وحشت تل آویو از «طوفان رمضان» مقاومت فلسطین

کد خبر: 1279596

رژیم صهیونیستی از طوفان رمضان بیش از طوفان الاقصی در وحشت است و امریکایی‌ها نیز برای جلوگیری از جوش و خروش همگانی مردم فلسطین در منطقه کرانه و غزه به دنبال ایجاد آتش بس موقت و خارج کردن رژیم صهیونیستی از گردابی هستند که باحمایت خود و ناتو گرفتار آن شده‌اند.

وحشت تل آویو از «طوفان رمضان» مقاومت فلسطین

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «ایران» به بررسی جدیدترین تحولات پیرامون جنگ در سرزمین‌های اشغالی پرداخته است. او می‌گوید در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ و اجرای آتش بس همچنان با مخالفت رهبران صهیونیستی به شکست انجامیده است، این رژیم تداوم قحطی مصنوعی برای مردم غزه را نیز در دستور کار قرار داده که شرایط را در نقاط مختلف غزه از جمله رفح و خان یونس بحرانی‌تر کرده است.

 شرایط غزه در روزهای منتهی به ماه رمضان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رژیم صهیونیستی و امریکایی‌ها بطور واقعی طرح آتش بس را تا پیش از ماه مبارک رمضان دنبال می‌کنند؟

جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه همچنان ادامه دارد و در این بین امریکا هم تلاش می‌کند با حاشیه سازی، شرایط را برای ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه فراهم سازد. در حالی که بیش از 150 روز از آغاز طوفان الاقصی می‌گذرد از کاخ سفید و رژیم صهیونیستی چندگانگی به گوش می‌رسد. آنها تلاش می‌کنند تا توجه افکار عمومی جهان را به سمت و سوی دیگر بکشانند. به همین دلیل مسائلی مانند آتش بس، صلح و روز بعد از جنگ در غزه را مطرح می‌کنند. این درحالی است که رژیم صهیونیستی در راستای جنایت‌های گذشته خود، ایجاد و تداوم قحطی مصنوعی برای مردم غزه را نیز در دستور کار قرار داده که شرایط را در نقاط مختلف غزه از جمله رفح و خان یونس بحرانی کرده است. به عبارت دیگر این رژیم در مقابل چشمان کور نهاد‌های بین‌المللی در کنار نسل کشی، مرتکب جنایت‌های دیگری مانند ایجاد قحطی و کشتن زنان و کودکان هم می‌شود. یکی از صدا‌هایی که از داخل رژیم صهیونیستی بیرون می‌آید و امریکایی‌ها نیز بشدت به آن دامن می‌زنند، موضوع آتش بس تا پیش از طوفان رمضان است. در واقع رژیم صهیونیستی از طوفان رمضان بیش از طوفان الاقصی در وحشت است و امریکایی‌ها نیز برای جلوگیری از جوش و خروش همگانی مردم فلسطین در منطقه کرانه و غزه به دنبال ایجاد آتش بس موقت و خارج کردن رژیم صهیونیستی از گردابی هستند که باحمایت خود و ناتو گرفتار آن شده‌اند. بر این اساس باید توجه داشت که اسرائیل از یک طرف موضوع آتش‌بس را فریاد می‌زند اما از طرف دیگر بمباران‌های هوایی خود را افزایش داده است و ساکنان مناطقی مانند رفح را نیز درگیر قحطی مصنوعی کرده است. در این بین امریکایی‌ها نیز از همه این شرایط حداکثر استفاده را می‌کنند و دائماً در حال رفت و آمد به منطقه هستند. برای نمونه ویلیام برنز برای چندمین بار در منطقه حاضر شده و قرار است به قاهره و قطر نیز سفر کند تا از طوفان رمضان جلوگیری کند.

 پس اینکه گفته می‌شود جو بایدن پاسخ تماس‌های نتانیاهو را نمی‌دهد، صرفاً یک عملیات روانی در سطح رسانه از طرف امریکایی هاست؟ یعنی نمی‌توان گفت میان مقامات امریکایی با مقامات صهیونیستی اختلافاتی جدی بروز کرده است؟

هیچ اختلاف راهبردی بین امریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. سفر اخیر بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل نیز با چراغ سبز امریکایی‌ها انجام شده است و به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و بایدن نیز برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو، از اتفاقات اخیر حداکثر استفاده را می‌کنند. با این حال بایدن نسبت به مخالفت‌هایی که در داخل امریکا با رویکرد او در جنگ غزه بروز کرده و می‌تواند موجب ریزش آرا و متزلزل شدن موقعیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شود، نگرانی‌هایی دارد. رئیس جمهور امریکا از یک سو با موجی روبه‌رو شده که از شراکت او در کشتار گسترده مردم غیر نظامی انتقاد کرده‌اند و از سوی دیگر با آن دسته منتقدانی روبه‌روست که معتقدند دولت امریکا نتوانسته به رغم هزینه‌های سیاسی و مادی که در حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پرداخته اثر مهمی در روند تحولات جنگ از خود به جای بگذارد و بتدریج دچار فرسایش شده است. در چنین فضایی است که در بیش از 150 روز گذشته نیرو‌های مقاومت دست برتر را داشته و بدون پذیرش شروط عادلانه خود، شروط دشمنان مردم غزه را نخواهند پذیرفت.

طی روزهای گذشته جده عربستان سعودی هم میزبان دو نشست کشورهای اسلامی با موضوع جنگ غزه بوده است. وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست حضور داشت. این نشست چه دستاوردی برای غزه دارد؟

این دومین نشستی بود که در جده با محوریت مسائل جنایات رژیم‌صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه برگزار شده است. تلاش جمهوری اسلامی هم بر این مسأله معطوف بود که از نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی نتایجی برای حمایت از مردم غزه و محکوم کردن رژیم‌صهیونیستی در این اقدام وحشیانه حاصل شود. سه کشور ایران، عربستان سعودی و اردن پیشنهادی به  نشست همکاری کشورهای اسلامی تقدیم کرده بودند که تقریباً همه آن موارد، مورد توجه قرار گرفت و به تصویب رسید. از جمله محکومیت رژیم ‌صهیونیستی در انجام جنایات، موظف‌ بودن دادگاه لاهه به ارائه پرونده رژیم‌صهیونیستی به دیوان کیفری لاهه، جلوگیری از ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با این رژیم، آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های سریع بشردوستانه برای مردم غزه و موارد مشابه از این دست جزو پیشنهاداتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

جنبه اجرایی برای چنین تصمیماتی وجود دارد؟

از جلسه اول بجز اقداماتی که در سطح رسانه‌ای صورت گرفت، هیچ گام عملی برداشته نشد و به همین دلیل در اجلاس اخیر تأکید شد که اقدامات عملی برای رفع حصر، جلوگیری از بمباران‌ها و کمک‌رسانی به مردم غزه برداشته و تسریع شود. ضمناً فعال شدن کمیته‌های حقوقی و رسانه‌ای اعضای حاضر در اجلاس نیز جزو موضوعاتی بود که مدنظر تهیه‌کنندگان پیش‌نویس قرار گرفت و به تصویب رسید. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل وابستگی تعداد قابل‌توجهی از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، آنچه بیشتر توانست فضای اجلاس و صفحات نخست رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کند، موضعگیری وزیر خارجه ایران بود. البته انتظار این است که مصوبات این جلسه به اجرایی شدن برسد.

با توجه به اینکه پیش از این برخی کشورهای عربی با اسرائیل عادی‌سازی رابطه را کلید زده بودند، برگزاری این نشست چه پیامی برای آنان دارد؟

از وزرای خارجه کلیه کشورهای اسلامی، دعوت صورت گرفته بود. در شرایط کنونی اولویت، رسیدگی به وضعیت مردم غزه و جلوگیری از کشتار وحشیانه یا هولناک رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه است. در‌حال‌حاضر بیشتر به موضوعات انسانی در این اجلاس توجه شد تا مسائل صرفاً سیاسی. کشورهایی که با رژیم‌صهیونیستی کار عادی‌سازی روابط را انجام دادند، متوجه این واقعیت شده‌اند که عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نه تنها متضمن ایجاد صلح و امنیت در منطقه نیست بلکه خود به عاملی برای ناامنی بیشتر و بحران‌سازی بدون حد و مرز از سوی تل آویو تبدیل شده است. اتفاقات جاری در غزه شاهد خوبی برای این گزاره است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها