«فردا» گزارش می‌دهد:

ضرورت کاهش شکاف میان مردم و مسئولان

کد خبر: 1281283

شکاف میان مردم و مسئولان باعث می‌شود مردم در اجرای تصمیمات همراهی لازم را نداشته باشند.

ضرورت کاهش شکاف میان مردم و مسئولان

گروه سیاست سایت فردا: یکی از مصادیق اعتماد عمومی مردم به نظام حتما انتخابات است؛ چنانکه در ادوار مختلف دیده‌ایم که مردم با تمام مشکلاتی که پیرامون خود احساس می‌کرده‌اند پای نظام ایستاده‌اند و در انتخابات شرکت کرده‌اند اما وقتی در انتخاباتی میزان آراء باطله افزایش می‌یابد یا بخشی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند نشان می‌دهد که مردم نه به نظام بلکه به مسئولان اعتماد کافی را ندارند و همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی هم اشاره کردند ممکن است فردی برای نظام پای صندوق رفته باشد اما فرد یا افراد مناسب را در میان نامزدها ندیده باشد و به همین دلیل رأی سفید به صندوق انداخته است.

این شرایط یک زنگ هشدار مهم برای همه مسئولان در همه سطوح است؛ اینکه باید به سمت افزایش اعتماد عمومی نسبت به عملکرد خود حرکت کنند؛ از نمایندگان مجلس آینده گرفته تا مسئولان دولتی و هر فردی که در هر نهادی مشغول به فعالیت است.

اگر میان مردم و مسئولان شکاف وجود داشته باشد دو مشکل عمده پدید می‌آید: نخست آنکه مردم در اجرای تصمیمات همراهی لازم را نخواهند داشت و دوم آنکه امید به آینده در میان مردم روندی کاهشی می‌یابد که چنین شرایطی مانع رشد و توسعه کشور است. برای کم‌شدن فاصله مذکور لازم است از یک سو مسئولان شبیه به مردم زندگی کنند و مردم احساس نکنند که زندگی مسئولان از نظر برخورداری به هیچ‌وجه شبیه به خودشان نیست. از سوی دیگر مردم باید از مسئولان برنامه‌های عینی و راهبردی در جهت حل مشکلاتشان ببیند و احساس کنند که مسئولان برای رفع مشکلات به میدان آمده‌اند.

علاوه بر اینها کشمکش‌های سیاسی میان مسئولان و سیاسی‌کاری آنها باعث ناامیدی مردم می‌شود زیرا مردم می‌بینند که مسئولان به جای دغدغه‌مندی برای رفع مشکلات کشور به تلاش برای افزایش قدرت سیاسی خود می‌پردازند. همه این شرایط باعث می‌شود که اولا میان مردم و مسئولان شکاف‌ها یا ایجاد یا تعمیق شود و ثانیا مردم در عرصه سیاسی، تقنینی و اجرایی حضور مؤثر نداشته باشند. بنابراین لازم است که هر مسئولی در هر کجا که خدمت می‌کند با نگاهی ملی به انجام وظیفه بپردازد، نه نگاهی شخصی،‌ گروهی و جناحی. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها