقتصاددان گفت: همه دولت‌ها به تعابیر مختلف شعار جراحی اقتصادی را داده‌اند اما نتوانستند اقتصاد بیمار ایران را درمان کنند.

پر شدن فاصله بایدها و واقعیات اقتصادی با مهار دو شاخص تورم و بیکاری

گروه سیاست سایت فردا: میان بایدهایی که همواره دولت‌ها  در عرصه اقتصادی گفته‌اند و میان شعارهایی که داده‌اند با واقعیت‌های اقتصادی فاصله معناداری وجود داشته و دارد. حالا پرسش آن است برای پر کردن این فاصله چه کار باید کرد؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آنچه می‌توانیم بایدهای اقتصادی تلقی کنیم، دستاوردهای خوب سایر کشورهاست. در دنیا حدود دویست کشور وجود دارد و گروه‌های اقتصادی متعددی مانند جی8، جی20، نشست کشورهای شرق آسیا، نشست کشورهای حوزه خلیج فارس و... را شکل داده‌اند. کشورهای موفق در میان اینها دو شاخص را به بهترین شکل نگاه داشته‌اند؛ یکی اشتغال و دیگری تورم. آنها توانسته‌اند که برای مردمشان شغل ایجاد کنند و از طرفی تورم را کنترل کنند؛ دو شاخصی که در ایران شرایط مطلوبی ندارند».

او ادامه داد: «اگر مردم ایران شغل مناسب داشته و نیز از درآمد کافی برخوردار باشند، تقریبا می‌شود گفت که دیگر دغدغه اقتصادی نخواهند داشت. ممکن است همچنان دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند اما دیگر دغدغه اقتصادی نخواهند داشت. بنابراین در صورتی فاصله میان بایدها و واقعیات اقتصادی پر می‌شود که دو شاخص تورم و بیکاری را مهار کنیم»

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «امروز مردم به دلیل فقر و پایین بودن درآمد دچار بدمسکنی شده‌اند و حتی در حوزه خورد و خوراک دچار مشکل‌اند. همه دولت‌ها به تعابیر مختلف شعار جراحی اقتصادی را داده‌اند که البته نیت خیر هم داشته‌اند اما نتوانستند اقتصاد بیمار ایران را درمان کنند زیرا جراح حاذقی نبودند. مردم هزینه جراحی‌های اقتصادی را پرداخت کرده‌اند اما چون جراح حاذقی در کار نبوده، اقتصاد بیمار ایران درمان نشده است».

حق‌شناس در پایان گف: «مشکل دولت‌ها این بوده است که با علم اقتصاد آشنا نبوده‌اند. اکنون زمان بازگشت به علم اقتصاد است. البته ملزوماتی مانند آوردن سرمایه‌گذاری خارجی، فروش نفت به قیمت واقعی، نقل و انقال عادی مالی در سطح بین‌الملل و... نیز نیاز است که دولت‌ها باید بکوشند آنها را فراهم کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها