به جای فضل و بخشش اسلحه نیروهای انقلابی را آموزش دهید!

کد خبر: 142988

انقلابیون لیبی به لحاظ توان نظامی، توده عوام سازمان‌نیافته هستند که به نظر می‌رسد قادر به محافظت از مواضع دفاعی خود نبوده و نمی‌توانند مانورهای موثری را در برابر حملات دشمن به اجرا در آورند، به همین دلیل انقلابیون لیبی در شرایط کنونی نه به تسلیحات جدید و پیشرفته که به اردوگاه‌های آموزش نظامی، آموزش ابتدایی و...

به جای فضل و بخشش اسلحه نیروهای انقلابی را آموزش دهید!
انقلابیون لیبی به لحاظ توان نظامی، توده عوام سازمان‌نیافته هستند که به نظر می‌رسد قادر به محافظت از مواضع دفاعی خود نبوده و نمی‌توانند مانورهای موثری را در برابر حملات دشمن به اجرا در آورند، به همین دلیل انقلابیون لیبی در شرایط کنونی نه به تسلیحات جدید و پیشرفته که به اردوگاه‌های آموزش نظامی، آموزش ابتدایی پیاده‌نظام و افزایش رهبران میادین جنگی نیاز دارند.
دو هفته پیش، هنگامی که نیروهای وابسته به سرهنگ قدافی، رهبر حکومت انقلابیون لیبی در شهر «بنغازی» را سرکوب کردند «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور امریکا با تغییر سیاست‌های خود از حمله محدود هوایی علیه نیروهای قذافی حمایت کرد.
به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا» به نقل از فارین پالیسی، ‌ هفته گذشته با حرکت انقلابیون به سوی طرابلس، چنین به نظر می‌رسد که روزهای زمامداری معمر قدافی به پایان رسیده و معترضان لیبیایی به زودی وی را از قدرت کنار خواهند زد، آرمانی که هنوز رنگ حقیقت به خود نگرفته است.
حمله نیروهای وابسته به قذافی، انقلابیون را وادار کرد تا به شهرهای بنغازی و اجدابیا عقب‌نشینی کنند و این عقب‌نشینی بحث و جدل‌های زیادی را در کاخ‌سفید مبنی بر این‌که «آیا نیروهای ائتلاف باید انقلابیون لیبی را به تسلیحات نظامی مجهز کنند یا خیر» را به راه انداخت.
سی‌ام ماه مارس گزارش شده بود که افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با حضور در لیبی امکان حمله هوایی به این کشور را ارزیابی کرده‌اند.
فارین ‌پالسی نوشته است که اطلاعات جامعی را می‌توان به نقل از منابع مختلف از نتایج ارزیابی شرایط لیبی توسط ماموران اطلاعاتی سیا جمع‌آوری کرد؛ انقلابیون لیبی به لحاظ توان نظامی، توده عوامی سازمان‌نیافته هستند که به نظر می‌رسد قادر به فراهم کردن شرایط و محافظت از مواضع دفاعی خود نبوده و نمی‌توانند مانورهای موثری را در برابر حملات دشمن به اجرا در بیاورند به همین دلیل است که انقلابیون لیبی در شرایط کنونی نه به تسلیحات جدید و پیشرفته که به اردوگاه‌های آموزش نظامی، آموزش ابتدایی پیاده‌نظام و افزایش رهبران میادین جنگی نیاز دارند.
به نوشته فارین‌پالیسی، رهبران غرب که اکنون درباره سرنگونی معمر قذافی رویا‌پردازی می‌کنند باید بار دیگر درباره این مسئله تامل کنند. در غیاب حمله غرب به لیبی، نیروهای انقلابی تنها وسیله سرنگونی قذافی هستند و این انقلابیون برای شکست نیروهای وفادار به معمر قدافی نیاز به ماه‌ها و حتی سال‌ها آموزش خواهند داشت تا به طرابلس برسند.
برخی اعتقاد دارند که انقلابیون لیبیایی برای رویارویی با نیروهای وابسته به قذافی تنها به تسلیحات ضدتانک و زره‌پوش نیاز دارند. این در حالی است که انقلابیون در حال حاضر نیز در مناطقی که توسط نیروهای هوایی ناتو مورد حمایت قرار گرفته‌اند از تسلیحات کارآمد ضدتانک برخوردارند اما همان‌طور که دو هفته پیش پیش‌بینی شده بود، نیروهای معمر قذافی در ترفندی موثر ـ ‌و در تلاش برای گمراه‌کننده جنگنده‌های ناتوـ‌ با استفاده از خودروهایی که اغلب توسط انقلابیون مورد استفاده می‌گیرد به برتری دست یافتند.
این نگرانی تا بدان اندازه جدی است که به عنوان مثال، نگرانی نیروهای ناتو از تشابه خودروهای مخالفان و نیروهای وفادار به قذافی و احتمال هدف قرار گرفتن غیرنظامیان، آنان را در حمله به مواضع نیروهای قذافی در غرب شهر اجدابیا مردد کرده و همین مسئله موجب برتری نیروهای رژیم قذافی بر انقلابیون در شرق لیبی شد.
در این گزارش آمده است، تیم باراک اوباما و دیگر رهبران غربی ـ‌ با وجود جنگ عراق و افغانستان‌ـ نگران ایجاد بن‌بستی دیگر در لیبی هستند. آن‌ها نگران روند فرسایشی بحران لیبی و کاهش حمایت‌ها از انقلابیون لیبیایی چه در عرصه بین‌المللی و چه داخلی هستند. با این حال یکی از نکات مثبت ایجاد چنین بن‌بستی در لیبی این است که زمان لازم را به مشاوران نیروهای وی‍ژه می‌دهد تا انقلابیون را برای جنگی بلندمدت و حرکت به سوی طرابلس آماده کنند.
طبق این گزارش، ‌ اگر باراک اوباما و دیگر رهبران غربی نسبت به برکناری معمر قذافی از قدرت ـ‌ بدون حضور نظامی در خاک لیبی‌ـ عزمی راسخ دارند باید به همراه انقلابیون لیبی خود را برای جنگی طولانی آماده کنند.
این در حالی است که پایگاه خبری «دویچه‌وله» به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده که تنها ۴۷ درصد از مردم آمریکا عملیات نظامی علیه لیبی را اقدام درستی می‌دانند و ۳۶ درصد با آن مخالف‌ هستند. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری آمریکا با اطلاع از این نارضایتی در سخنرانی چند روز پیش خود در حمایت از حمله به لیبی به مردم کشورش اطمینان داده است که واشنگتن از این حوزه پیش‌تر نخواهد رفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها