محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با «فردا» تشریح کرد؛

3 عامل برهم زننده امنیت روانی جامعه

کد خبر: 1285981

فعال مطبوعاتی گفت: «امنیت روانی جامعه» یک مفهوم کیفی است بنابراین نخست باید به لحاظ کمّی براساس شاخص هایی این مفهوم تعریف و سپس مشخص شود که چه عواملی این امنیت را نقض یا مخدوش می کنند.

3 عامل برهم زننده امنیت روانی جامعه

گروه سیاست سایت فردا: یکی از حقوق جامعه این است که امنیّت روانی‌اش حفظ شود. بارها شاهد این بودیم که امنیّت روانی جامعه با یک شایعه، گزارش غیرواقعی یا یک حرف استرس‌زایی در جامعه زده مخدوش شده است اما چه طور می توان از بروز چنین مسائلی پیشگیری کرد.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره عوامل برهم زننده امنیت روانی جامعه گفت: عامل نخست عدم نظارت بر فضای مجازی است. معتقدند فضای مجازی باید از حالت «بزن و برویی» نجات پیدا کند، امروز این فضا بسیاری شلخته و به هم ریخته است. وقتی در فضای مجازی بتوان هر چیزی گفت، به صورت روال در می آید که حرف های غیرمستند علیه افراد می زنند و کسی هم پاسخگو نمی شود.

وی عامل دیگر برهم زننده امنیت روانی جامعه را نوسانات اقتصادی خواند و افزود: وقتی ثباتی در بازار وجود ندارد و شاخص های اقتصادی در لحظه بالا و پایین می رود، این مسئله زمینه ساز نقض امنیت روانی جامعه می شود و هرچه تلاطم های اقتصادی بیشتر شود امنیت روانی جامعه نیز بیشتر مخدوش می شود.

این فعال مطبوعاتی عامل سوم نقض امنیت روانی جامعه را عدم توجه برخی تریبون داران به مصالح و منافع ملی خواند و اظهار کرد: برخی افراد که خود را رویین تن فرض می کنند حرف هایی می زنند که نه تنها کمک به آرامش جامعه نمی کند بلکه روان جامعه را پریشان می کند و روی اعصاب عمومی می رود.

وی راهکارهای حفاظت از امنیت روانی جامعه افزود: فضای مجازی باید مدیریت و ضابطه مند و حکم رسانه بر این فضا جاری شود. امروز دنبال کنندگان یک کانال یا یک صفحه در شبکه های اجتماعی چند 10 برابر روزنامه است اما هیچ نظارتی بر آنها نیست. در حالیکه یک روزنامه، خبرگزاری و پایگاه خبری با مخاطب به مراتب پایین تر تحت شدیدترین نظارت دستگاه های مختلف قرار دارد.

وکیلی با اشاره به اختلاف دیدگاه ها درباره مرزهای امنیت روانی جامعه، اظهار کرد: «امنیت روانی جامعه» یک مفهوم کیفی است بنابراین نخست باید به لحاظ کمّی براساس شاخص هایی این مفهوم تعریف و سپس مشخص شود که چه عواملی این امنیت را نقض یا مخدوش می کنند. ضمن آنکه مرجع ناظر بر «حفظ امنیت روانی جامعه» نیز باید مشخص باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها