لاهوتی در گفت‌وگو با «فردا»:

همه ابعاد تصمیم مهم بنزینی

کد خبر: 1283579

نماینده منتخب مردم در مجلس آینده گفت: تا زمانی که دولت ها نخواهند ریشه‌ای به مسئله بنگرند، گران کردن بنزین فقط تحمیل سختی‌های اقتصادی بیشتر به مردم است.

همه ابعاد تصمیم مهم بنزینی

گروه سیاست سایت فردا: سال جدید شد و دوباره موضوع افزایش قیمت بنزین از جمله موضوعاتی است که مورد تحلیل و رصد رسانه ها قرار دارد و هر گونه تصمیم جدید در حوزه سوخت به احتمال گران شدن بنزین ربط داده می شود؛ به ویژه آنکه وزیر نفت از جمع آوری کارت های سوخت پمپ بنزین ها در آینده نزدیک خبر داده و بر استفاده از کارت سوخت شخصی تأکید کرده است.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره احتمال تغییر قیمت بنزین گفت: این حرف که «بنزین از آب ارزان تر است پس باید در قیمت آن تجدیدنظر کرد»، به اعتقاد من دیدگاهی تک بُعدی است، از این رو برای تصمیم گیری درباره این مسئله باید همه ابعاد را مدنظر قرار داد و به جمع بندی مناسبی رسید.

وی با بیان اینکه برای تصمیم گیری درباره قیمت بنزین باید شرایط اقتصادی جامعه را دید، افزود: هدف از افزایش قیمت بنزین از دو حالت خارج نیست. نخست آنکه بنزین گران شود تا مصرف بنزین کاهش یابد. دوم آنکه دولت بتواند کسری بودجه خودش را جبران کند. تجربه نشان می دهد که با گرانی بنزین کاهش مصرف بنزین رخ نخواهد داد، پس می ماند هدف دوم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: واقعا در اوضاعی که تورم 50 درصدی به جامعه تحمیل می شود تحمیل افزایش قیمت بنزین تصمیم درستی است؟ برای چنین تصمیمی باید همه مسائل را کنار هم دید.

وی ادامه داد: اگر تورم تک رقمی داشتیم، خودروهایی استاندارد با مصرف سوخت پایین و بنزین با کیفیت بالا تولید می کردیم، سیستم حمل و نقل عمومی شهری را ارتقا می دادیم و سهم حمل و نقل جاده ای را به جا به جایی ریلی منتقل می کردیم، آن زمان می شد صحبت از افزایش قیمت سوخت کرد.

منتخب مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به تبعات تورمی افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: وقتی دیگر ابعاد را نمی بینیم و فقط می خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم؛ چنین تصمیمی را اجحاف در حق مردم می دانم و تا زمانی که دولت ها نخواهند ریشه ای به این مسئله بنگرند، گران کردن بنزین فقط تحمیل سختی های اقتصادی بیشتر به مردم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها