عدالتیان در گفت‌وگو با «فردا»:

2 مولفه لازم برای کم‌کردن فاصله بین بایدها تا واقعیت‌ها

کد خبر: 1273307

فعال اقتصادی گفت: برای اجرای تحقق اهداف توسعه ای، علاوه بر برنامه ریزی دقیق، شجاعت نیز لازم است.

2 مولفه لازم برای کم‌کردن فاصله بین بایدها تا واقعیت‌ها

گروه سیاست سایت فردا: فرقی ندارد که انتخابات مجلس برگزار می شود یا انتخابات ریاست جمهوری؛ رسم است که نامزدها برای سبقت گرفتن از رقیب وعده های آنچنانی می دهند اما بعد از چهار سال متوجه می شوند بین بایدها و واقعیت ها فاصله زیادی وجود دارد.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره علت فاصله بین بایدها و واقعیت ها گفت: عموم برنامه های کشور بیشتر جنبه ایده آلیستی و آمال و آرزو دارند تا آنکه بخواهند واقعگرا باشند. در واقع برنامه ریزان واقعیت وضعیت، امکانات و ظرفیت های مالی و اجرایی کشور را درنظر نمی گیرند و صرفا به نیازها توجه می کنند که باید برطرف شوند.

وی افزود: عامل دومی هم که فاصله بین بایدها و واقعیت ها را تشدید می کند، این است که حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده زیاد در کشور ما رخ می دهد. متأسفانه عمومی این حوادث نیز قابل پیش بینی نیستند. این عامل هم فشارهای زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند. نمونه اش اتفاقی بود که اخیرا برای بازار ارز افتاد و نوسانات شدید قیمت ها را تجربه کردیم.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: اهداف برنامه های توسعه ای خوب و مثبت هستند و قرار است تحقق آنها رفاه و آسایش زندگی ها را بهتر کند اما چون این اتفاق نمی افتد، بیشتر حالت گفتار درمانی پیدا می کنند. نتیجه هم این می شود که برنامه های توسعه ای کشور به تعویق می افتند.

عدالتیان با بیان اینکه همچون کشورهای توسعه یافته، برخی موسسات اقتصادی می توانند میزان عملیاتی بودن برنامه های تدوینی را ارزیابی کنند، افزود: البته برای اجرای تحقق اهداف توسعه ای، علاوه بر برنامه ریزی دقیق، شجاعت نیز لازم است. امروز یارانه های پنهانی در اقتصاد کشور وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود. مثلا بنزین 3 هزار تومانی با هیچ منطقی نمی خواند. دولت می تواند پالایشگاه ها را خصوصی کند، آنها نیز از دولت نفت بخرند و بنزین تولیدی را با حاشیه سود معین بفروشند اما وقتی دولت خودش پالایشگاه می سازد، خودش بنزین تولید می کند و خودش هم می فروشد، این می شود که قیمت بنزین را هم پایین نگه می دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها