وعده صادق رزمایشی در صحنه واقعی نبرد

کد خبر: 1285782

عملیات ترکیبی «وعده‌­صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که پاسخی محکم به ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود، باید رزمایشی به وسعت هزاران کیلومتر در صحنه واقعی نبرد توصیف کرد.

وعده صادق رزمایشی در صحنه واقعی نبرد

فرمانده کل سپاه در اظهار نظری در تشریح چگونگی انجام این عملیات به نکته بسیار مهمی اشاره کرد که کمتر بدان پرداخته شد. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دفاع عمیق و چند لایه‌ای از رژیم صهیونیستی با حمایت امریکا از حریم هوایی عراق گرفته تا اردن و حتی بخش‌هایی از سوریه و فلسطین اشغالی شکل گرفته بود، گفت: «هواپیما‌های متنوعی از جمله اف ۱۵‌ها و اف ۱۶‌ها و اف ۳۵‌ها که فوق‌العاده پیشرفته هستند، همه در یک سطح به هم پیوسته و یکپارچه دفاع هوایی متراکم و چند لایه‌ای را از لحظه ورود پرنده‌ها به فضای هوایی کشور عراق تا میانه اردن به عهده گرفته بودند و از غرب کشور اردن تا اهداف عمیق در رژیم صهیونیستی را خود رژیم صهیونیستی با پدافند هوایی حفاظت می‌کرد.»

به این موارد اضافه کنید سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی دشمن که در سرزمین کم مساحت رژیم صهیونیستی به وفور کاشته شده‌اند. از سامانه‌های گنبد آهنین گرفته تا فلاخن داود و سیستم‌های «آرو».

به عبارت دیگر آنچه در بامداد ۲۶ فروردین ماه رقم خورد، طراحی و اجرای عملیاتی بود که برای عبور از آن می‌بایست مانند شب عملیات و شبیخون به دشمن از استحکامات گسترده‌ای شبیه سیم خاردار، انواع مین‌ها، سنگر‌های بتنی چند لایه، گودال‌های باتلاقی و مواردی از این قبیل گذشت، تا به خط مقدم نبرد با دشمن رسید. عملیات وعده صادق در چنین صحنه‌ای از نبرد، از همه این موانع گذشت و به دل دشمن صهیونیستی زد. بنابراین مقابله با دشمن نه از کنار مرز‌های اشغالی در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری، که از لحظه آغاز عملیات در مرز‌های غربی و جنوب غرب کشور تا منتهی الیه آن در غرب اردن آغاز و امتداد داشت. در این تنبیه و تهاجم تاریخی، قدرت‌های بزرگ ناتو از جمله، امریکا، انگلیس و فرانسه با بسیج امکانات اطلاعاتی، دفاعی و پدافندی خود کوشیدند نقش لجمن (لبه جلویی منطقه نبرد) را بازی کنند که آسیب رسانی به مولود نامبارک خود در منطقه را به حداقل ممکن برساند. چنانکه در هشت سال دفاع مقدس نیز چنین پشتیبانی و حمایتی را از صدام حسین معدوم کردند. از این رو عملیات وعده صادق در مقیاس واقعی اگرچه سیلی سخت و تاریخی به رژیم صهیونیستی بود، اما این سیلی ابتدا به ناتو به عنوان هم‌پیمان این رژیم نواخته شد.

به عبارت دیگر عملیات وعده صادق فرورپاشی هیمنه رژیم پوشالی صهیونیستی از یک سو و شکست ماشین جنگی، اطلاعاتی و پدافندی ناتو و سنتکام در این نبرد تاریخی از سوی دیگر بود. اینکه فرمانده کل سپاه می‌گوید «این نبرد تا حدودی نبردی ناشناخته و مبهم بود و فصل جدیدی از تقابل را به روی ما گشود.» ناظر بر همین نکته است که نه تنها اسطوره شکست ناپذیری دشمن را با چالش جدی مواجه ساخت، بلکه تمام داشته‌های آن‌ها را برای روز حادثه عیان ساخت.

اما این سوی صحنه نبرددر عملیات محدود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با هماهنگی و هم افزایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی، مدیریت و راهبری شد، سازمان عمل‌کننده با وجود در اختیار داشتن انبوهی از موشک‌های پیشرفته نقطه زن برد مؤثر و پهپاد‌های متنوع امتحان پس داده و کارآمد، آن‌گونه که در خبر‌ها آمده است، فقط از ۱۵۰ پهپاد انتحاری، ۱۰۰ موشک کروز و ۳۰ موشک بالستیک بهره برد که این طراحی ترکیبی هوشمندانه، علاوه بر اینکه به اهداف تعیین شده دست یافت، دشمن را در ابهام گسترده‌ای از شناخت لایه‌های زیرین توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران فرو برد.

آنچه در این عملیات به مرحله اجرا رسید، شاید بتوان بخش بسیار کوچکی از کوه یخی بود که امتدادی در اعماق دریا‌ها دارد. حال اگر دشمن اصرار دارد این توان گسترده دفاعی را بیازماید، بسم الله. به این بازدارندگی عظیم اضافه کنید، توان نیرو‌های مقاومت در منطقه از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا قدرت تهاجمی مجاهدان یمنی در باب المندب و دریای سرخ. حال آنکه رژیم صهیونیستی بیش از شش ماه است در باتلاق عملیات طوفان الاقصی به دست یک گروه کوچک فلسطینی گرفتار شده است. بدیهی است هرچه بیشتر دست و پا بزند، بیشتر فرو می‌رود و به مرگ نزدیک‌تر می‌شود. عملیات وعده صادق ثابت کرد، امریکا و متحدان منطقه‌ای رژیم صهیونیستی هم نخواهند توانست او را از این باتلاق رها کنند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها