حسینی: اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است

کد خبر: 1279073

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در اندیشه اسلامی به مطالعه، تحقیق و مشورت تاکید فراوان شده است و هر حرکتی باید بر مبنای معرفت و شناخت باشد، رایزنان فرهنگی را به حضور فعال در عرصه تقویت مناسبات فرهنگی با دیگر کشورها بر مبنای شناخت از اشتراکات و افتراقات فرهنگی توصیه کرد.


حسینی: اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در اندیشه اسلامی به مطالعه، تحقیق و مشورت تاکید فراوان شده است و هر حرکتی باید بر مبنای معرفت و شناخت باشد، رایزنان فرهنگی را به حضور فعال در عرصه تقویت مناسبات فرهنگی با دیگر کشورها بر مبنای شناخت از اشتراکات و افتراقات فرهنگی توصیه کرد.

 سیدمحمد حسینی در آیین پایانی نخستین جایزه ملی پژوهش های برتر روابط فرهنگی بین المللی که با همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور مدیران و پژوهشگران این عرصه برگزار شد با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و تاثیر آن بر توسعه و تحکیم  روابط سیاسی و اقتصادی، اظهار داشت: حوزه روابط بین الملل از حساسیت بالایی برخوردار است چه بسا یک موضع گیری و سخن نابجا، آثار و تبعات منفی در مناسبات سیاست خارجی داشته باشد لذا قطعا نیاز هست که همواره معرفت، درایت و دقت کافی در این حوزه مبنای اقدام باشد.

معاون رییس جمهور افزود: دولت مردمی، دیپلماسی متوازن در مواجهه با کشورهای جهان را در نظر گرفته است و بر این اساس، روابط با کشورهای مختلف بویژه همسایگان در حال تحکیم و تقویت است. در بعد روابط اقتصادی هم گام های بلندی برداشته شده و ضرورت دارد که در حوزه فرهنگ نیز تعاملات سازنده روز به روز افزایش یابد.

وی با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۸ و در دیدار رایزنان فرهنگی مبنی بر اینکه اقتدار حقیقی کشور اقتدار فرهنگی است اظهار داشت: این تعبیر زیبا و ماندگار می تواند راهگشای مسائل کشور در عرصه دیپلماتیک باشد. اگر چه قدرت نظامی همواره باید مدنظر باشد و از توان بازدارندگی صیانت شود و در حوزه سیاسی و اقتصادی نیز باید اقتدار داشته باشیم و نباید در این زمینه به کم بسنده کرد، اما از تاثیرگذاری فرهنگ نباید غافل شد.

حسینی با اشاره به اینکه برای مقابله با سیاه نمایی ها باید از ابزارهای هنری به خوبی استفاده کرد،‌ گفت: برای مقابله با سیاه نمایی ها و نشان دادن داشته های فرهنگی و دینی خود، نیاز به اغراق نداریم و اگر واقعیت های موجود به درستی تبیین شود،‌ کفایت می کند. بر این اساس لازم است با ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری با ایران هراسی و اسلام ستیزی حقیقت مقابله کنیم.

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه در عمل بدون آگاهی  خیری وجود ندارد و چه بسا موجب شر شود،‌ گفت: حیات و زندگی و نیز شفای دردهای بشر در گرو بهره‌گیری از دانش است و در آموزه های دینی از علم به عنوان گنج، سپر  و عامل نگهدارنده یاد شده است که به روشنی بیانگر جایگاه شناخت در فعالیت‌ها به خصوص اجتماعی و روابط بین المللی است.

حسینی به رایزنان فرهنگی توصیه کرد که با مطالعه و استفاده از تجربیات پیش کسوتان نسبت به دستاوردها و ظرفیت های فرهنگی ایران عزیز و کشور محل ماموریت آگاهی و اشراف داشته باشند، خاطر نشان ساخت: رایزنان فرهنگی با پشتوانه مطالعاتی و بکارگیری روشهای روزآمد و تکیه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی دائما می توانند برای مخاطبین سخن نو  و پرجاذبه داشته باشند و چهره زیبای ملت ایران و تحولات کشور را ترسیم کنند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری با اشاره به نسل‌کشی و جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه گفت: اگر در گذشته نیاز بود که برای نشان دادن ماهیت پلید دشمنان ملت ایران متوسل به ادله و مستندات شویم، امروز با فاجعه‌ای که در غزه در حال وقوع است، ماهیت واقعی دشمنان بشریت یعنی آمریکا و اسرائیل که امام راحل از سال ۴۲ بیان می کردند، در منظر دید همگان قرار گرفته است. مدعیان آزادی و حقوق بشر، سال گذشته به بهانه درگذشت یک زن، کشور ما را به آشوب کشیده و هیاهوی سنگینی در عرصه جهانی برپا کردند اما اکنون در غزه، بیش از ۳۰ هزار نفر شهید و ۷۰ هزار نفر مجروح و حدود دو میلیون نفر آواره شده اند، این همه زن و کودک، پیر و جوان شهید شده اند ولی انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است. نه تنها محکوم نمی کنند بلکه قطعنامه ها را هم وتو و آشکارا از جلادان حمایت نظامی به عمل می آورند!

وی تاکید کرد: امروز وقت آن است که فرهنگ ناب اسلامی را به دنیا معرفی کنیم. فرهنگی که پیامبرش مبعوث شده است تا مکارم اخلاقی را ترویج کند و جهان نیز آمادگی بیشتری برای پذیرش آن دارد.

حسینی برگزاری جایزه ملی پژوهش های برتر روابط فرهنگی بین المللی را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: امیدوارم این حرکت، استمرار یابد و بتوانیم عمق فرهنگ و تمدن ایرانی و  وضعیت امروز ایران را که صاحب پیشرفت های بزرگی است به درستی به جهان معرفی کنیم.

 معاون پارلمانی رییس جمهورخاطرنشان کرد:مشترکات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه داریم و از طریق فرهنگ می توانیم ارتباطات و تعاملات را توسعه و تحکیم بخشیم.

وی اهمیت دیپلماسی هنری، علمی، زبان فارسی با توجه به گستره وسیع فارسی زبانان و نیز استفاده از ظرفیت هایی مانند دیپلماسی ورزشی و گردشگری، محصولات و صنایع فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور را  در عرصه دیپلماسی فرهنگی مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت در این زمینه تلاش می کند با اصلاح برخی  قوانین و مقررات ، زمینه مناسبی برای استفاده بهتر از ظرفیت های فرهنگی فراهم کند و تعامل بیشتر با ایرانیان خارج از کشور نیز در اولویت است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تحولات جهانی اظهار داشت: هیمنه آمریکا در جهان فرو ریخته و قدرت نظام سلطه رو به افول است، به گونه ای که اندیشکده های غربی هم به این واقعیت به تدریج اذعان می کنند و در دوران گذار از اثربخشی اقدامات فرهنگی و هنری نباید غافل شد.

پایان بخش مراسم نخستین جایزه ملی پژوهش های برتر روابط فرهنگی بین المللی  با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف و اهدا جوایز به آنان بود.

معاون رئیس جمهور در حاشیه این مراسم به مناسبت روز درختکاری یک اصل نهال در محوطه سازمان فرهنگ و ارتباطات غرس کرد./ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها