تحلیل غربی ها درباره پاسخ نظامی ایران علیه تل آویو

کد خبر: 1288118

تحلیل و ارزیابی اندیشمندان، صاحب‌نظران و محافل سیاست خارجی غرب در هفته‌های اخیر که در تبیین ابعاد و پیامدهای عملیات نظامی مستقیم ایران علیه اسرائیل ارائه شده، به نوعی مهر تأیید بر گزاره‌های پیش‌گفته در این گزارش است که از پیامد بازدارندگی ایران در تقابل مستقیم با اسرائیل گرفته تا شکل‌گیری معادلات جدید در منطقه، سخن به میان آورده‌اند.

تحلیل غربی ها درباره پاسخ نظامی ایران علیه تل آویو

تحلیل و ارزیابی اندیشمندان، صاحب‌نظران و محافل سیاست خارجی غرب در هفته‌های اخیر که در تبیین ابعاد و پیامدهای عملیات نظامی مستقیم ایران علیه اسرائیل ارائه شده، به نوعی مهر تأیید بر گزاره‌های پیش‌گفته در این گزارش است که از پیامد بازدارندگی ایران در تقابل مستقیم با اسرائیل گرفته تا شکل‌گیری معادلات جدید در منطقه، سخن به میان آورده‌اند.

 «استفان والت»، نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل

و استاد دانشگاه هاروارد امریکا:

وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد، واشنگتن حتی پلک هم نزد. مقام‌های امریکایی که تا روز قبل از حمله ۷ اکتبر حماس خود را قانع ساخته بودند که منطقه آرام‌ترین وضعیت خود طی چند دهه گذشته را دارد، پس از تحولات اخیر به نحوی عمل کرده‌اند که بدتر شدن اوضاع را سبب شده است و باید در انتظار یک تحول جدی در مناسبات حاکم بر منطقه بود.

 

«صنم وکیل»، مدیر بخش خاورمیانه اندیشکده «چتم هاوس»:

پاسخ مستقیم و هدفمند ایران به اسرائیل، تلاش برای ایجاد معادله جدیدی با اسرائیل بود که سبب شکل‌گیری الگوواره جدیدی برای منطقه خاورمیانه می‌شود.

 

 «ویلیام اف. وچسلر»، تحلیلگر اندیشکده‌ «شورای آتلانتیک»:

ایران با پاسخ بازدارنده خود علیه اسرائیل به دنبال ایجاد یک الگوی جدید منطقه‌ای بود و این درس را به عربستان سعودی و سایر دولت‌های عربی خلیج فارس آموخت که نباید به چتر امنیتی غیرقابل اعتماد و بی‌اثر ایالات متحده وابسته باشند بویژه اگر امتیاز پیشنهادی امریکا به کشورهای عربی، عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد.

 

 «یان جکسون»،

تحلیلگر مجله نیوزویک:

حمله ایران به اسرائیل با استفاده از پهپادهای پیشرفته، تأکیدی بر کارآمدی یک بخش مهم و تعیین‌کننده در بخش دفاعی ایران است که نشان می‌دهد، روند پیشرفت تسلیحات بومی این کشور به شکل نمایانی به بلوغ رسیده و مؤلفه نظامی ایران را در روند بازدارندگی در برابر اسرائیل به طور چشمگیر ارتقا داده است.

 

«داگلاس مک گرگور»،

مشاور ارشد وزارت دفاع دولت ترامپ:

پدافند هوایی و موشکی اسرائیل آسیب‌پذیری خود را در برابر قدرت نظامی ایران نشان داد؛ امری که می‌تواند روند تقابل دو طرف را به سمت و سوی جدیدی بکشاند.

 

مرکز پژوهشی،  

«نشنال اینترست»:

حمله موشکی و پهپادی ایران، بخشی از یک تغییر سیاست گسترده‌تر است که فراتر از چهارچوب اسرائیل است. ایران قصد داشت با واکنش شدید به حمله اسرائیل به سوریه معادله جدیدی را تنظیم کند.

 

 «استیون کوک»، صاحب‌نظر روابط بین‌الملل

و نویسنده کتاب «پایان جاه‌طلبی»:

پس از بیش از دو دهه سرمایه‌گذاری امریکا برای ایجاد تغییر در خاورمیانه نتیجه چندانی به دنبال نداشت و خاورمیانه جدیدی متولد شده که در آن کشورهای منطقه تلاشی هماهنگ را برای دفع حملات ایران علیه اسرائیل شکل داده‌اند.

 

 «ریچارد هاس»،

رئیس شورای روابط خارجی امریکا:

هدف حمله ایران علیه اسرائیل ایجاد بازدارندگی در برابر حملات آینده اسرائیل و ارسال این پیام به تل‌آویو بود که دیگر نمی‌تواند بدون متحمل شدن هرگونه عواقبی فرماندهان نظامی ایران را هدف قرار دهد. تأثیرات این حمله در شکل‌گیری بازدارندگی نظامی در منطقه میان ایران و اسرائیل در حال آشکار شدن است.

 

 «جرج فریدمن»،

استراتژیست امریکایی:

تمرکز بر ورود به جنگ در خاورمیانه بدون تلفات هنگفت، راهبردی است که از چندی پیش توسط امریکا تا حدودی اجرایی شده اما اکنون به هسته اصلی استراتژی آن تبدیل شده و موفقیت آن به قدرت و اراده دشمن بستگی دارد. حمله ایران به اسرائیل، نشان داد که امریکا ممکن است در پیگیری این رویکرد تجدیدنظر کند.

 جان مرشایمر از دانشمندان برجسته علوم سیاسی

و روابط بین‌الملل:

جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از عمق خاک خود به صورت مستقیم اسرائیل را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داد و  بازدارندگی اسرائیل را زیر سؤال برد. بازدارندگی هسته‌ای، نهایت بازدارندگی‌ها است.

اسرائیل اشتباه بزرگی را مرتکب شد. زیرا با بسترسازی برای این درگیری اخیر، احتمال دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را بالا برد که اصلاً به صلاح اسرائیل نیست.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها