غزه دیگر در محاصره نخواهد بود!

کد خبر: 147090

نبیل العربی- وزیر خارجه دولت موقت– با اعلام این خبر اقدام رژیم مبارک در مسدود سازی گذرگاه رفح را «ننگین» خواند. در مقابل مقامات اسرائیلی نسبت به این اقدام هشدار دادند. این عمل نشانگر آن است که مقامات رژیم صهویونیستی هنوز آرایش جدید سیاسی در خاورمیانه را نپذیرفته‌اند.

غزه دیگر در محاصره نخواهد بود!
مقامات مصری اعلام کردند از این پس گذرگاه رفح را به طور دائم باز خواهند کرد. نبیل العربی- وزیر خارجه دولت موقت- با اعلام این خبر اقدام رژیم مبارک در مسدود سازی گذرگاه رفح را «ننگین» خواند. در مقابل مقامات اسرائیلی نسبت به این اقدام هشدار دادند. این عمل نشانگر آن است که مقامات رژیم صهویونیستی هنوز آرایش جدید سیاسی در خاورمیانه را نپذیرفته‌اند.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از الجزیره، نورا اراکات در ستون یادداشت‌ها این سایت در مقاله خود به این موضوع پرداخته است. اراکات عنوان می‌کند از سال ۲۰۰۶ با دستگیری جیلاد شلیت- سرباز رژیم صهویونیستی- این گذرگاه بسته شد و بجز مواردی معدود، اجازه ورود و خروج از این گذرگاه می‌سر نبود. پس از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶، رژیم صهویونیستی تمامی گذرگاه‌ها ورودی به این منطقه را بست و با احتساب گذرگاه رفح تمامی ارتباطات به این منطقه قطع شد.
تاثیرات مخرب محاصره غزه بر روی جمعیت ۵. ۱ میلیونی این منطقه موجب شد تا وابستگی مردم به مواد غذایی تا ۸۰ در صد افزایش پیدا کند. اما به رغم گزارش‌های سازمان‌های بین المللی از وضعیت تاسف بار این منطقه، هیچ اقدامی صورت نگرفت. این درحالی بود که مردم غزه به رغم نبود مواد غذایی مجبور بودند با نیروهای نظامی رزیم صهویونیستی نیز به مبارزه بپردازند.
در دوران مبارک، صرفا در مواقع اضطراری این گذرگاه باز شد و مبارک نیز با توجه به اختلافاتی که با مقامات حماس داشت از این اقدام سود می‌برد. اما با تغییر شرایط در مصر و در فضای پسا انقلابی کنونی، دولت مصر تصمیم گرفته از سیاست‌های گذشته خود بازگردد و درهای این گذرگاه را برای همیشه باز بگذراد.
در این مقاله خانم ارکارت به موضوع توافق فتح و حماس پرداخته و عنوان می‌کند اتحاد دوباره فتح و حماس موجب خواهد شد که مذاکرات صلح از بعد دیگری مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر سالهاست که مقامات رژیم صهویونیستی با بهانه گیری‌های فراوان از مذاکرات شانه خالی کرده‌اند. با توافق انجام شده و همراهی مصر با فلسطین، برگ برنده در مذاکرات به دست فلسطینی‌ها افتاده است.
ارکات در بخش پایانی مقاله خود نیز عنوان می‌کند که سالهاست که مقامات امریکایی از اتحاد این دو دولت سخن گفته‌اند. اتحادیه اروپا و سناتورهای دموکرات امریکا، هر دو در گذشته خواهان این بوده‌اند که این دو منطقه بار دیگر توسط یک دولت اداره شود. از سوی دیگر سازمان‌های بین المللی بار‌ها خواستار توقف حملات نیروهای رژیم صهویونیستی به نوار غزه شده‌اند.
از نظر داخلی نیز شرایط رژیم صهویونیستی مساعد نیست. زیپی لوینی- رهبر حزب لیکود- با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو اعلام کرد که این حزب دولت ائتلافی را با این حزب تشکیل نخواهد داد. انتقادهای داخلی، عدم حمایت‌های بین المللی و تغییر فضای خاورمیانه نشان می‌دهند که این رژیم تضعیف شده و دیگر به مانند سابق قادر به یکه روی نیست.
به گزارش فردا، تغییر شرایط سیاسی منطقه و وقوع انقلاب های مردمی در کشورهای عربی، دیگر به رژیم صهویونیستی اجازه نخواهد داد تا به مانند گذشته دست تعدی به سوی مردم دراز کنند و حقوق آنها را پایمال کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها