حملات هوایی به پدافندهای لیبی

کد خبر: 141652

جت‌ها فرانسوی روز شنبه، در اولین اقدام خود در عملیات «طلوع ادیسه» - بزرگ‌ترین دخالت نظامی بین المللی پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳- تانک‌ها و خودروهای نظامی در شرق لیبی را بمباران کردند. ساعاتی بعد ناو‌ها و زیر دریایی‌های انگلیسی و امریکایی، بیش از ۱۱۰ موشک کروز را به سمت بیست هدف ساحلی در لیبی شلیک کردند./ در پاسخ به این حملات، قذافی اعلام کرد که غیر نظامیان را در لیبی مسلح خواهد کرد و به دفاع با «صلیبیون استعمارگر» خواهد پرداخت.

حملات هوایی به پدافندهای لیبی
پس از یک ماه مقابله قذافی با خواسته‌های مردم و تنش درگیری درلیبی، نیروهای نظامی اروپا و امریکا با موشک‌های کروز و حملات هوایی به این کشور حمله کردند.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از الجزیره، جت‌ها فرانسوی روز شنبه، در اولین اقدام خود در عملیات «طلوع ادیسه» - بزرگ‌ترین دخالت نظامی بین المللی پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳- تانک‌ها و خودروهای نظامی در شرق لیبی را بمباران کردند. ساعاتی بعد ناو‌ها و زیر دریایی‌های انگلیسی و امریکایی، بیش از ۱۱۰ موشک کروز را به سمت بیست هدف ساحلی در لیبی شلیک کردند. این اقدام به منظور از بین بردن پدافند هوایی لیبی انجام شد.
در این رابطه یکی از نیروهای امنیتی امریکا اعلام کرد «این حملت پدافند هوایی لیبی را از کار انداخت و خسارات فراوانی را به آن‌ها تحمیل کرد».
سخنگوی ارتش انگیس- جان لوریمر- اعلام کرد «جنگنده‌های جت انگلیس نیز لیبی را بمباران کردند».
این در حالی بود که سراسر شب صدای ضد هوایی‌ها از طرابلس شنیده می‌شد. همچنین تلویزیون لیبی نیز اعلام کرد برخی از مناطق غیر نظامی و مخازن ذخیره سوخت نیز در این حملات آسیب دیده‌اند.
همچنین اعلام شد که ۴۸ نفر در این حملات کشته شده و ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخیم شده‌اند.
در پاسخ به این حملات، قذافی اعلام کرد که غیر نظامیان را در لیبی مسلح خواهد کرد و به دفاع با «صلیبیون استعمارگر» خواهد پرداخت. عنوانی که قذافی برای نیروهای غربی جعل کرده است.
سرهنگ قذافی در پیام صوتی خود عنوان کرد: «این برهه زمانی نیازمند مسلح کردن کلیه توده‌ها با هر نوع سلاح برای دفاع از استقلال، تمامیت و شرافت و ناموس لیبی است».
قذافی منطقه مدیترانه و افریقای شمالی را «صحنه نبرد» خواند و عنوان کرد با توجه به قوانین منشور سازمان ملل به دفاع از کشور خود خواهد پرداخت. او همچنین از کشورهای اسلامی، افریقایی، عربی و آسیایی خواست تا «در کنار مردم لیبی باقی بمانند، زیرا که این امرموجب تقویت روحیه، استقامت و اتحاد مردم لیبی خواهد شد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها