اژه‌ای: مدارک زیادی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارایه شد

کد خبر: 1275171

رییس قوه قضاییه گفت: در راستای تعقیب تروریست‌ها، مستندات، مدارک و پرونده‌های تعداد قابل توجهی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارایه شد.

اژه‌ای: مدارک زیادی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارایه شد

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری پایان سفر سه روزه به عراق که در محل فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بیان اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط در ابعاد مختلف با کشورهای دوست و همسایه است، به اشتراکات گسترده ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در همه ابعاد به ویژه بُعد حقوقی و قضائی، رو به توسعه است و شاهد مثال این موضوع، سفرهای سه رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق طی سالیان گذشته و همچنین چندین سفر رئیس و مسئولان عالی‌رتبه قضائی عراق به ایران در سنوات اخیر است.

رئیس عدلیه با اشاره به توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم منعقد شده میان ایران و عراق در جریان سفر اردیبهشت‌ماه امسال رئیس شورای‌عالی قضائی عراق به تهران، گفت: در جریان سفر به عراق، موارد مربوط به تکمیل این یادداشت‌های تفاهم و تسریع در روند اجرایی‌شدن مفاد توافق‌نامه‌های مشترک حقوقی و قضائی، مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین در راستای تعقیب تروریست‌ها، مستندات، مدارک و پرونده‌های تعداد قابل توجهی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارائه شد و آنطور که امروز مطلع شدیم رئیس شورای‌عالی قضائی عراق، دستورات اکیدی را برای پیگیری این پرونده‌ها صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص رفع مشکلات حقوقی و قضائی تجار ایرانی فعال در عراق و تجار عراقی حاضر در ایران گفت: همانگونه که شعب خاصی در ایران به صورت ویژه به مشکلات حقوقی و قضائی تجار عراقی فعال در ایران رسیدگی می‌کند، کشور عراق نیز شعب خاصی را برای رسیدگی به مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی تجار ایرانی فعال در عراق در نظر گرفته و بنا شد که این موضوع به صورت ویژه از سوی دو طرف مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در دیدار با رئیس شورای عالی قضائی عراق و قضات عالی‌رتبه این کشور، گفتگوهای مفیدی پیرامون تبادل تجربیات سیستم‌های قضائی دو کشور صورت گرفت که در یکی از این نمونه‌ها مقرر شد که ما تجارب ارزشمند خود در حوزه رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها را در اختیار طرف عراقی قرار دهیم؛ همچنین در این دیدار، صحبت‌ها و توافقاتی در خصوص ایرانیان محبوس در زندان‌های عراق و عراقی‌های محبوس در زندان‌های ایران مطرح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: در جریان دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، سرپرست و تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان، وزیر عدلیه و مشاور امنیت ملی عراق نیز مباحث و گفتگوهای مفیدی در خصوص ارتباطات دوجانبه حقوقی و غیرحقوقی ایران و عراق و همچنین جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقداماتی که لازم است در این زمینه صورت بگیرد، مطرح شد.

رئیس عدلیه گفت: در جریان نشست صمیمانه با ایرانیان مقیم عراق، در جریان مسائل و مشکلات خاص آن‌ها قرار گرفتیم و امیدواریم با اقداماتی که صورت خواهد گرفت، این مشکلات برطرف شود؛ همچنین در جریان سفر به عراق، با اعضای اصلی چهارچوب هماهنگی که مجموعه‌ای از احزاب سیاسی شیعی کشور عراق می‌باشد، دیدار و گفتگوی مفیدی داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم به زودی در مورد «اقدامات صورت گرفته پس از توافقات سفر به عراق و نتایج و دستاوردهای ملموس این سفر» صحبت کنیم.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به بازدید خود از یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی و همراهان شهید آن‌ها در مسیر فرودگاه بغداد و همچنین حضور خود بر مزار مطهر شهید ابومهدی المهندس، گفت: یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در بغداد، امروز به یک نماد استقامت و مقابله با ظلم و استکبار و همچنین به یک نشانه از جنایت‌های آمریکا تبدیل شده است.

رئیس قوه قضائیه در پایان گفت: در جریان این سفر که با آغاز ماه شعبان نیز همراه شده بود، توفیق دست داد تا با حضور در نجف اشرف، کربلای معلی و کاظمین، حرم‌های نورانی و مطهر امیرالمومنین علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت اباالفضل‌العباس (ع)، امام موسی‌کاظم (ع) و امام جواد (ع) را زیارت کنیم.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها