واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی

کد خبر: 1280859

پس از گذشت دوسال از افشای صوت و مصاحبه محرمانه محمد جواد ظریف با سعید لیلاز، بار دیگر و طی روزهای گذشته فایل صوتی از او منتشر شد که جنجال زیادی در شبکه‌های مجازی به پا کرد. ظریف در بخشی از این صوت منتشر شده به تحلیل انتخابات اسفندماه می‌پردازد و از عملکرد و سیاست ورزی اردوگاه اصلاح طلبی طی سه دهه گذشته به صراحت انتقاد می‌کند. این اظهارات ظریف واکنش رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی

 پس از گذشت دوسال از افشای صوت و مصاحبه محرمانه محمد جواد ظریف با سعید لیلاز، بار دیگر  و طی روزهای گذشته فایل صوتی از او منتشر شد که جنجال زیادی در شبکه‌های مجازی به پا کرد. ظریف در بخشی از این صوت منتشر شده به تحلیل انتخابات اسفندماه می‌پردازد و از عملکرد و سیاست ورزی اردوگاه اصلاح طلبی طی سه دهه گذشته به صراحت انتقاد می‌کند. این اظهارات ظریف واکنش رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

در همین راستا؛ رسانه صبح نو نوشته است: «مسیر ابتدایی تندروهای اصلاحات از هسته سخت دوم خردادی‌ها می‌گذرد و اکنون خاتمی که ظریف در خاطره اش او را یک لایه از رادیکال‌ها جدا کرده است، خود به چهره‌ای رادیکال بدل شده است. اظهارات اخیر ظریف در این فایل صوتی بیش از قابل تاسف بودن، قابل تامل است و یک سیر ایدئولوژیک در طیف سیاسی نزدیک به وی را نمایان می‌سازد که برای بررسی رفتارهای اجتماعی در برونداد سیاسی ایران، بسیار مهم است. آقای ظریف، از این پس تاریخ انتشار قسمت بعدی سریال فایل‌های صوتی افشا شده شان را اعلام کنند تا بتوان خط داستانی بهتری برای این اظهارات متصور شد.» اما پای این فایل صوتی به فضای مجازی هم کشیده شد. در همین باره برخی با اشاره به اظهارات ظریف به نقد سیاست ورزی اصلاحات پرداختند. به عنوان نمونه عبدا... گنجی فعال رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «‌نظر اصلاح طلبان در باره سخنان ظریف که در حد کاندیدای اول جریان در١۴٠٠قبولش دارند چیه؟ ‌-سال٧٨اصلاح طلبان دنبال حذف رهبری از قانون اساسی بودند‌-سال٧٨ با بی سیم جمعیت را به سمت بیت رهبری هدایت می‌کردند. از این تاریخ رهبری چفیه انداختند ‌صوت ظریف را برای تاجزاده هم بفرستند خوبه» یا کاربر دیگری نوشت: «محمد جواد ظریف در یک فایل صوتی حدود دو دقیقه از تندروی اصلاحات انتقاد کرد امروز مورد شماتت و بی ادبی بخشی از اصلاح‌طلبان قرار گرفت همان ظریفی که با اسمش برای خودشان اعتبار می‌خریدند و به دیگران پز می‌دادند راستی قبلا هم می‌گفتند زنده باد مخالف من.» کاربری هم نوشت: «حالا که صوت جناب آقای ظریف در باب انتقاد به جریان اصلاحات منتشر شده فرصت خوبی است که اصلاحات یک آسیب‌شناسی جدی و مفصل در سه دهه حضور خود در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی داشته باشد اصلاحات می‌تواند نقش مهم و کلیدی در خوداصلاحی ایفا کند. خود اصلاحی اصلی ترین مانع خودبراندازی است.» هاتف صالحی فعال مجازی نیز نوشت: «مهم‌ترین نکته فایل صوتی محمدجواد ظریف که اخیراً منتشر شده، عقلانیّت وی در نقد درون گفتمانیِ جریان اصلاحات و تأکیدش بر «رادیکالیسم ایدئولوژیک» حاکم بر این جریان -از ۲ خرداد ۷۶ به بعد- است که بسیار دقیق و قابل تحسین است.» برخی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز برداشت‌های سیاسی دیگری از فایل صوتی ظریف داشتند. در همین باره کاربری نوشت: «اگر محمد جواد ظریف نامزد انتخابات ١٤٠٤ ریاست جمهوری بشود:١. جبهه اصلاحات دچار تشتت آرا خواهد شد.٢. یک‌دستی اجماع برای تحریم انتخابات ١٤٠٢ از بین خواهد رفت.٣. ممکن است ابراهیم رئیسی برای همیشه از صحنه سیاست ایران حذف شود.» یا کاربر دیگری نوشته است: «دو نکته در صحبت‌های (لو رفته) آقای ظریف وجود دارد که به نظرم هر دو قابل تامل است یکی نداشتن شبکه برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و دیگر جمعیت ختم مادرشان که محاسبات را تغییر داد. اولی دقیق ولی دومی خیلی آبکی است که محاسبات بسته به حجم جمعیت یک ختم تغییر کند پس راسا محاسباتی نبوده!» در همین باره اما کاربری هم به نکوهش انتشار فایل صوتی ظریف پرداخت و نوشت: «فارغ از محتوای سخنان آقای ظریف در فایل منتشر شده، باید گفت ضبط دزدانه و انتشار سخنان ایشان، اقدامی غیراخلاقی و هدفمند بوده است. باید تاکید کنم معتقدم کنشگری علمی و سیاسی اخیر آ.ظریف شجاعانه بوده و خدمتی دیگر به کشور. ایشان یکی از سرمایه‌های ملی است که نباید قربانی تندروی‌ها شود.»

ظریف: همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده ام

واکنش گسترده رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی، باعث شد که وزیر امور خارجه سابق ایران و استاد دانشگاه تهران سکوت خود را شکسته و  در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی در باره این فایل صوتی به شکل مبسوط توضیح دهد که در ادامه می‌خوانید: «رسم عاشق کشی و شیوه شهرآشوبی» فراگیر شده است. ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابه‌جایی و تیترسازی‌های فرا متنی آن را منتشر کرده است. سرانجام این صوت دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی ‌اهدافی خاص،  همواره از آب گل‌آلوده ماهی‌ می‌گیرند. اما چند نکته که برای دانشجویانم روشن است؛ ولی چون مطالب در عرصه عمومی مطرح شده، تکرار آن را شایسته می‌دانم: همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده است. ولی متاسفانه رفتار آن‌ها به پای کلیت اصلاح‌طلبان نوشته شده و می‌شود. گفت‌وگوی بی‌سیمی، اشاره به یک روایت برساخته‌ و یا بزرگ‌نمایی شده‌ای است که در همان زمان مجله گل‌آقا نیز در کاریکاتور روی جلد خود با ظرافت به آن طراحی اشاره کرده بود.برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است. بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم.بحثی که در کلاس صورت گرفت، پیرامون نقش و رفتار برخی افراد در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی بوده است. دانشجویان حاضر در کلاس گواهی صادق بر نادرستی برداشت‌هایی هستند که برخی فرصت‌پیشگان در پی القای آن هستند. با این ‌همه، در آستانه نوروز و سال جدید، لازم می‌دانم اگر برای فرد یا گروهی آزردگی ایجاد شده است، به سهم خود پوزش بخواهم.

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها