«فردا» گزارش می‌دهد:

چگونه بازهم تاریخ انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری هماهنگ می‌شود؟

کد خبر: 1293220

بر اساس مصوبه مجلس، شوراهای دوره هفتم سه‌ساله سه ساله خواهد بود تا در انتخابات ریاست‌جمهوری پانزدهم باز هم انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در یک زمان برگزار شوند.

چگونه بازهم تاریخ انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری هماهنگ می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا: پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی باید انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت زودهنگام برگزار شود و به جای آنکه در سال 1404 برگزار شود حالا و در سال1403 یعنی یک سال زودتر انتخابات برگزار می‌شود. در این شرایط یک پرسش مهم به وجود می‌آید اینکه سرنوشت تاریخ برگزاری انتخابات شوراها چه می‌شود؟ سال‌هاست که انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری در یک تاریخ برگزار می‌شده است و اکنون که انتخابات ریاست‌جمهوری یک سال زودتر برگزار می‌شود، آیا انتخابات شوراها در تاریخ خود باقی می‌ماند یا باز هم با انتخابات ریاست‌جمهوری هماهنگ می‌شود؟

پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و در جلسه روز سه‌شنبه مجلس درخواست جمعی از نمایندگان مبنی بر بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد و در نهایت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار این طرح موافقت کردند. ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره این طرح، گفت: «کمیسیون شوراها طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که رئیس‌جمهور خدمت‌گزار جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی باید ظرف ۵۰ روز آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. از سوی دیگر در قانون پیش‌بینی شده است که انتخابات شوراهای شهر و روستاها باید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود».

او درباره اینکه سرنوشت تاریخ برگزاری انتخابات شوراها چه می‌شود، گفت: «از آنجا که این امکان فراهم نیست تا ظرف ۵۰روز آینده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار گردد، پیش‌بینی شده تا در این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از این قانون مستثنی شده و در سال ۱۴۰۴ برگزار گردد و به دنبال آن دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر و روستا سه ساله شود و سپس با انتخابات ریاست جمهوری بعدی، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود».

در گزارش کمیسیون شوراها آمده است: ماده ۱- یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به ماده (۲۲) قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/ ۴/ ۱۳۶۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، الحاق و تبصره آن به تبصره (۱) اصلاح می‌شود. تبصره ۲- برگزاری انتخابات هفتمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا از شمول ماده (۲۲) قانون انتخابات ریاست جمهوری مستثنی و در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. دوره هفتم شورا‌های اسلامی شهر و روستا به صورت سه ساله است و انتخابات دوره‌های بعد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. ماده ۲- عبارت «یا کارت ملی خود جهت احراز هویت» جایگزین عبارت «و شماره ملی خود» در ماده (۱۹) می‌شود.

با این اوصاف اولا به طور استثنا انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری همراه با انتخابات شوراها نخواهد بود و شوراهای این دوره به منوال سابق تا پایان سال چهارم به کار خود ادامه می‌دهند و انتخابات آن در تاریخ خودش برگزار می‌شود و ثانیا شوراهای دوره بعد سه ساله خواهد بود تا انتخابات آن همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری پانزدهم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها