متکی؛ سرلیست شورای وحدت

کد خبر: 1276417

شورای وحدت درحالی که با شانا، امنا و موتلفه به ائتلاف نرسیده بود؛ لیست مستقل خود را اعلام کرد. همزمان علی مطهری گفت: در لیست صدای ملت از احزاب اصلاح طلب نظیر کارگزاران،اعتماد ملی و ندای ایرانیان حضور دارند

متکی؛ سرلیست شورای وحدت

اگرچه از امروز مهلت قانونی تبلیغات نامزدها و لیست‌های انتخاباتی آغاز می‌شود اما اظهارات فعالان سیاسی نشان می‌دهد که لیست‌های تهران در مرحله چانه زنی است. در همین باره مهدی سروری رئیس شورای ائتلاف  اصولگرایی اعلام کرده است که رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد. او در گفت و گوی اخیر خود  درباره تأخیر در ارائه لیست نهایی تهران برای انتخابات مجلس، می‌گوید: «زمانی برای اعلام لیست بیان نشده بود اما قبلا نیز تأکید کردیم که پیش از شروع انتخابات لیست نهایی اعلام خواهد شد.» او سپس به تشریح فرایند انتخاب نامزدها می‌پردازد و تاکید می‌کند که ظرف فردا یا حداکثر شنبه شانا لیست خود را منتشر خواهد کرد: «بیش از 1300 نفر در سامانه ثبت‌نام کرده بودند و طبیعتاً فرایند مصاحبه با کاندیدا و ارزیابی آن طولانی شد و این در حالی است که در برخی از ائتلاف‌ها و بسیاری از تشکل‌ها برای تنظیم لیست‌ها گروهی 7 ـ 8 نفره به ارزیابی می‌پردازند اما ما با حساسیت و تعهد این کار را انجام دادیم زیرا که مردم به ما اعتماد دارند. فرایندی تعریف شد که نخبگان و فرهیختگان اقشار مختلف در 14 کانون به بررسی 1300 متقاضی پرداختند و در نهایت برای 300 متقاضی نهایی در اقدامی فشرده و 3 روزه، مصاحبه و ارزیابی انجام شد و در حال حاضر لیستی 90 نفره از افراد داریم که احتمالاً طی فردا یا پس فردا، در حرکتی فشرده 90 نفر به 30 نفر برسد و به احتمال زیاد در روز جمعه یا شنبه لیست 30 نفره نهایی شود.» حداد عادل دیگر چهره شاخص و کهنه کار شورای ائتلاف نیز مذاکرات با جبهه پایداری را مثبت و رو به جلو ارزیابی و تاکید می‌کند: «از سوی ائتلاف نیروهای انقلاب با جبهه پایداری در حال مذاکره هستیم و امیدواریم این مذاکرات هرچه سریع تر نهایی شود و بتوانیم یک فهرست نهایی مانند نوبت گذشته ارائه کنیم. ائتلاف نیروهای انقلاب با جبهه پایداری بر اساس گفت‌وگو پیش می‌رود و در حال حاضر به نتیجه ائتلاف خوش بین هستیم.» از دیگر سو ارزیابی جبهه پایداری نیز از این مذاکرات مثبت است با این تفاوت که همان طور که علی خضریان نیز تاکید کرده؛ اگر با شانا به جمع بندی نرسند به شکل مستقل لیست خواهند داد: «(طی روزهای اخیر)  در جلسه شورای مرکزی جبهه پایداری، بررسی کاندیداهای جبهه پایداری که بر مبنای شاخص‌های اعلام شده مورد مصاحبه قرار گرفتند، شروع شده و ..... ادامه می‌یابد.  البته این به معنای ارائه لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری در تهران نیست. بلکه بدان معناست که هم ما کاندیداهای مدنظرمان را بر اساس شاخص‌ها تعیین کرده و همزمان گفت و گو برای رسیدن به وحدت با سایر گروه‌های انقلابی را پیگیری می‌کنیم و هم لیست ۳۰ نفره جبهه پایداری را آماده می‌کنیم. این وحدت می‌تواند انتشار لیست واحد یا با اشتراکات بالا باشد که بر مبنای شاخص‌ها می‌تواند زمینه وحدت با دیگر گروه‌های انقلاب را فراهم کند. در غیر این صورت لیست ۳۰ نفره جداگانه جبهه پایداری از تهران منتشر خواهد شد.» این اظهارات نشان می‌دهد شانا و پایداری به توافق کلی رسیده اند و   چانه زنی بر سر تعداد نامزدهاست.

رونمایی از لیست شورای وحدت

از پایداری و شورای ائتلاف که گذر کنیم؛ عجیب ترین خبری که طی 24 ساعت گذشته منتشر شد خبر ائتلاف «امنا» با «شورای وحدت» بود.  این خبر اما در حالی منتشر شد که روز گذشته شورای وحدت لیست خود را منتشر کرد و در بین اسامی منتشر شده ازچهره‌های شاخص امنا کسی حضور نداشت و نشان می‌داد خبری از ائتلاف امنا با شورای وحدت در کار نیست. به گزارش برخی رسانه ها، حجت الاسلام جلالی در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران اسامی را به این ترتیب اعلام کرد:« ۱- منوچهر متکی۲-کمال اکبری۳-لاله افتخاری۴-علی اکبر ترابی۵-جلالی۶-چیت چیان۷-حبیب ا... حبیبی۸-حسن بیگی۹-سید جواد حسینی۱۰-رئوفیان۱۱-روناسی۱۲-مهدی رفیعی۱۳-حمید سیفی۱۴-سید آقا بنی هاشمی۱۵-فرید شهاب-۱۶ صفرخانی۱۷-نیره قوی۱۸-صادق کرمی۱۹-زهرا عباس زاده تالار پشتی۲۰-مرداسی۲۱-سعید مهدوی کنی۲۲-یزدی‌خواه۲۳-احمدعلی یوسفی۲۴-علی روزبهانی۲۵-سیفی۲۶-فریدون قدیری ابیانه». البته تاکید شده که لیست 30 نفره تکمیل نشده و برخی چهره‌ها به این لیست اضافه خواهند شد. از دیگر نکات قابل توجه این است که براساس اسامی اعلام شده از چهره‌های حزب موتلفه نیز کسی در این ترکیب حضور ندارد. با همه این اوصاف اگر ائتلاف پایداری و شانا از سویی و از سوی دیگر ائتلاف امنا، شریان و موتلفه نهایی شود؛ یعنی در مجموع سه لیست از اردوگاه اصولگرایی برای تهران معرفی خواهد شد.

دست برتر «اعتدال و توسعه» در لیست «صدای ملت»

در این میان جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات اگرچه تاکید دارد که جبهه اصلاحات در انتخاب حضور ندارد و علی مطهری نیز لیست صدای ملت را لیستی غیر وابسته به اصلاحات معرفی کرده؛ اما حمایت احزاب اصلاح طلب موافق مشارکت فعال در انتخابات؛ نشان می‌دهد که می‌توان لیست صدای ملت را یک لیست اعتدالی - اصلاح طلبی معرفی کرد. در همین باره علی مطهری در اظهارات اخیر خود تصریح کرد که امروز از لیست صدای ملت رونمایی خواهد شد. او همچنین گفت: «در لیست صدای ملت از احزاب اصلاح طلب نظیر کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان و همچنین افرادی از حزب اعتدال و توسعه، برخی افراد اصولگرای معتدل و همچنین افرادی با گرایش سیاسی مستقل حضور دارند. ۷نفر از لیست فوق زنان هستند.» در همین راستا پروین داداندیش، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه جزئیات بیشتری درباره لیست صدای ملت منتشر و تاکید کرد که بیشتر اعضای آن از حزب اعتدال و توسعه هستند: «قطعا از 30نفر کاندیدایی که در لیست صدای ملت قرار دارند، شش نفر خانم هستند و از این تعداد شش نفر خانم، بیشتر اعضا از حزب اعتدال و توسعه هستند. هنوز تعداد کاندیدای حزب اعتدال و توسعه که قرار است در لیست صدای ملت قرار گیرند مشخص نیست چراکه با انتقال حوزه انتخابیه برخی از اعضای حزب به شهرستان مخالفت شده و به همین دلیل مذاکره برای قرار گرفتن اسم این کاندیدا‌ها در لیست صدای ملت در تهران همچنان ادامه دارد.»

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها