یادداشتی از محمدسعید احدیان؛

‌چرا فراگیر شدن جنگ منتفی است

کد خبر: 1285304

دولت نتانیاهو نه از حمایت داخلی و نه از حمایت خارجی برای گسترش دادن درگیری با ایران برخوردار است و نه برای حمله به ایران منطق نظامی وجود دارد لذا این رژیم توان گسترش تقابل با ایران را ندارد

‌چرا فراگیر شدن جنگ  منتفی است

گروه سیاست سایت فردا - محمد سعید احدیان در یادداشتی نوشت: اقدام مجدد اسرائیل در برابر  پاسخ ایران به تعرض به سفارت کشورمان را حداکثر در حدی محدود پیش‌بینی می کنم که منجر به تقابلی جدی و فراگیر نخواهد شد. دلایل این پیش‌بینی به شرح زیر است: 

  اسرائیل از نظر فضای سیاسی و اجتماعی داخلی در نقطه ضعف کامل قرار دارد ساکنان سرزمین های فلسطین‌اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی بشدت نگران امنیت شان هستند مخصوصا که ارتش اسرائیل نتوانست به کمترین اهداف اعلام شده اش در جنگ غزه برسد و اعتماد آنها به سران شان بشدت کاهش پیدا کرده است.

 دولت نتانیاهو  اگر نتوانسته باشد برای افزایش درگیری با ایران  پشتوانه افکارعمومی درست کند، نخواهد توانست، به این اقدام دست بزند  و با توجه به شرایط داخلی در اسرائیل، امکان حمایت ساکنان این سرزمین از نتانیاهو را برای افزایش تنش با ایران منتفی می دانم. 

 از نظر نظامی، موفقیت خارج از انتظار حمله ایران به اسرائیل که توانست در موج اول از ساختار دفاعی گنبد آهنین بگذرد، این پیام مهم را به کابینه جنگی اسرائیل داد که این ساختار دفاعی دربرابر حملات مجدد ایران بازدارنده نیست با این تفاوت که اولا ابعاد موج بعدی می تواند بسیار گسترده تر از موج اول باشد و ثانیا اگر ایران تصمیم بگیرد وارد اهداف غیرنظامی  در شهرهای سرزمین های اشغالی شود، ابعاد اجتماعی و سیاسی آن برای این رژیم غیرقابل کنترل خواهد بود. 

  همچنین فراموش نکنیم اسرائیل هم اکنون درگیر یک جنگ فراگیر در ابعاد مختلف در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان است و بازشدن جبهه بزرگ جدید برای او بشدت خطرناک است و می تواند ابعاد حملات جبهه مقاومت را بشدت گسترش دهد.

  از نظر بین المللی نیز اولا پاسخ متقابل ایران بدلیل اینکه دفاع از حریم خاک خود محسوب می شود، مشروعیت داشت لذا جنگ‌طلبانه تلقی نمی شود. ثانیا دولت نتانیاهو در نظام بین الملل بی اعتبار است و حتی کشورهای حامی او نمی خواهند بی‌دلیل هزینه سبک‌سری های نتانیاهو را بدهند ثالثا تهدیدهای ایران به کشورهای منطقه و آمریکا مخصوصا نمایش اقتدارآمیز توانمندی موشکی ایران، باعث می شود، نه آمریکا و نه هیچ کشوری در منطقه حاضر نباشد، در ادامه درگیری احتمالی طرف اسرائیل قرار گیرد. 

در یک کلام دولت نتانیاهو نه از حمایت داخلی و نه از حمایت خارجی  برای گسترش دادن درگیری با ایران برخوردار است و نه برای حمله  به ایران  منطق نظامی وجود دارد  لذا این رژیم توان گسترش تقابل با ایران را ندارد  لذا می توان پیش بینی کرد این رژیم اولا تلاش می کند ضربات کاری خورده شده را کم اهمیت تصویر کند ثانیا فضای سیاسی و پیگیری های بین المللی را دربرابر اقدامات نظامی پررنگ کند تا نیاز به پاسخ نظامی متقابل کمرنگ تر شود و ثالثا «حداکثر» با اقدامات کم اهمیت امنیتی یا نظامی تلاش کند ، تصویرسازی کند که پاسخ ایران را داده است اما نه بگونه ای که نیاز باشد ایران حملات مجددی شبیه موج اول را تدارک ببیند. 

  درپایان لازم است یکبار دیگر خدا را شکر کنیم که چنان رهبری استراتژیست و حکیم داریم که می داند چه زمانی، چه نوع واکنش بازدارنده ای داشته باشد که هم بهانه و فرصتی به دشمن برای ماجراجویی ندهد، هم ایران را در چشم مردمان دنیا عزیز کند و هم امنیت کشور را تامین و خطر هرگونه جنگی را از سر ایران دور کند. 

حمله شجاعانه و مقتدرانه ایران که ناشی از فرصت‌شناسی دقیق در فضای  بین المللی بود و  توان بسیار بالای دفاعی ایران را در برابر قوی ترین نیروی پدافند دنیا،  بصورت عملی به نمایش گذاشت، سایه جنگ را تا مدتها از سر ایران دور کرد. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها