سخنگوی شورای نگهبان: صلاحیت افراد را ‌با سند تصمیم می‌گیریم

کد خبر: 1291229

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: شورای نگهبان وظایف و مأموریت‌های متعددی دارد که در جامعه بیشتر با موضوع انتخابات شناخته می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان: صلاحیت افراد را ‌با سند تصمیم می‌گیریم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بررسی صلاحیت افراد در هر کدام از مراحل تمامی اسناد و مدارک مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان براساس شنیده‌ها و گفته‌ها عمل کرد بلکه بر مبنای اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. 

به گزارش تسنیم، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: شورای نگهبان وظایف و مأموریت‌های متعددی دارد که در جامعه بیشتر با موضوع انتخابات شناخته می‌شود. 

سخنگوی شورای نگهبان به شفاف بودن این نهاد عالی حقوقی اشاره کرد و گفت: این نهاد دارای سامانه جامع نظرات شورای نگهبان است که مشروح مذاکرات شورا تا آن جایی که پیاده‌سازی شده، گزارش‌های استدلالی که مورد استفاده بسیار برای جامعه علمی کشور و نمایندگان مجلس است، نظرات شورا درباره مصوبات و حتی نامه‌های استمهال از ابتدای تشکیل شورا تاکنون در این سامانه آمده است. بنابراین شورای نگهبان در موضوع شفافیت پیشگام بوده و بدون هیچ الزام قانونی این کار را انجام داده است. 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان البته در خصوص انتخابات عنوان کرد: در موضوع انتخابات دارای مجوز قانونی و شرعی برای شفافیت نیستیم، چراکه موضوع حیثیت و آبروی افراد مطرح است. اگرچه در این باره شاید بیش از همه شورای نگهبان آسیب می‌بیند، چون بعضاً افراد ادعا‌هایی علیه شورا مطرح می‌کنند که خلاف واقع است. در نهایت در اصلاحیه جدید قانون انتخابات آمد که اگر چنانچه افرادی ادعا‌هایی خلاف واقع نسبت به شورای نگهبان مطرح شد، شورا می‌تواند به دفاع از خود بپردازد. 

طحان‌نظیف در پاسخ به سؤال یکی از حاضران بیان داشت: صلاحیت‌های قانونی شورای نگهبان مشخص است و ما نمی‌توانیم وارد حیطه‌های دیگر شویم. اگر اینگونه عمل کنیم، از سوی مردم، دانشجویان و حوزویان مورد سؤال قرار خواهیم گرفت که چرا فراقانونی عمل کردید؟ به طور مثال ما نمی‌توانیم در موضوع نظارت بر اجرای قوانین ورود پیدا کنیم. اما دستگاه‌های مختلف دیگر بنابر قانون مسئولیت دارند. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به یکی از سؤالات درباره انتخابات گفت: در قانون مراحل مختلفی برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده که عبارت‌اند از هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان. نظر ممکن است در هر مرحله تغییر یابد. 

وی ادامه داد: در هر کدام از مراحل تمامی اسناد و مدارک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان براساس شنیده‌ها و گفته‌ها عمل نمی‌کنیم بلکه باید بر مبنای اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: همان‌طور که قبلاً اعلام شد، اکثر افرادی که صلاحیتشان تأیید نشد، بحث در مورد صلاحیت علمی‌شان بود. در این انتخابات، موضوع آزمون بسیار مهم است. وی اضافه کرد: قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، توسط اعضای مجلس خبرگان نگاشته می‌شود و اگر این قانون نیز به تغییراتی دارد باید در مجلس خبرگان رهبری صورت بگیرد.

منبع: روزنامه جوان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها