کنعانی: مقاومت نقطه محوری و کانونی در جغرافیای فلسطین و نوار غزه است

کد خبر: 1289722

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مساله فلسطین حل نخواهد شد، الّا اینکه مساله اشغال سرزمین فلسطین زدوده شود که در نگام امام خمینی (ره) زدودن این غده شوم سرطانی از صحنه منطقه بود که می‌توانست ثبات و آرامش را به منطقه برگرداند.

کنعانی: مقاومت نقطه محوری و کانونی در جغرافیای فلسطین و نوار غزه است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مساله فلسطین حل نخواهد شد، الّا اینکه مساله اشغال سرزمین فلسطین زدوده شود که در نگام امام خمینی (ره) زدودن این غده شوم سرطانی از صحنه منطقه بود که می‌توانست ثبات و آرامش را به منطقه برگرداند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در دومین همایش «دین، سلامت و کمک‌های بشر دوستانه» که بعد از ظهر دوشنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که این همایش در مسیر کمک به اهداف بنیاد در حوزه خدمت به بشریت در میان جوامع مسلمین باشد.

وی با بیان اینکه فلسطین در حوزه منطقه‌ای و بین المللی چه از وجه انسانی و بشری و چه از وجه اسلامی و دینی حائز اهمیت است، گفت: لزوم توجه به این موضوع در هر نشستی احساس می‌شود. مساله فلسطین برای ایران یک مساله جدید نیست. امام راحل به مساله فلسطین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام ویژه‌ای داشتند و نهضت امام با مساله فلسطین پیوند ناگسستی از همان ابتدای امر تا به امروز برقرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز در سایه نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران همچنان مساله فلسطین در صدر موضوعات مهم اسلامی، انسانی، بشری و بین الملی مطرح است و موضوعیت دارد، تصریح کرد: همواره نگاه جمهوری اسلامی این بوده که مساله فلسطین از مهمترین علل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است. مساله فلسطین حل نخواهد شد الا اینکه مساله اشغال سرزمین فلسطین زدوده شود که در نگام امام خمینی (ره) زدودن این غده شوم سرطانی از صحنه منطقه بود که می‌توانست ثبات و آرامش را به منطقه برگرداند.

کنعانی تاکید کرد: عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر یک تحول راهبردی هم در ارزیابی از مساله فلسطین و هم در بنیان‌های نظری تجزیه تحلیل مساله فلسطین ایجاد کرد. تلاش رژیم صهیونیستی و حامیانش این بود که مساله بحران جاری را به مساله عملیات طوفان الاقصی گره بزنند. در حالی که مساله فلسطین اساسا همانگونه که بارها جمهوری اسلامی اشاره کرد ریشه در هفتاد و پنج سال اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی با حمایت نظام سلطه دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی یک تحول بنیادین در نگرش هم در حوزه دولت‌ها و هم در حوزه ملت‌ها نسبت به فلسطین ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: این موضوع پیش از این آنگونه که باید و شایسته بود محل اهتمام و توجه نبود.

کنعانی ابراز کرد: بحران در منطقه حل و فصل خواهد شد اما هفت ماه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه بعد از طوفان الاقصی نشان داد که اساسا اسرائیل هیچ اعتقادی به راهکارهای صلح و سازش و شکل‌گیری هویتی به نام فلسطین در سزمین‌های فلسطینی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: عملیات طوفان الاقصی و تحولاتی که پس از آن رقم خورد بی تردید یک تحول راهبردی در مساله فلسطین ایجاد کرد و تبدیل به مساله اول منطقه‌ای و بین المللی کرد. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها در مواضع رسمی اعلامی و مذاکراتی خود اعلام می‌کرد که مساله فلسطین یک مساله محوری و کانونی منطقه و نظام بین المللی است و صلح و امنیت در منطقه رقم نخواهد خورد مگر آنکه مساله فلسطین و اشغال سرزمین فلسطین به طور ریشه‌ای حل و فصل شود.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی مقاومت را حق مشروع و ذاتی ملت تحت اشغال فلسطین می‌داند و راه‌کار جمهوری اسلامی ایران برگزاری رفراندوم با مشارکت همه فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که نسبت به تعیین سرنوشت حکومت مطلوب خود اقدام کنند. اگر دنیا مایل به صلح در منطقه است باید به حق مسلم ملت فلسطین توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحولات پس از طوفان الاقصی پوشالی بودن هیمنه رژیم صهیونیستی را به منصه ظهور رساند و عمق اتکا و وابستگی رژیم صهیونیستی را به دولت آمریکا نشان داد، اضافه کرد: از اولین روز عملیات طوفان الاقصی اگر نبود مدیریت مستقیم نظامی، امنیتی و سیاسی دولت آمریکا، نظام حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین کاملا دچار فروپاشی درونی و ساختاری و امنیتی و سیاسی شده بود. در طول هفت ماه گذشته هم اگر نبود مدیریت تمام عیار دولت آمریکا اساساً از وجود رژیم صهیونیستی چیزی باقی نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: چهره حقیقی صهیونیسم و ماهیت جنایت آمیز و غیربشری آن در طول هفت ماه گذشته در مقابل دیدگان میلیاردها انسان جهان به تصویر کشیده شده است. حقوق بشر در قاموس رژیم صهیونیستی و حامیان آن هیچ موضوعیتی ندارد.

کنعانی با بیان اینکه موضوع فلسطین اکنون موضوع جامعه بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و ملت‌های دنیا و حتی موضوع کشورهایی است که در طول هفت دهه گذشته از رژیم صهیونیستی به تمام معنا حمایت کردند، ادامه داد: در طول هفت ماه گذشته ملت‌ها جلوتر از دولت‌ها در حمایت از مردم فلسطین حرکت کردند و چه بسا ملت‌ها بودند که نقش بیشتری در کشاندن به سمت حوزه بین المللی ایفا کردند که دولت‌ها را به سمت حمایت از فلسطین بکشانند.

وی گفت: براساس نظرسنجی‌هایی که مراکز معتبر فلسطینی و غیرفلسطینی انجام دادند اکنون گروه‌های مقاومت در جغرافیای فلسطین بیش از هر زمان دیگری محبوبیت و مقبولیت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی عملیات نظامی همه جانبه خود را علیه نوار غزه با این شعار شروع کرد که می‌خواهیم حماس را نابود کنیم و ریشه مقاومت را از بین ببریم، اما بعد از گذشت دو ماه زمزمه‌های ضرورت مذاکره با حماس شنیده شد.

وی در پایان گفت: اکنون جریان مقاومت طرف مذاکره کننده اساسی با واسطه با رژیم غاصب، دولت آمریکا و دولت‌های عربی برای رسیدن به یک توافق سیاسی با رژیم صهیونیستی است. مقاومت نشان داد نه فقط در حوزه نظامی و امنیتی بلکه در حوزه سیاسی هم جنبش قابل توجه و نقطه محوری و کانونی در جغرافیای فلسطین و نوار غزه است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها