تحولات خاورمیانه به چین رسید!

کد خبر: 139443

هو جین تائو- رئیس جمهور چین- اعتراضات مردمی را «بی‌ثبات کننده اجتماع» نامید و مقامات چینی نیز در اقدامی پیشگیرانه شروع به دستگیری افرادی کردند که از نظر آن‌ها برگزار کنندگان چنین حرکاتی بودند.

تحولات خاورمیانه به چین رسید!
اندک زمانی پس از سقوط حسنی مبارک در مصر، خبری در میان مردم دست به دست می‌شد و از آن‌ها می‌خواست تا در تظاهرات خیابانی شرکت کنند. در تاریخ ۲۵ و ۲۷ فوریه سال جاری، مردم شهرهای بزرگ چین به خیابان‌ها آمدند و در عین حمایت از مردم خاورمیانه، مخالفت خود را از فساد در میان مقامات چینی و به نمایش گذاشتند.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت مجله فارن پالیسی، در مقابل این حرکت مردمی، هو جین تائو- رئیس جمهور چین- اعتراضات مردمی را «بی‌ثبات کننده اجتماع» نامید. در ادامه مقامات چینی در اقدامی پیشگیرانه شروع به دستگیری افرادی کردند که از نظر آنها برگزار کنندگان چنین حرکاتی بودند. پلیس چین با توسل به هر گونه اقدامی، شروع به ساکت کردن مخالفان کرد.
پلیس چین در اقدامی به شهروندان این کشور حمله کرد و لپ تاپ‌ها و کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه آنها را مصادره کرد. حتی برخی از فعالان اجتماعی در چین نامه‌های تهدید آمیزی دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که افراد بسیاری در این چند روز دستگیر شده‌اند و خبر چندانی از آن‌ها در دست نیست.
به گزارش «فردا»، اقدامات مقامات چینی حاکی از این است که آنها بشدت از هرگونه حرکات اعتراضی در کشور خود بیمناک می‌باشند. مقامات کمونیست تحت هیچ شرایطی دوست ندارند رویاهای شیرین یک دهه اخیر خود را با کابوس اعتراضات مردمی خراب کنند. نمونه بارز مخالفت مقامات چینی با این گونه اقدامات، اعطاء جایزه صلح نوبل به «لیو ژیائوبو» بود. مسئولان چین کشورهای شرکت کننده در این مراسم را تهدید به تحریم اقتصادی کردند.
موضع گیری‌های مقامات چینی نشان می‌دهد که آنها مخالف هرگونه نا‌آرامی و تظاهرات مردمی در کشور خود می‌باشند. مسئولان چینی چندان مایل نیستند از خواب شیرین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بودن بیدار شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها