نخستین گزارش از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

کد خبر: 1293074

ستادکل نیروهای مسلح: بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است. آثار اصابت گلوله در اجزای باقی مانده بالگرد مشاهده نشد. در مکالمات برج مراقبت نیز مورد مشکوکی مشاهده نشد

نخستین گزارش از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

 این روزها و پس از شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان، مردم سوالات و ابهاماتی مختلفی درباره این حادثه دارند. این که چرا این سانحه اتفاق افتاد؟ آیا نمی شد از بروز چنین حادثه ای جلوگیری کرد؟ آیا فرد یا افرادی در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده اند؟ چرا به رغم تماس های انجام گرفته پس از حادثه، مکان سقوط  بالگرد رئیس جمهور این قدر دیر پیدا شد؟ و ده ها سوال دیگر که این روزها جامعه را با خود درگیر کرده است. سوالاتی که از نگاه افکار عمومی مهم بوده و جامعه خواهان آن است که پیش از اوج گیری گمانه زنی ها در این باره و نشر اکاذیب توسط برخی رسانه های خارجی به آنان پاسخ قانع کننده، روشن و شفافی داده شود. موضوعی مهمی که از قضا رسانه ها نیز به آن پرداخته و هر یک از زاویه‌ای به آن اشاره کرده اند. به عنوان نمونه هم میهن نوشته است: «مسئله اول اطلاع‌رسانی نادرست و ابهام‌آمیز است‌ که موجب تعجب و افزایش ابهام نزد مخاطبان می‌شود. این مشکل در نحوه حضور روزنامه‌نگاران ترکیه در محل و ارائه گزارش مستقیم از آن جا یا حضور نیروهای مردمی موتورسوار به محل پیش از حضور نیروهای رسمی دیده می‌شود.این وضعیت در حالی است که رئیس دفتر ریاست‌ جمهوری به‌صراحت اعلام کرده که آن ها دیده‌اند، بالگرد حامل رئیس‌جمهور در داخل ابر رفته و سپس ارتباط رادیویی آن قطع شده است و بالگرد دوم طبعاً مختصات آن جا را داشته و دو بار هم بر فراز آن جا دور زده است. متاسفانه نکات و ابهامات و شایعات دیگری هم وجود دارد که نه‌تنها در مورد آن ها توضیح داده نشده است، بلکه با تاخیر در پاسخگویی، موجب رسوب ابهامات در اذهان مردم شده است.» حتی «جمهوری اسلامی»  یکی دیگر از مطبوعات کشور از احتمال توطئه خارجی در سقوط بالگرد رئیس جمهور سخن به میان آورده و نوشته است: «هرچند اخبار اولیه در روز وقوع حادثه حکایت از نقش داشتن عوامل جوی در آن داشتند، ولی به تدریج گمانه‌زنی‌ها به سوی توطئه بودن متمایل شدند به طوری که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران گروهی را مأمور بررسی حادثه کرد تا چگونگی آن را روشن کند. این که از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیس ‌جمهور دچار این حادثه شده، ضمن این که می‌تواند مرتبط بودن حادثه با عوامل جوی را منتفی کند، احتمال توطئه بودن را تقویت می‌کند.» گمانه هایی که به هر جهت تنها اذهان عمومی را بیش از پیش درگیر این ماجرا کرده و بی تردید بستر مناسبی برای کاهش اعتماد عمومی خواهد بود.

گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد

 با وجود این، اما باید یاد آور شد که از همان ساعات اولیه سانحه، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور بررسی همه ابعاد این حادثه را داد و می توان امیدوار بود که ابعاد مبهم و پنهان این ماجرا در روزهای آینده برای

رسانه ها و عموم مردم آشکار شود. ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اولین اقدام خود گزارش اولیه ای از این ماجرا را ارائه کرد. در گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور  آمده است: «بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می‌توانست در وقوع سانحه دخیل باشد جمع‌آوری شده است.برخی از اقدامات برای اظهار نظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی بوده و برخی از موارد را می‌توان با قاطعیت اعلام نمود که مورد اشاره قرار می‌گیرند:

۱ - بالگرد در مسیر پیش بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نگردیده است.

۲ - حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است.

۳ - آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نگردیده است.

۴ - بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است.

۵ - به دلیل پیچیدگی منطقه، مه گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیروهای زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.

۶ - در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نگردیده است.»

در گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور که ستاد کل نیروهای مسلح منتشر کرده، تصریح شده است: بخش قابل توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یاد شده جمع آوری شده و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری است که پس از اتقان سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت شریف و انقلابی ایران خواهد رسید.

اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران

اما یکی از موضوعات جنجالی این روزها حضور  پهپاد آکینجی ترکیه  در خاک ایران و نقش آن در پیداشدن بالگرد رئیس جمهور بود. بعد از پیدا شدن لاشه بالگرد، رئیس جمعیت هلال احمر ایران به صراحت گفت: هیچ کمک خارجی نداشتیم؛ این هایی که می‌گویند کمک خارجی انجام شده، در حد شایعه بود. "پهپاد جمعیت هلال احمر" برای اولین بار لاشه بالگرد را رویت کرد. کمی بعد نیز  ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای توضیحات مبسوطی درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران ارائه کرد :«به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جست وجو را آغاز کردند.در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود این که ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت. در نهایت در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه (31 اردبیهشت)  نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.» دیروز حتی بی بی سی نیز در گزارشی  به عملیات ناموفق پهپاد ترکیه اعتراف و تاکید کرد که «پهپاد ترکیه‌ای نتوانست محل دقیق بالگرد را نشان دهد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها