شهادت پاداش رئیس‌جمهور جهادی شد

کد خبر: 1292340

رهبر معظم انقلاب: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد

شهادت پاداش رئیس‌جمهور جهادی شد

 ثانیه‌ها کش می‌آمد. عقربه‌های ساعت کند حرکت می‌کرد، هر ثانیه برای مردم ایران چندین ساعت طول می‌کشید. اضطراب شیره جان‌ها را می‌کشید. بوی یک تراژدی در شهر پیچیده بود. خبر طولانی نبود. بالگرد رئیس جمهور از رادار‌ها حذف شده بود. جمهور در دلهره بودند. چه محنتی بالاتر از بی‌اطلاعی و چه دشواری‌ای سخت‌تر از انتظار.

حدود ساعت ۱۴ یک‌شنبه بود که خبر‌هایی درباره ناپدید شدن و بعد‌ها فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی منتشر شد. لحظه به لحظه خبر‌های ضد و نقد منتشر می‌شد.

 اما آسمان هوای گریه داشت و باران و مه دست به دست هم داده بودند تا با ضریب خوردن به کوهستانی بودن منطقه، عملیات جست‌وجو را با سختی مواجه کنند. همین هم شد. تا ۵ بامداد دیروز خبری از بالگرد و سرنشینان آن نشد. هزاران دست از ایران به سوی آسمان بلند بود و نذر صلوات‌ها رکورد زد.

زیاد نمانده بود که خورشید دوشنبه از خواب خود بیدار شود. عقربه‌ها عدد ۵ را نشان می‌دادند که خبر‌هایی مبنی بر یافتن بالگرد و شهادت همه سرنشینان منتشر شد. خبری که تا تأیید، زیاد فاصله نداشت و پخش قرآن از رسانه ملی به معنای تأیید آن بود، آیت الله سید ابراهیم رئیسی به شهید رجایی پیوست. بالگردی سقوط کرد که همسنگران رئیس‌جمهور یعنی آیت الله سید محمد علی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور هم حضور داشتند و به شهادت رسیدند. تیم شهدای خدمت تکمیل بود.

 اعلام ۵ روز عزای عمومی

رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از اعلام رسمی خبر شهادت رئیس‌جمهور طی پیامی شهید رئیسی را خستگی‌ناپذیر توصیف کردند: «با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخ درگذشت شهادت گونه عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. این حادثه ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.»

در ادامه پیام رهبری آمده: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.»

رهبر انقلاب با بیان اینکه در این حادثه سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند، اضافه کردند: «اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می‌گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقننه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در انتهای پیام خود هم به صورت مستقیم بازماندگان شهدا را خطاب قرار دادند و نوشتند: «در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس‌جمهور و خانواده‌های محترم همراهان به ویژه والد ماجد جناب آقای آل‌هاشم معروض می‌دارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسئلت می‌کنم.»

 برگزاری جلسه اضطرای سران قوا

سران قوای مقننه و قضائیه هم بعد از اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهور جلسه اضطراری به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل دادند.

محمد باقر قالیباف و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب، مردم شریف ایران و معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با محمد مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تأکید کردند.

مخبر هم در این نشست با اعلام تأثر عمیق و حزن غیر قابل وصف خود و اعضای دولت، تصریح کرد: «راه خادم‌الرضا و دوستدار ملت ایران، آیت‌الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد».

همچنین هیئت دولت با صدور اطلاعیه‌ای به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سالروز میلاد مسعود حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد، تصریح کرد: «رئیس‌جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.»

در ادامه این بیانیه اعضای هیئت دولت تأکید کردند: «هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رئیس‌جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تأسی به روحیه خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچک‌ترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.»

هیئت دولت بعد از صدور اطلاعیه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. در این جلسه تصمیماتی در خصوص ادامه کار دولت و همچنین برنامه‌ریزی برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور انجام شد.

 رئیس‌جمهور اخلاق‌مدار محبوب همه

رئیسی مشهور به رئیس‌جمهور اخلاق مدار بود. سیاست برای او ذیل اخلاق تعریف می‌شد نه اخلاق ذیل سیاست. همین مشی هم باعث شده بود که او بین اکثر طیف‌های فکری و سیاسی شخصیت دوست داشتنی و قابل احترام داشته باشد. سیل پیام‌های تسلیت شخصیت‌های مختلف سیاسی و فکری هم این مسئله را نشان می‌دهد؛ و اینکه گروه‌هایی که با رئیس‌جمهور کاملاً از لحاظ فکری و سیاسی مرزبندی داشتند هم پیام تسلیت صادر کردند؛ گروه‌هایی مثل نضهت آزادی و جبهه ملی را می‌توان در این زمره قرار داد.

مسئولان ارشد و احزاب مختلف سیاسی هم در اطلاعیه‌های خود به وجوه مختلف شخصیتی آیت‌الله رئیسی پرداختند.

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در بیانیه‌ای نقش آفرینی‌های الهام بخش، حماسی و درس آموز «سیدالشهدای خدمت» در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به ویژه طی دوره سه ساله ریاست جمهوری را به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب دانست که بایستی همواره زنده بماند.

محمد باقر قالیباف هم جایگاه رئیسی را در قلب ملت ایران دانست و که یاد او جاودانه خواهد بود. قالیباف در این بیانیه آورده: «عزیز دل ملت ایران، رفیق جان، یار با صفا و صادق امام و رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان. به آرزویت رسیدی و عاقبت رجایی شدی.»

فرمانده کل ارتش نیز در بیانیه‌ای نوشت: «به محضر فرمانده معظم کل قوا و مردم بصیر ایران اطمینان می‌دهیم رزمندگان این دژ مستحکم دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، همچون گذشته آماده جانفشانی در تحقق آرمان‌های نظام است.»

حزب اعتدال و توسعه هم در بیانیه تسلیت خود آقای رئیسی را فردی توصیف کرد که شبانه روزی تلاش می‌کرد. حزب ندای ایرانیان، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه روحانیت مبارز، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، علی مطهری، سید محمد خاتمی، حسن روحانی، محمود احمدی نژاد، محمد رضا عارف، اسحاق جهانگیری هم از جمله احزاب و شخصیت‌هایی هستند که بیانیه تسلیت صادر کردند.

 سیدحسن خمینی هم در بیانیه تسلیت خود شوق خدمتگزاری به مردم را مهم‌ترین ویژگی شهید رئیسی عنوان کرد. تولیت حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی نوشت: «صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقای مسئولیت‌های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سال‌های مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید.»

خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی هم بیانیه تسلیت صادر کردند. در این بیانیه یادگار حاج قاسم سلیمانی نوشتند: «حیاتی سرشار از خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم، تواضع و ساده‌زیستی، دفاع صریح از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم مظلوم منطقه و در یک کلام "شهیدانه زیستن"، سرانجام حسن‌عاقبت را برای آیت الله رئیسی و همراهانش رقم زد.»

مهم‌ترین یادگار رئیس‌جمهور شهید همانند رجایی مرحوم سیاست اخلاق‌مدارانه بود. سیاستی که در آن خیر عمومی بر منفعت شخصی ترجیح داده می‌شود و هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. باشد که همه سیاستمداران کشورمان رهروان سیاست اخلاقی باشند.

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها