اعتراف دشمن به محبوبیت رئیس‌جمهور شهید

کد خبر: 1293087

رسانه‌های بین‌المللی حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع شهدای والامقام ایران را به طور گسترده پوشش دادند

اعتراف دشمن به محبوبیت رئیس‌جمهور شهید

شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در سانحه سقوط بالگرد «ورزقان» با موج گسترده همدردی کشورها و ملت‌هایی رو به رو شد که پیشتر به مقابله با سیاست خارجی مدبرانه دولت سیزدهم رفته بودند. رویکردی که علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه بر تداوم آن تأکید کرده است. باقری با اشاره به ادامه سیاست‌های ترسیمی در حوزه سیاست خارجی تا پایان عمر دولت سیزدهم تأکید کرد که «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک عقلانیت راهبردی است و قطعاً در چهارچوبی که توسط رهبر انقلاب اسلامی ترسیم شده، در قالب سیاست‌های عملیاتی دولت و راهبردهای وزارت امور خارجه با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.» کشورهای مختلف از پنج نقطه جغرافیا در پیام‌هایی با شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران همدردی کردند و بسیاری از نهادها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با سکوت یک دقیقه‌ای در آغاز نشست‌های خود به مقام‌های بلندپایه ایران ادای احترام کردند. در همین راستا رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ابتدای جلسه پنجشنبه گذشته به احترام رئیس‌جمهور شهید ایران یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

ادای احترام در سازمان ملل

«دنیس فرانسیس»، رئیس مجمع عمومی در بیانیه‌ای همچنین از برگزاری مراسم یادبودی در مجمع عمومی به احترام رئیس‌جمهور شهید ایران خبر داد و اعلام کرد که این مراسم ۳۰ ماه مه و در تالار اصلی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. سفرای جنبش عدم تعهد (نم) نیز در نشست ماهانه خود و رؤسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نوزدهمین نشست به احترام رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران و سایر شهدای ایرانی در سانحه سقوط بالگرد ایرانی سکوت و به آنان ادای احترام کردند. «ایوان خیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا که به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور برای ادای احترام به مقام و جایگاه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان به تهران سفر کرده، در دیدار با «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه پیام کتبی تسلیت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور کشورش را تسلیم کرد.

همدردی چهره‌های مقاومت

«شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در گفت‌و‌گو با «المنار» رئیس‌جمهور شهید را از حامیان مهم مقاومت در لبنان، فلسطین و منطقه توصیف و تصریح کرد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه شهید در زمینه دفاع از غزه و فلسطین فعال بود. «عبدالملک‌الحوثی»، رهبر انصارالله یمن نیز در سخنانی با بیان اینکه یمن با جمهوری اسلامی ایران در اندوه شهادت رئیس‌جمهور همدردی می‌کند، گفت: ایران به شکل ویژه‌ای در سطح رسمی عربی و اسلامی و در چهارچوب رویکرد ثابت و اصولی در کنار فلسطین ایستاد. همزمان با حضور زائران ایرانی در شهر مدینه، مراسم بزرگداشتی برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و هیأت همراه که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، با حضور رسمی تعدادی از رؤسای بعثه کشورهای اسلامی، پنجشنبه سوم خردادماه ۱۴۰۳ در مدینه برگزار شد.

امضای دفتر یادبود

دفاتر یادبودی به مناسبت شهادت چهره‌های والامقام ایران در سفارتخانه‌های کشور در نقاط مختلف منطقه و جهان گشایش یافت و مقامات عالی‌رتبه کشورها در سفارتخانه‌های کشورمان حضور یافتند و به یاد شهدای ایرانی، این دفاتر را امضا کردند. در همین راستا «شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و رئیس شورای اجرایی امارات با حضور در سفارت کشورمان به نمایندگی از رئیس کشور، دفتر یادبود شهدای راه خدمت را امضا کرد. «خلیفه شاهین‌المرر»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز جداگانه با حضور در محل سفارت، دفتر یادبود را امضا کرد. همچنین «لی خونگ جونگ»، معاون اول رئیس کنگره ملی خلق چین با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، دفتر یادبود شهدای سانحه تلخ بالگرد رئیس جمهور را به امضا رساند. معاون نخست‌وزیر ویتنام و نایب رئیس مجلس ملی این کشور نیز با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در هانوی، دفتر یادبود شهدای خدمت، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه را امضا کردند.

تاکنون سفرا و نمایندگان بیش از 60 کشور جهان با حضور در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل با امضای دفتر یادبود نسبت به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرده‌اند.

توجه به حضور پرشور مردم

حضور گسترده و کم‌سابقه مردم ایران در مراسم تشییع پیکرهای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید در رسانه‌های منطقه و بین‌الملل نیز بازتاب ویژه‌ای داشت. خبرگزاری رویترز گزارش داد، هزاران نفر از مردم ایران در شهر مشهد، در مراسم تشییع رئیس‌جمهور رئیسی شرکت کردند و خیابان‌های این شهر مملو از عزاداران بود. شبکه خبری امریکایی «سی‌ان‌ان» به حضور هزاران نفری مردم ایران در مراسم تشییع شهدای خدمت در بیرجند اشاره کرد و  تأکید کرد که شهر مشهد خاستگاه معنوی و سیاسی رئیس جمهور شهید است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که ده‌ها هزار نفر از مردم ایران به خیابان‌ها آمدند تا با رئیس‌جمهور رئیسی وداع کنند.

خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس از حضور صدها هزار نفری مردم ایران در مراسم تشییع پیکرهای شهدا در مشهد نوشت و یادآور شد که رئیسی اولین سیاستمدار بلندپایه ایرانی است که در حرم امام رضا(ع) دفن می‌شود که این افتخاری بزرگ برای او است.

رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی هم که سابقه تاریخی در انتشار روایت‌های مخدوش از ایران دارد، مجبور شد به حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع رئیسی در شهرهای مختلف ایران اعتراف کند.

توجه به دستاوردهای سیاست خارجی رئیسی

شمار زیادی از رسانه‌های منطقه نیز به پوشش گسترده مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران پرداختند. در همین راستا، رسانه‌های عربی همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی در مشهد، به‌ طور زنده این مراسم را پوشش دادند. شبکه «المنار» با استقرار خبرنگار خود در مشهد مقدس به‌صورت مداوم اقدام به ارتباط با وی و دریافت آخرین گزارش از حضور میلیونی در این مراسم کرد. پایگاه خبری «العهد» لبنان نیز با انتخاب عنوان «حضور میلیونی برای تشییع پیکر شهید رئیسی در مشهد»، برگزاری این آیین را در صفحه نخست خود و به‌صورت زنده پوشش داد. شبکه خبری «الجزیره» هم در گزارشی به دستاوردهای رئیسی در دوره سه ساله مسئولیتش پرداخت و اشاره کرد که او در شرایطی رئیس‌جمهور اسلامی ایران شد که تهران از اوج تحریم‌های امریکا رنج می‌برد، اما با وجود این توانست تولید و صادرات نفت را احیا کند. رسانه‌های بین‌المللی دیگر نظیر شبکه راشاتودی، خبرگزاری ریانووستی، خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه یورونیوز، شبکه الجزیره انگلیسی، روزنامه القدس‌العربی، شبکه المسیره، شبکه العربی، خبرگزاری آناتولی، شبکه تی‌آرتی و شبکه العربیه مراسم تشییع شهدای خدمت را پوشش دادند. مردم کشمیر هند نیز برای رئیس جمهور شهید و فقید ایران با شعارهای فارسی خامنه‌ای رهبر ماست و ما اهل کوفه نیستیم، عزاداری کردند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها