فعال سیاسی اصلاح‌طلب: منتقدان روزنه‌گشایی عافیت طلب‌اند

کد خبر: 1279804

در مقطع فعلی، چون خود این دوستان نسل اولی وارد کارزار انتخابات نمی‌خواهند بشوند با نقد‌هایی که توأم با ناامیدی مفرط است می‌خواهند بگویند نمی‌شود روزنه‌گشایی کرد و باید زانوی غم بغل گرفت که شخصاً فکر می‌کنم نوعی عافیت طلبی است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: منتقدان روزنه‌گشایی عافیت طلب‌اند

علیرضا خامسیان از امضا کنندگان بیانیه روزنه‌گشایی در گفتگو با فارس با اشاره به مسیر پیش‌روی این بیانیه در سپهر سیاسی ایران گفت: بیانیه با یک نگاه راهبردی و البته با نگاه به آینده نوشته شده است و معطوف به یک مقطع زمانی خاصی نبوده است. این بیانیه اعتقاد به اصلاحات تدریجی دارد و با اصلاحاتی که به دنبال تغییرات سریع و ساختاری هستند آنچنان همسو نیست.

خامسیان افزود: یکی از روش‌های رسیدن به اصلاحات تدریجی، انتخابات رقابتی، آزاد و منصفانه است و ما در موسم انتخاباتی با ویژگی‌های ذکر شده بدیلی غیر از صندوق رأی نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: شخصاً فکر می‌کنم جریان‌های سیاسی می‌توانند با یک هوشمندی خاصی از صندوق رأی استفاده کنند، البته اگر حاکمیت نخواهد که صندوق رأی را به عنوان یکی از ابزار‌های حق تعیین سرنوشت مردم مورد توجه قرار دهد مورد قهر مردم مثل انتخابات‌های کم مشارکت اخیر رو به‌رو می‌شود. خامسیان افزود: قاعدتاً بیانیه روزنه‌گشا با یک نگاه بلند‌مدت نوشته شده و می‌تواند در مناسبت‌ها و رویداد‌های مختلف کشور مثل انتخابات ۱۴۰۴ باشد و بنده فکر می‌کنم انتخابات ۱۴۰۴ که ما انتخابات شورای شهر را هم داریم می‌تواند اثر گذار باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: به نظر می‌رسد در انتخابات شورای شهر که به عنوان یک پارلمان محلی مطرح است نوع کنش مردم متفاوت خواهد بود و باید این را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم و می‌تواند در بحث مشارکت مردم هم مهم باشد. خامسیان تصریح کرد: عمده کسانی که به بیانیه روزنه‌گشایی نقد دارند کسانی هستند که از نسل‌های ابتدایی انقلاب هستند و در دهه‌های ابتدایی انقلاب برخی از عملکرد‌های آن دوستان هم قابل نقد است. وی افزود: سؤال این است که این دوستان نسل اولی و منتقد بیانیه روزنه‌گشایی در زمانی که خودشان خواستند کنشگری کنند آن هم از نوع حضور در انتخابات با هزاران توجیه برخی از جوانان را مجاب می‌کردند که باید بیایید وارد کارزار انتخابات بشوید و به ما کمک کنید و پوستر بچسبانید. امضاکننده بیانیه روزنه‌گشا تأکید کرد: در مقطع فعلی، چون خود این دوستان نسل اولی وارد کارزار انتخابات نمی‌خواهند بشوند با نقد‌هایی که توأم با ناامیدی مفرط است می‌خواهند بگویند نمی‌شود روزنه‌گشایی کرد و باید زانوی غم بغل گرفت که شخصاً فکر می‌کنم نوعی عافیت‌طلبی است.

خامسیان تصریح کرد: ولی همان دوستان در یک دهه گذشته با هزاران توجیه می‌آمدند و می‌گفتند که بله باید بیاییم و از حداقل فضا استفاده کنیم و در انتخابات مشارکت داشته باشیم. وی در ادامه گفت: برخی از مسائلی که امروز گریبان‌گیر جریان اصلاحات است به عملکرد همین دوستان نسلی اولی در دهه ۶۰ برمی گردد. البته متوجه انسداد سیاست در ایران هستیم ولی آیا این انسداد معطوف به مقطع فعلی می‌شود و در دهه‌های گذشته وجود نداشته است؟ باید با افکار عمومی صادق بود، چراکه عمل و سخن برخی از این عزیزان در گذشته در اذهان مردم ایران نقش بسته است و قابل کتمان نیست.

روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها