بازتاب وداع با رئیس‌جمهور فقید ایران در نیویورک‌تایمز و آسوشیتدپرس

کد خبر: 1292496

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز آغاز رویدادهای وداع با رئیس‌جمهور فقید ایران و تشییع او و همراهانش را با حضور گسترده مردم در گزارشی مورد توجه قرار داد.

بازتاب وداع با رئیس‌جمهور فقید ایران در نیویورک‌تایمز و آسوشیتدپرس

آغاز مراسم‌های وداع با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران که امروز از تبریز آغاز شد، مورد توجه رسانه‌های متعدد خارجی، از جمله روزنامه نیویورک‌‎تایمز قرار گرفت.

در گزارش این روزنامه آمده است: مراسم وداع در تبریز، اولین مورد از مجموعه رویدادهایی بود که قرار است در پی درگذشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در یک سانحه سقوط  بالگرد برگزار شود. آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران پنج روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

ویدیوهای منتشرشده از خبرگزاری‌‎‌های ایرانی صفوف جمعیتی را، صبح روز سه‌شنبه (امروز) و زیر آسمانی ابری در شهر تبریز نشان می‌داد که منتظر عبور کامیون حامل تابوت‌های رئیسی، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و ۶ نفر دیگر از همراهانشان در این سانحه بودند.

برخی از مردم تصویر رئیسی را در دست داشتند و «محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری ایران نیز در میان جمعیت حاضر بود.

با عبور کامیون حامل تابوت‌ها در خیابان‌های تبریز، عزاداران سعی می‌کردند راهشان را از میان جمعیت باز کنند و دستشان را به تابوت‌ها برسانند.

پس از مراسم تبریز، پیکرها به فرودگاه منتقل شدند که در آن گروهی از نوازندگان مارش نظامی هم‌زمان با منتقل کردن تابوت‌ها به داخل هواپیما برای انتقال به تهران، در حال نواختن بودند.

مقامات ایران روز چهارشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرده‌اند و مراسم نماز و تشییع آن‌ها قرار است در تهران برگزار شود. یکی از این رویدادها شامل مراسمی با حضور مقام‌های بلندپایه خارجی برای ادای احترام است.

خاکسپاری رئیس‌جمهور فقید ایران قرار است، روز پنج‌شنبه، در مشهد، شهر زادگاه او برگزار می‌شود.

بازتاب مراسم‌های وداع با شهدای خدمت در خبرگزاری آسوشیتدپرس

یک رسانه آمریکایی برگزاری مراسم‌های وداع با شهدای خدمت ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران را که با حضور گسترده مردم همراه بود، در گزارشی مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس برگزاری مراسم وداع امروز مردم ایران با پیکر شهدای خدمت، آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران را با انتشار گزارشی مورد توجه قرار داد.

آسوشیتدپرس نوشت: عزاداران سیاه‌پوش، روزسه‌شنبه مراسم‌های تشییع و خاک‌سپاری رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران و دیگر همراهان‌ آن‌ها در یک سانحه سقوط بالگرد را آغاز کردند. قرار است چند مراسم با مدیریت دولت به احترام درگذشتگان برگزار شود.

این گزارش در ادامه، به مشارکت گسترده مردم ایران در مراسم‌ تشییع امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران و حضور میلیونی مردم ایران در مراسم وداع با سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: صبح امروز، سه‌شنبه، مراسم تشییع از تبریز، بزرگ‌ترین شهر نزدیک به محل وقوع سانحه آغاز شد. یک کامیون حامل تابوت درگذشتگان در خیابان‌ها به آرامی حرکت می‌کرد و مردم، پای پیاده آن را همراهی می‌کردند؛ برخی روی آن‌ها گل پرتاب می‌کردند. روز چهارشنبه، مراسم اقامه نماز در تهران با حضور مقام معظم رهبری ایران برگزار خواهد شد.

تابوت‌ها به تهران رسیده‌اند و قرار است پیش از بازگشت دوباره به پایتخت، به قم، یکی از بارگاه‌های زیارتی ایران منتقل شوند.

روز پنج‌شنبه نیز در پی برگزاری مراسم وداع در شهر بیرجند، زادگاه رئیسی، مراسم خاک‌سپاری در بارگاه امام رضا (ع) در شهر مشهد برگزار می‌شود.

این خبرگزاری در بخش پایانی با اشاره به آغاز به‌کار امروز ششمین مجلس خبرگان، به مزین کردن جای خالی رئیس‌جمهور فقید ایران در صحن این مجلس ۸۸ نفره با عکسی گل‌آرایی‌شده از او اشاره کرد.

رویترز: هزاران ایرانی در تبریز برای وداع با رئیسی به خیابان آمدند

آغاز مراسم‌های وداع با شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران با مشارکت گسترده مردم مورد توجه یک رسانه انگلیسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، یک رسانه انگلیسی در گزارشی به مشارکت گسترده امروز مردم تبریز در مراسم وداع با آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شهید ایران پرداخت که روز یکشنبه در یک سانحه سقوط بالگرد در شمال شرق ایران به همراه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و هفت نفر دیگر به شهادت رسیدند.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: هزاران نفر از ایرانی‌ها در شهر تبریز برای عزاداری برای رئیس‌جمهور فقید ایران به خیابان‌ها آمدند.

در این گزارش آمده است: تلویزیون ایران تصاویر عزاداران را به صورت زنده پخش می‌کرد که بسیاری از آن‌ها لباس سیاه عزا بر تن داشتند. یک کامیون گل‌آرایی حامل تابوت‌ها که پرچم ملی ایران روی آن‌ها کشیده شده بود، از میان جمعیت به آرامی عبور می‌کرد.

«مسعود پزشکیان» نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: همه فارغ از هر حزب، قومیت و زبانی برای وداع با رئیس‌جمهور شهید آمده‌اند.

پیکر رئیسی از تبریز که نزدیک‌ترین استان به محل وقوع سانحه بود، به فرودگاه تهران منتقل شد و قرار است به شهر قم منتقل شود. از آن‌جا دوباره به پایتخت منتقل می‌شود و پس از برگزاری مراسمی در مسجد مصلی امام خمینی (ره) قرار است که روز پنج‌شنبه، برای خاکسپاری به مشهد، شهر زادگاه او منتقل شود.

رویترز نوشت عزاداران در مراسم تبریز، تصاویری از رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر شهدای این سانحه را در دست داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها