موافقت مجلس با جدول شماره 5 درباره درآمدهای بودجه 1403 /جدول مربوط به حقوق و مزایا رد شد

کد خبر: 1288345

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول هفتم لایحه بودجه که مربوط به حقوق و مزایا است، مخالفت کردند.

موافقت مجلس با جدول شماره 5 درباره درآمدهای بودجه 1403 /جدول مربوط به حقوق و مزایا رد شد

 دقایقی پیش جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار قرار گرفت./مهر

موافقت مجلس با جدول شماره 5 درخصوص درآمدهای بودجه 1403

نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در مورد جدول 5 درخصوص درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 5 در خصوص درآمدها با 122 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش درآمدی جدول 5 بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: با توجه به پیچیدگی هایی که لایحه بودجه سال 1403 داشت اما سعی شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله دوم روز جمعه ساعت 8 صبح همه جداول با شفافیت و دقت تقدیم هیات رئیسه کردیم. در جدول 5 که بحث درآمدها مطرح است ما در این رابطه که پیشنهاد دولت 1485 همت بود هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم. تنها کاری که ما انجام دادیم 100 همت در مرحله اول سقف مالیات ها را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 همت است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 همت می شود در لایحه 385 همت پیشنهاد داده است. ما در محاسبه 65 همت آن را درست کردیم.

وی اضافه کرد: در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

حاجی بابایی افزود: البته برخی از نمایندگان استان ها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استان ها به صورت کلان مالیات ها کاهش پیدا نکرد اما آن استان هایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود آن استان ها را کاهش دادند که این جدول 5 گزارش تصحیح شده آن است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: ما در بودجه درآمدی استانی دست نبرده ایم حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط 4 ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استان ها اضافه کردیم. هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: پس ما 4 ردیف توازن یک، که مربوط به بحثی است که نمایندگان پیگیری می کردند، بحث توازن 2 که مناطق محروم بود و کمک های فنی و اعتباری که بین استان ها توزیع شد و دیگری کمک به نیروهای جهادی بود.

حاجی بابایی اظهار کرد: دولت 75 همت خلاف مصوبه قبلی ما می خواست که اوراق بفروشد که در بودجه 254 همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر 75 همت به آن اضافه شود به 320 همت می رسد. 135 همت در کنار 30 همت نیز وجود دارد که باید انجام دهد که مجموعا 480 همت می شود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف می کند که ما این بخش 75 همت را برداشته و مالیات ها را افزایش ندادیم که در کنار آن 65 همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و 11 همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه می شود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما تغییر در هیچ ردیفی صورت ندادیم و ردیف هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده البته 3 ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول 5 صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.

لطفی: روش جدید بررسی بودجه لابی‌گری در وزارتخانه‌ها را بیشتر خواهد کرد

حسن لطفی در جریان مخالفت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه قرار بود با این روش بودجه‌ریزی شفافیت بیشتر شود، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان‌ها پروژه‌هایی بیش از 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما بودجه‌هایی در نظر گرفته شده که حتی هزینه کارگر را هم نمی‌توان با آن پرداخت کرد.

نماینده مردم رزن در مجلس ادامه داد: پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها هستند باید امکان تغییر و ارتقاء بودجه داشته باشند، ما به هیچ عنوان با این روش بودجه‌ریزی نمی‌توانیم بودجه آنها را رشد دهیم. بر چه اساسی می‌خواهیم پروژه‌های عمرانی را رشد دهیم.

وی با انتقاد از اینکه این مسئله لابی‌گری در وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند، اضافه کرد: با این روش بودجه‌ریزی کسانی که در وزارتخانه‌ها ارتباط بهتری دارند می‌توانند بودجه بیشتری دریافت کنند و کسانی که ارتباط و رابطه ندارند نمی‌توانند برای پروژه‌های خود اعتبار بگیرند.

لطفی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه آمار دقیقی مبتنی بر واقعیت‌های پروژه‌ها پیش‌بینی نکرده است و رقم‌های در نظر گرفته شده در جداول بر اساس مفروضات است نه بر اساس واقعیت‌ها. درخواست ما این است که برای پروژه‌هایی که قفل شده‌اند تجدید نظر صورت گیرد.

سلیمی: روش جدید بررسی بودجه شفاف‌تر از گذشته است

علیرضا سلیمی در موافقت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه نحوه رسیدگی به بودجه برای اولین بار تغییر کرده و اتفاقاً رسیدگی به بودجه شفاف‌تر شده است، گفت: سابقه نداشته که به این سبک مجلس جداول را مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اضافه کرد: عمده ردیف‌ها و جداول در این بخش مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و برخی از موارد خلاف برنامه هفتم بوده اصلاح شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: در حوزه انرژی و هدفمندی یارانه‌ها و همچنین بخش فرهنگی موارد مهمی در جدول 5 آمده است که اگر این جدول رأی نیاورد همه این موارد زیر سوال می‌رود. همچنین در این جدول به کمک‌های فنی و اعتباری اشاره شده که 1500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و اگر مصوب نشود پروژه‌ها دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درخصوص مالیات‌ها به ویژه مالیات پزشکان مواردی مطرح است که این موارد قابل اصلاح بوده و قرار است در کمیسیون تلفیق مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیات رئیسه و نمایندگان، گفت: خدا را شاکرم که بخش دوم بودجه را در مهلت قانونی که مقرر بود تدوین کردیم البته ما اجرای قانون بودجه سال 1403 را از همان روزهای نخست سال بر اساس مصوبات بخش اول شروع کردیم و جداولی که در بخش دوم بودجه آمده به ما کمک می کند تا تکالیف را مطابق با سهم بندی ها توزیع کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم بودجه بر اساس خط مشی هایی که در قسمت نخست تصویب شده تدوین شده است. ما جداول را بر اساس ارقام کلانی که در سقف های هزینه ای و درآمدی تدوین شده تنظیم کردیم البته این اقدام تجربه جدیدی برای سازمان برنامه و بودجه بود.

منظور درباره برخی نگرانی های نمایندگان در خصوص مالیات، تصریح کرد: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است زیرا برخی معافیت هایی که در سال های گذشته وجود داشت حذف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی ما این است که امسال این عدد با اتفاقات جدیدی که رخ می دهد به 950 هزار میلیارد تومان می رسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.

مجلس یک ریال هم بار مالیاتی را افزایش نداد

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با بیان اینکه درآمدهای دولت در جدول 5 حدود 1485 همت بود که ما این عدد را به 1585 همت رساندیم البته ما درآمدها را افزایش ندادیم بلکه محاسبات به گونه ای بود که این عدد افزایش یافت. ما یک ریال بار مالیاتی در مجلس اضافه نکردیم./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها