«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

سخت ترین قمار سوناک/ آیا محافظه کاران انگلیس کنار خواهند رفت؟

کد خبر: 1293080

تحلیلگران انگلیسی می‌گویند سوناک با داشتن دستاورد اقتصادی مانند کاهش تورم و رشد اقتصاد؛ زمان آن رسیده که ریسک کند و دستور کار خود برای دوره جدید را به طور رسمی به رای دهندگان ارائه دهد.

سخت ترین قمار سوناک/ آیا محافظه کاران انگلیس کنار خواهند رفت؟

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: این روزها انگلیس تبدیل به یکی از کانونهای خبری در حوزه جغرافیایی و سیاسی اروپا شده است. برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، مولد نگرانی هایی برای حزب حاکم( محافظه کار) و در مقابل، امیدواری هایی برای اصلی ترین رقیب آن یعنی حزب کارگر بوده است. ایجاد توازن بین استمرار و تغییر همواره به عنوان یکی از شاخصه‌های سیاست‌ورزی در انگلیس  بوده است، اما در صورت شکست حزب محافظه‌کار و تغییر دولت به نفع حزب کارگر، این بار بریتانیا دوره‌ای را تجربه خواهد کرد که نزدیک به ۲ قرن اخیر بی‌سابقه است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، تاریخ برگزاری انتخابات سراسری را برای ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) تعیین کرد و گفت که بریتانیایی‌ها می‌توانند آینده خود را در این رای‌گیری انتخاب کنند؛ هر چند که انتظار می‌رود حزب متبوع او یعنی حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال در درست داشتن قدرت، این بار از حزب اپوزیسیون کارگر شکست بخورد.

با پایان دادن به ماه‌ها گمانه‌زنی درباره زمان رأی‌گیری جدید، ریشی سوناک ۴۴ ساله در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در خیابان داونینگ در زیر باران شدید ایستاد و اعلام کرد که انتخابات را زودتر از حد انتظار برگزار می‌کند.

این در حالی است که برگزاری انتخابات زودهنگام در برهه‌ای که حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها به مراتب از حزب کارگر عقب‌تر است می‌تواند به عنوان یک استراتژی مخاطره‌آمیز برای حزب او به حساب آید.

سوناک در لحظه اعلام این خبر تقریبا همواره در حال فریاد زدن بود تا صدایش شنیده شود و دلیل آن هم این بود که تعدادی معترض در همان حوالی در حال پخش سرود حزب کارگر بودند. سوناک در ادامه در مورد دستاوردهایش در دولت، هم به عنوان نخست‌وزیر و هم به‌عنوان وزیر دارایی سابق، سخنرانی کرد.

او گفت: «اکنون زمانی است که بریتانیا باید آینده خود را انتخاب کند». وی این انتخاب را انتخابی بین «ثبات اقتصادی با حزب محافظه‌کار» و «ناشناخته‌ها با حزب کارگر» توصیف کرد.

او در حمله به حزب کارگر گفت که استارمر، رهبر حزب کارگر برعکس او است و همیشه «راه آسان» را انتخاب می‌کند و هیچ برنامه‌ای ندارد.سوناک نه تنها در نظرسنجی‌ها از حزب کارگر عقب‌تر است، بلکه تا حدودی از سوی برخی در هم حزبی‌های خود نیز رانده شده است، و به طور فزاینده‌ای به گروه کوچکی از مشاوران خود متکی است تا این کارزار انتحاباتی سخت را سپری کند.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا دولت کنونی انگلیس تصمیم به چنین قمار و ریسکی گرفته است؟ پاسخ این سوال را باید در شرایط اقتصادی کنونی این کشور جست و جو کرد. سوناک با وجود آگاهی نسبت به وضعیت بد خود و حزب متبوعش در نظرسنجی ها، قصد دارد از برخی مولفه های اقتصادی ( از جمله تقویت شاخصه رشد اقتصادی و کاهش تورم طی هفته های اخیر) به مثابه آخرین تیر در تاریکی برای نجات محافظه کاران از شکست استفاده کند .تحلیلگران انگلیسی می گویند ریشی سوناک با داشتن دستاورد اقتصادی مانند کاهش تورم و رشد اقتصاد با سریع‌ترین سرعت خود در سه سال اخیر، تصمیم گرفته است که اکنون زمان آن رسیده که ریسک کند و دستور کار خود برای دوره جدید را به طور رسمی به رای دهندگان ارائه دهد.این مشاور سابق مالی در حوزه سرمایه گذاری و وزیر دارایی سابق بریتانیا، کمتر از دو سال پیش کار خود را به عنوان نخست وزیر بریتانیا آغاز کرد. از آن زمان، او برای تعیین موقعیت خود تلاش کرده است و هر بار ناامید شده است که چرا که مدعی شده  از موفقیت‌های او قدردانی نشده است! منتقدان سوناک در مقابل می گویند که وی اساسا دستاوردی نداشته و تورم اعلامی از سوی لندن نیز با تورم احساسی تفاوتی معنادار دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها