ترک افغانستان خواسته اکثریت مردم امریکا

کد خبر: 147247

در حال حاضر امریکا سالیانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای نظامی امریکا در افغانستان بسر می‌برند./ از هر ۱۰ امریکایی ۶ نفر آن‌ها بر این عقیده‌اند که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

ترک افغانستان خواسته اکثریت مردم امریکا

اگر چه کشته شدن اوباما در ابتدا موجی از شادمانی را برای اوباما در بر داشت و حتی در نظر سنجی‌ها نیز محبوبیت او را افزایش داد، اما پس از گذشت یک هفته، بیشتر امریکای بر این باورند که امریکا بایستی هر چه زود‌تر افغانستان را ترک کند و پایان جنگ در این کشور را اعلام کند. به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت روزنامه یو اس تودی، با کشته شدن رهبر گروه القاعده این بحث در امریکا شکل گرفته است که امریکا با کشته شدن بن لادن بایستی ارتش خود را از این کشور فرا بخواند و این در حالی است که سال گذشته نیز مقامات ناتو اعلام کرده بودند که از سال ۲۰۱۱ برنامه خروج خود را اجرا خواهند کرد. بر اساس نظر سنجی انجام شده از سوی شرکت گالوپ در امریکا، از هر ۱۰ امریکایی ۶ نفر آن‌ها بر این عقیده‌اند که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است. از سوی دیگر کمی بیش از یک سوم امریکاییان نیز معتقدند که جنگ در افغانستان به پایان نرسیده و نیروهای ناتو بایستی همچنان در افغانستان باقی بمانند.

۱) امریکا افغانستان را ترک کند ۲) امریکا در افغانستان باقی بماند ۳) ممتنع
همچنین در این نظر سنجی مشخص شده که در ساعات اولیه اعلام خبر کشته شدن بن لادن در ۱ اوت، ۴۵ درصد از مردم خواهان مراجعت نیروهای نظامی امریکا بودند. اما در روزهای پایانی هفته اخیر این تعداد به طور چشمگیری افزایش یافته استو به وجه غالب تبدیل شده است.
اوباما از سال ۲۰۰۹ به مردم امریکا قول داده است که نیروهای امریکایی مشغول در افغانستان را هر چه زود‌تر از این کشور خارج کند. او در اقدامی در سال ۲۰۰۹، سی هزار نفر از نیروهای امریکایی را از این کشور خارج کرد و قول داد تا پایان سال ۲۰۱۴ تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند. حال با کشته شدن بن لادن این سوال در اذهان شکل گرفته است که با توجه به کامل شدن ماموریت امریکا (کشته شدن بن لادن- رهبر گزوه القاعده)، حضور نیرو‌ها ی امریکایی در این کشور چه توجیهی می‌تواند داشته باشد. افرادی که خواهان بازگشت نیروهای امریکایی از افغانستان هستند این طور استدلال می‌کنند که امریکا در حال حاضر با کشته شدن بن لادن با اعلام پیروزی در این کشور، بایستی هر چه زود‌تر این کشور را ترک کند و دیگر بیش از این خود را در این کشور درگیر نسازد. در مقابل، مخالفان که در اقلیت قرار دارند این طور استدلال می‌کنند که امریکا بایستی همچنان دراین کشور حضور داشته باشد و با ریشه کردن شبکه القاعده، این گروه را برای همیشه ریشه کن کند.
در حال حاضر در کابینه اوباما نیز برای ماندن یا ترک افغانستان بحث‌های فراوانی در گرفته است. با توجه به چالش‌هایی که در خصوص کاهش هزینه‌های دولت در امریکا مطرح است، ابعاد این ماجرا بیش از این پیچیده شده است. در حال حاضر امریکا سالیانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای نظامی امریکا در افغانستان بسر می‌برند. این در حالی است که نمایندگان امریکا در پی چانه زنی برای کاهش هزینه‌های دولت بودند و در این میان برخی از خدمات رفاهی خانواده‌های بی‌بضاعت را به بهانه نبود بودجه از این خانواده‌ها دریغ داشتند. از سوی دیگر با ادامه دار شدن جنگ، نارضاییان این جنگ نیز افزایش می‌یابند. از آغاز این جنگ ۱۰ ساله تاکنون نزدیک به ۱۴۶۱ نظامی امریکا کشته شده‌اند و تعداد این افراد در سال ۲۰۱۰، ۱۱۸ نفر بود. به گزارش فردا، حال باید دید که با توجه به نارضایتی مردم امریکا از ادامه جنگ در افغانستان، تقاضای آن‌ها برای خروج نظامیان از این کشور و از ناتوانی امریکا در ادامه این جنگ، چه آینده‌ای در پیش خواهد بود؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها